De anatomie van een zakelijke app

Vorig artikel Volgend artikel
De anatomie van een zakelijke app

Vrijwel alle applicaties op onze smartphones zijn goed ontworpen, functioneel en leveren wat wij als consumenten ervan verwachten. Een fitness-app vertelt ons bijvoorbeeld precies hoeveel calorieën wij verbranden tijdens een wandeling of hardlooproute, deelt dit met onze netwerken op social media en herinnert ons aan het feit dat we morgen wederom aan de slag moeten. Maar hoe krijgt een consument zicht op alle workout-gegevens en cholesterolresultaten van de afgelopen twee jaar? En hoe gaan organisaties om met het toenemende gebruik van mobiele apps voor de werkzaamheden van hun medewerkers? Consumenten, maar ook het bedrijfsleven, gebruiken apps in een rap tempo voor uiteenlopende redenen en de gevraagde functies worden steeds complexer. Hier moeten applicatieontwikkelaars tijdens de ontwikkel- en realisatiefase rekening mee houden.

Samenwerking tussen apps
Eén van de meest belangrijke verschillen tussen zakelijke apps en consumenten apps, is dat de eerste moet passen bij de dagelijkse bedrijfsprocessen, terwijl consumenten apps meer op zichzelf staan. Een organisatie heeft namelijk te maken met een scala aan werkzaamheden en activiteiten. Een mobiele zakelijke app heeft echter vaak een discrete functie, zoals het rapporteren van kosten, het goedkeuren van aankopen of het autoriseren voor het verlenen van kortingen. Hiervoor moeten apps met elkaar samenwerken door middel van geïntegreerde back end-systemen. Zakelijke mobiele apps moeten daarom op een veilige manier toegang kunnen krijgen tot externe databronnen, of deze zich nu in de cloud bevinden of on-premise te raadplegen zijn.

Besturingssystemen
Een ander verschil tussen zakelijke apps en die voor consumenten is dat veel aanbieders de consumenten apps op maat ontwikkelen voor één of meerdere besturingssystemen. Consumenten verwachten dit inmiddels ook. Maar het ontwikkelen van aparte apps voor iOS, Android, Blackberry en Windows Mobile is niet goedkoop en bovendien vaak een zeer tijdrovend proces. Organisaties beschikken echter niet over het budget voor het ontwikkelen en onderhouden van zulke – op maat gemaakte – apps voor ieder besturingssysteem en type apparaat. Zelfs als bedrijven kiezen om enkel voor bijvoorbeeld Android applicaties te ontwikkelen, dan vragen verschillende onderdelen zoals Ice Cream Sandwich en Key Lime Pie alsnog om aparte apps. Binnen een platform lopen bedrijven dus tegen dezelfde uitdagingen aan. Dit probleem kan alleen omzeild worden door een ontwikkelplatform in gebruik te nemen dat apps maakt voor meerdere omgevingen.

BYOD vereist platformdiversiteit
Daarnaast maakt de trend Bring-Your-Own-Device (BYOD) het gebruik van meerdere platforms voor organisaties noodzakelijk. Maar hoe doen bedrijven dat op een kostenefficiënte manier? Een platform dat apps ontwikkelt die voor meerdere mobiele apparaten geschikt zijn, biedt hierbij uitkomst. Op deze manier hoeven de organisaties maar één keer een app te ontwikkelen dat vervolgens op diverse mobiele apparaten en besturingssystemen draait. Bovendien kunnen de ontwikkelaars aanzienlijk sneller apps creëren als het platform alle complexiteit automatisch achter de schermen aanpakt. Dergelijke apps kunnen nog steeds gebruik maken van eigen functionaliteiten van het gehanteerde besturingssysteem, maar ze hoeven niet steeds opnieuw herschreven te worden op het moment dat functionaliteiten van het apparaat veranderen, of als er – bijvoorbeeld – een iOS-update plaatsvindt.

Gebruikerservaring
De verwachtingen van onze apps zijn hoog, of het nu gaat om consumenten of zakelijke applicaties.

Als consumenten van mening zijn dat de app qua capaciteiten en functies te beperkt is, dan krijgt deze geen tweede kans. Bij zakelijke apps gaat dit iets genuanceerder omdat de doelgroep kleiner en overzichtelijker is. Mobiele toepassingen moeten in een zakelijke omgeving dan ook vaker snel en eenvoudig te gebruiken zijn om per direct belangrijke voordelen van de productiviteit of winstgevendheid te achterhalen. Zulke apps hebben dikwijls slechts één of twee functies. Denk hierbij aan het updaten van een bestelling of het goedkeuren van een orderproces. Toch moeten de apps op de zakelijke markt naast functioneel ook aantrekkelijk zijn. Zo verwachten medewerkers een eenvoudig te gebruiken grafische interface. Dit zijn zij namelijk ook van consumenten apps gewend. Als de app dus niet gebruiksvriendelijk is, dan gebruikt men het niet.

Integratie is uitdaging
Tal van onderzoeken geven aan dat de samenwerking tussen apps en de back-end systemen één van de grootste uitdagingen is voor organisaties. Stel dat een inkoopmanager een Purchase Order (PO) accordeert, dan moet de PO vervolgens automatisch in het ERP-systeem terechtkomen. Bovendien moet de manager die de aanvraag heeft gedaan hier een goedkeuring op ontvangen. Daar komt nog bij dat de geüpdatete informatie in het supply chain managementsysteem opgenomen dient te worden. Deze staat ofwel on-premise of in de cloud. Tot slot moet de app samen kunnen werken met een laatste systeem dat de order ook daadwerkelijk afrondt. Gezien de complexiteit is het niet verwonderlijk dat integratie het grootste gedeelte van de tijd en het budget in beslag neemt bij het ontwikkelen van mobiele zakelijke apps.

Bij het ontwikkelen van zakelijke apps moeten procesanalyses, applicatieontwerp, -ontwikkeling en –integratie goed met elkaar overweg kunnen. Vraag jezelf daarom het volgende af: welke business processen zijn nu daadwerkelijk nuttig op een mobiel apparaat? Hoe ontwerp je apps die gebruiksvriendelijk, efficiënt en aantrekkelijk zijn, terwijl ze toch hun eigen functies voor het desbetreffende device volledig blijven benutten? En als laatste, aan welke bedrijfssystemen moet de app verbonden zijn en op welke manier is dit het makkelijkst te realiseren?

Door slimmer te werken en samen te werken met degenen die ervaring hebben in de integratie van mobiele zakelijke apps, leveren jouw apps precies wat ze behoren te doen voor een redelijk ontwikkelingsbudget.

Deze blogpost is geschreven door John Verwaaijen, General Manager bij Magic Software Benelux.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies