Ook roekeloos met je telefoon als het nieuwe model er aan komt?

Ook roekeloos met je telefoon als het nieuwe model er aan komt?

Je bent niet de enige

Vorig artikel Volgend artikel

Een onderzoek van de American Marketing Association leverde een uniek kijkje in onze psychologie op: consumenten blijken roekelozer met hun telefoons om te gaan als er een nieuwer model te kopen is. Precies rond de tijd dat het tijd is voor een upgrade wordt er beduidend minder gezocht naar kwijtgeraakte telefoons en is de algemene tendens dat mensen, bewust of onbewust, een excuus zoeken om een nieuwe te kopen.

Excuusverlies

De reden dat dit zo veel gebeurt is het eindeloze commentaar dat consumenten krijgen als ze hun telefoon (dit geldt ook voor andere apparaten trouwens) upgraden terwijl dat "nog niet nodig was". Dat zorgt er voor dat consumenten een manier nodig denken te hebben om de nieuwe aankoop te rechtvaardigen zonder gezien te worden als verspiller. Dan is een toevallig ongeluk of verlies natuurlijk een prachtig excuus. De onderzoekers noemen dat het 'upgrade effect'. Virgin maakte ooit een commercial die dit idee leuk uitwerkte:


Onbewust

Het grappige is dat het onderzoek ook uitwees dat de meeste mensen die wel dit soort dingen gedaan hadden zich er niet bewust van waren. Je onderbewustzijn wil dus nog liever een iPhone 7 of Galaxy S7 Edge dan jij zelf. Of de makers van onze consumentenelektronica zich ook bewust zijn van dit effect en daar misbruik van maken? Daar hadden de onderzoekers geen sluitend antwoord op, maar ze waren het er wel over eens dat de enige manier om dit soort gedrag tegen te gaan is om te zorgen dat onze niet meer gebruikte elektronica een nieuw doel heeft met waarde, zodat het onbewuste gevoel van verspilling niet getriggerd wordt.

Verantwoord weg ermee

Natuurlijk is er een prima doel met oudere telefoons en andere zaken: gewoon verkopen. Niet alleen kost het nieuwe apparaat relatief minder, je hebt ook iemand anders blij gemaakt met een vermoedelijk prima werkend stukje techniek. Zelfs als er iets mis mee is kun je een telefoon vaak beter laten repareren en daarna alsnog verkopen, maar 'het gedoe' houdt mensen vaak tegen om dit te doen. Wat je ook doet: gooi een oude telefoon in elk geval niet gewoon in de prullenbak, dat is onverstandig én slecht voor het milieu.

We willen dus altijd graag het laatste nieuwe ding hebben. Om ons tegen onszelf te beschermen is er ook nog een andere optie: eigenaarschap. Zeg gewoon tegen iedereen die zeurt dat je nou eenmaal een early adopter bent en dat dit er bij hoort. En vraag meteen of ze nog een iPhone 6S willen kopen. Zo goed als nieuw.

[Afbeelding © Victor Hanacek - Picjumbo]

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies