Muziekabonnement bij iTunes?

Vorig artikel Volgend artikel
Muziekabonnement bij iTunes?

De Financial Times schrijft gisteren dat Apple in gesprek is met de grote platenlabels om een muziekabonnement service te introduceren voor haar iTunes bibliotheek. In ruil voor een additionele fee bovenop de aanschafprijs van de iPod of iPhone, krijgt de consument ongelimiteerde toegang tot de muziek bibliotheken van de grote platenfirma’s. Dit idee lijkt volgens de FT op het Nokia “comes with Music” model dat de Finse telefoon fabrikant vorig jaar afsloot met onder andere Universal Music. In het Nokia ontwerp betaalt de consument een jaarlijkse fee voor ongelimiteerd muziekgebruik en is gerechtigd om de muziek na afloop van het abonnement te bewaren. Dat is wezenlijk anders dan het subscription-model van bijvoorbeel..

Nederlandse aanbieder Surf 2 Music, waar je na afloop van het abonnement geen toegang meer hebt tot de muziek die je hebt geconsumeerd.

Twee verdienmodellen worden besproken: een maandelijks abonnement versie, waar de muziek een additionele fee is op de telefoonrekening van je iPhone provider en een model waar de fee geïncorporeerd is in de aankoopprijs van de iPod. Apple geeft geen commentaar op dit bericht, maar insiders zeggen dat een van de struikelblokken de hoogte van de vergoeding is. Nokia wil $80 per telefoon betalen, dit bedrag moet dan verdeeld worden tussen de rechthebbenden, Apple lijkt vooralsnog niet verder te willen gaan dan $20.

“Music like water” noemden Gerd Leonhard en Dave Kusek dit muziek consumptiemodel in hun spraakmakende boek “the Future of Music”.  Eerder leek de behoefte bij de consument om wel te luisteren maar niet te bezitten, niet groot, maar nieuw onderzoek duidt op een verschuiving in voorkeur. Volgens een insider heeft research aangetoond dat de consument tot $100 bereid is te betalen voor ongelimiteerde toegang tot de muziekbibliotheken. Dit bedrag is gebaseerd op de levensduur van het iPhone/iPod model. Een maandelijkse abonnementvergoeding zou $8 mogen bedragen.

Ongetwijfeld zal een “Music like water” model een versneller zijn om de consument legaal digitaal muziek te laten consumeren. De muziekindustrie die in alle opzichten onder vuur ligt, zou smachten naar substantiële nieuwe bronnen van inkomsten. Gisteren maakte het Duitse Bertelsmann, de mede-eigenaar van SONY/BMG, bekend onder condities haar muziektak te willen verkopen. Eerder werd EMI al verkocht aan Terra Firma.

Hennie van Kuijeren

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies