Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Online fraude blijft een groot probleem. Cybercriminelen worden steeds behendiger, en hebben nu ook krachtige AI tools tot hun beschikking om nog beter voor de dag te komen. Awareness blijft king als het gaat om cybercriminaliteit. Daarom is het ook belangrijk dat iedereen iets afweet van cybersecurity. Mensen moeten vooral zelf in kunnen zien of herkennen dat er iets niet klopt. En moeten dan ook vooral niet te snel beslissen of tot actie overgaan.
Uit nieuw onderzoek blijkt namelijk dat 44% van alle Nederlandse online fraudegevallen mogelijk voorkomen had kunnen worden als het slachtoffer niet direct tot handelen over was gegaan, maar heel even de tijd had genomen om erover na te denken. Oplichters verleiden hun slachtoffers om zo snel mogelijk te klikken. Daarbij maken ze dankbaar misbruik van de menselijke eigenschap om in een urgente situatie direct en vanuit emotie te reageren. Maar uit het onderzoek blijkt dat het beoordelingsvermogen van slachtoffers daardoor tijdelijk afneemt. Door je hier bewust van te zijn en iets langer de tijd te nemen, kunnen volgens de bank jaarlijks vele honderdduizenden fraudegevallen worden voorkomen.
Dit en meer blijkt uit een onderzoek gehouden onder een groep van 500 slachtoffers van online fraude, uitgevoerd door Ipsos in samenwerking met ABN Amro. Een aantal van de belangrijkste bevindingen op een rij:
- 44 procent van de slachtoffers geeft aan te snel te hebben geklikt waardoor fraude heeft kunnen plaatsvinden;
- 55 procent van de slachtoffers stelt dat als zij langer hadden gewacht, ze waarschijnlijk door hadden dat er iets niet klopte;
- 66 procent van de slachtoffers ging dan ook op nader onderzoek uit, direct nadat het kwaad al was geschied;
- 48 procent van de slachtoffers geeft als verklaring dat ze graag snel wilden handelen en daardoor niet meer hebben gecontroleerd of de situatie klopte.
Emoties nemen onder druk de overhand
Online fraudeurs zijn meesters in het creëren van een schijnbare vorm van druk. Wanneer een ‘vriend’ of ‘familielid’ laat weten in directe financiële nood te verkeren, en zegt geld nodig te hebben om bijvoorbeeld de laatste vlucht naar huis te boeken, is het logisch direct te willen helpen. Als achteraf blijkt dat het om een oplichter ging die zich voordeed als een bekende, is het kwaad al geschied. Bijna vier op de tien slachtoffers (37%) geven dan ook aan een vorm van (tijds)druk te hebben ervaren op het moment dat de online fraude werd gepleegd. De helft van de slachtoffers (48%) geeft aan dat ze graag snel wilden handelen en heeft daardoor niet gecontroleerd of de situatie wel klopte.
“Bij een gevoel van urgentie is het menselijk brein geneigd zo snel mogelijk tot handelen over te gaan”, vertelt consumentenpsycholoog Patrick Wessels “Bij zulke primaire reacties hebben emoties vaak de overhand. Door afstand te nemen van een situatie en jezelf wat tijd te gunnen zwakt die emotie af. Dat maakt het makkelijker om een fraudepoging te herkennen.”
Gun je jezelf de tijd
Dat slachtoffers zich ertoe laten verleiden om te snel tot actie over te gaan, blijkt eveneens uit de onderzoeksresultaten. Meer dan de helft (55%) van de fraudeslachtoffers geeft aan dat ze waarschijnlijk in de gaten hadden gehad dat er iets niet klopte, als ze iets meer tijd hadden genomen. Door niet direct tot handelen over te gaan, maar jezelf heel kort de tijd te gunnen om te controleren of iets echt of nep is, kan veel leed voorkomen worden. Het beeld dat uit het onderzoek naar voren komt, is dat de rationele beoordelingsmodus slechts momenten later de overhand lijkt te nemen: tweederde van de slachtoffers van online oplichting (66%) voelde argwaan en geeft aan op nader onderzoek uit te zijn gegaan, vlak nadat ze in de val zijn gelopen.
[Fotocredits – Thaut Images © Adobe Stock]
Verder lezen over ABN Amro
Mobile28.12.2023
In 2023 hebben we ruim 6,6 miljard euro betaald met Tikkies
Nieuw jaarrecordMobile17.11.2023
Veel jongvolwassenen betalen niet meer met een fysieke betaalpas
gebruiken we de betaalpas over vijf jaar nog?Online16.03.2023
Banken dreigen door te schieten in hun anti-witwascontroles
Kafkaiaanse reflexen bedreigen ook jouw bankrekeningGadgets02.12.2022
ABN-AMRO stopt ondersteuning voor passieve betaalwearables
Vanaf 1 april 2023 werken de sleutelhangers, ringen, armbanden en horloges niet meerMobile01.12.2022
Tikkie Zakelijk: een aparte app voor zakelijke gebruikers
Mobile15.08.2022
Tikkie lanceert Groepie: nieuwe functie voor verwerken groepsuitgaven
DC Business27.05.2022
Wat kost een zakelijke bankrekening?
Cybercrime13.04.2022
Tweestapsverificatie van banken gemakkelijk verschalkt door phishing-scams
Banken zijn verwijtbaar als het op de gevolgen van phishing-scams aankomtVerder lezen over Hackers
Cybercrime15.04.2024
Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?
Cybercrime08.02.2024
Ransomware: wel of niet betalen als je bestanden gegijzeld zijn?
Online29.01.2024
Flinke toename datingfraude: In 2023 bedroeg schade méér dan 7 miljoen euro
75% meer dan in 2022Cybercrime19.01.2024
Zo wapen je je tegen ransomware
Cybercrime04.12.2023
Cybercrime & cybersecurity in 2024: toename van AI-gedreven hacks
Cybercrime28.11.2023
Veel MKB-bedrijven denken niet interessant genoeg te zijn voor cybercriminaliteit
Wrong!Cybercrime20.11.2023
Last minute decemberaankopen: een feest voor fraudeurs
Cybercrime13.11.2023
Cybercrime in 2024: AI en CaaS maken het leven van cybercriminelen makkelijker
Verder lezen over Malware
Cybercrime05.02.2024
Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security
Online29.01.2024
Flinke toename datingfraude: In 2023 bedroeg schade méér dan 7 miljoen euro
75% meer dan in 2022Cybercrime19.01.2024
Zo wapen je je tegen ransomware
Cybercrime04.12.2023
Cybercrime & cybersecurity in 2024: toename van AI-gedreven hacks
Cybercrime28.11.2023
Veel MKB-bedrijven denken niet interessant genoeg te zijn voor cybercriminaliteit
Wrong!Cybercrime13.11.2023
Cybercrime in 2024: AI en CaaS maken het leven van cybercriminelen makkelijker
Cybercrime09.11.2023
Flinke toename in cyberaanvallen gericht op gamers
Online06.11.2023
Fraude met online aankopen: de gemiddelde schade neemt toe
Verder lezen over Nederland
Nieuws27.04.2024
Het is Koningsdag! Dit zijn de leukste tweets en inhakers
Entertainment09.04.2024
Alles wat je moet weten over het casino zonder Cruks
Technology28.03.2024
De grootste hyperloop van Europa ligt in Nederland
Nieuws26.03.2024
Witte Donderdag, Pasen, Pinksteren: zo zit het met de feestdagen
Lifestyle20.03.2024
Dit zijn de beste Nederlandse steden voor padellers
Entertainment09.03.2024
Wie is de Mol S24 – Finale: wie is uiteindelijk De Mol?
En de Mol is...Nieuws07.03.2024
Drones & AI helpen boeren bij het voldoen aan Europese milieuregels
Nieuws04.03.2024
Hoe je vele honderden euro’s per jaar kunt besparen op boodschappen
Verder lezen over Security
Cybercrime15.04.2024
Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?
Gaming28.03.2024
Zo omzeil je drukke servers in Call of Duty
Online18.03.2024
Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?
Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijnOnline15.02.2024
Je AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld
Doe het veiligCybercrime12.02.2024
Nieuwe techniek haalt door muren heen data van je camera’s
Cybercrime06.02.2024
Safer Internet Day: 5 tips om veiliger te internetten
Cybercrime05.02.2024
Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security
Online29.01.2024