De afbrokkelende wereldheerschappij van Microsoft

Vorig artikel Volgend artikel
De afbrokkelende wereldheerschappij van Microsoft

De laatste jaren is er maar weinig over van het monopolie dat Microsoft ooit bezat. Meer dan twaalf jaar geleden was Microsoft de dominerende factor in de technische industrie. Sinds 2000 ontstonden nieuwe bedrijven die spontaan de lucht inschoten, zoals Facebook en Twitter. Maar ook bestaande bedrijven als Apple en Google nemen elke dag een hapje van het Microsoft-aandeel. Een journalist van de website Vanity Fair, Kurt Eichenwald, sprak met diverse voormalige en huidige belangrijke personen bij Microsoft en concludeerde al vrij snel dat alle vingers wijzen naar de huidige CEO, Steve Ballmer, die hen teloor liet gaan.

Vandaag de dag levert de iPhone alleen al meer omzet dan alle producten van Microsoft bij elkaar. Als eerste keek de journalist naar de manier waarop medewerkers worden neergezet in het bedrijf. Het viel op dat er grote rangverschillen waren in het bedrijf. Als men in een team zat van tien mensen, dan wist iedereen van tevoren dat er twee mensen iets goeds zouden afleveren, zeven mensen iets matigs zouden afleveren en één persoon iets rampzaligs zou afleveren. Het zorgde ervoor dat medewerkers meer met elkaar gingen concurreren dan dat ze de concurrentie aangingen met andere bedrijven.

Ed McCahill, die zestien jaar voor Microsoft heeft gewerkt als marketingmanager, vertelt het volgende: 'Als je naar Windows Phone kijkt, verbaas je jezelf om het feit dat het er zo goed uitziet. Maar hoe is het dan ooit mogelijk geweest dat Microsoft de marktleidende positie heeft laten vallen die ze hadden met de Windows CE-toestellen? Jarenlang waren zij koploper op het gebied van zulke toestellen, maar nu hebben ze het volledig verpest. Verpest vanwege de bureaucratie binnen het bedrijf.'

Volgens Eichenwald had Microsoft in 1998 een prototype e-reader klaarstaan, maar toen de techniekgroep het presenteerde voor Bill Gates, vond hij het helemaal niets. 'Hij vond de user interface niets, omdat het niet leek op Windows.' vertelde een programmeur naderhand. Een paar jaar later wordt de e-reader een grote hit, maar niet eentje die door Microsoft een grote hit is geworden.

Ook op het gebied van sociale media heeft Microsoft wat steekjes laten vallen. Wanneer één van de jonge ontwikkelaars van MSN Messenger erachter kwam dat schoolkinderen regelmatig status updates schreven op AOL's AIM, ontdekte hij wat er ontbrak aan het product van Microsoft. 'Daarmee begon de trend richting het ontstaan van Facebook. Mensen hadden een plek nodig om hun gedachtes met de buitenwereld te delen, op een pagina waarop mensen dit continu laten lezen aan anderen.' vertelde hij aan Eichenwald. 'Het doel van AIM was niet om te chatten, maar om je de kans te geven om op elk moment in te loggen en om te zien wat je vrienden aan het doen zijn.' Op het moment dat hij aan zijn baas vertelde dat MSN Messenger een 'short-message service' miste, antwoordde de oudere man met het feit dat hij niet inzag waarom jongere mensen zo graag wat woorden willen delen met de wereld. 'Hij snapte het helemaal niet.' vertelde de ontwikkelaar. 'En omdat hij niet wist en niet geloofde hoe jonge mensen chatprogramma's gebruikten, deden we er niets aan.'

Volgens Kurt Massey, een voormalig senior marketing manager bij Microsoft, is het bedrijf 'niet cool' meer. 

Meer content

Nichal Joosse

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies