Onderzoek: Millennials kopen impulsiever dan niet-Millennials

Onderzoek: Millennials kopen impulsiever dan niet-Millennials

Vorig artikel Volgend artikel

Je hoeft geen Millennial te zijn om niet te sparen, maar het helpt blijkbaar wel. Onderzoek van DirectResearch voor ABN Amro heeft namelijk uitgewezen dat juist die generatie veel moeite heeft met het bijhouden van het budget. ze hebben geen goed inzicht in kleine uitgaven en sparen bijna niet. Een groot gedeelte van de groep die wel spaart, moet dat halverwege of tegen het einde van de maand weer ongedaan maken omdat de lopende rekening aan het huilen is.

Even naar een festival, superslicke nieuwe sneakers en een extra abo zorgen er voor dat het geld al snel als sneeuw voor de zomerzon verdwijnt. Millennials zijn van de impulsaankopen, en laat de aantrekkende economie nou juist zorgen voor meer dan gemiddelde impulsuitgaven. Erger nog: Millennials liegen ook nog het meeste over hoe veel ze geshopt hebben, tegen anderen, maar ook gewoon doodleuk tegen zichzelf. Tijd voor actie dus.

e972523e-0b37-4e78-a643-07b5ef9c9e58

Wat kun je doen om je geld verstandiger uit te geven, of in elk geval meer zicht te krijgen op wat je allemaal op magische wijze van je rekening laat verdwijnen? Een aantal dingen spreken voor zich: zorg dat je weet wat je vaste lasten per maand zijn, zodat je een idee hebt van wat je speelruimte is. Check of je al je abonnementen nog wel nodig hebt en of die eventueel beter of anders kunnen. Een vast budget helpt ook zeer zeker, maar als je de neiging hebt om impulsaankopen te doen helpt het niet als je daarna constateert dat je - weer - over je budget bent gegaan.

Even rustig nadenken voordat je op de 'koop'-knop klikt werkt uiteindelijk het beste. Je weet heus wel of je die schoenen echt nodig hebt. Of dat je sterft als je een concert of festival mist omdat je het niet goed hebt gedaan bij die schoenen. Het ergste dat je kan overkomen is het 'fuck it'-gevoel, waar je toch al niet meer te redden bent voor de maand en dat als excuus gebruikt voor een shopping spree. De uitkomst van het onderzoek raadt aan om bij elke aankoop een dag na te denken voordat je tot aankoop overgaat. Als je dat leert opbrengen zal je bankrekening je dankbaar zijn. Of je nou Millennial bent of niet.

5fde3b55-e146-4397-8e8c-d6b3aed789f0

[Afbeeldingen © Kultandace]

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies