Lifestyle16.10.2023

​Je ziet ze vaak boven een broek uit: dit is Muchachomalo


Misschien heb je ze zelf, zijn ze ooit cadeau gedaan of kennen ze alleen van anderen. Muchachomalo, het is een bekend merk voor boxers, maar weet je ook waar het voor staat? Dit is wat je moet weten over dit oer-Nederlandse merk.

Muchachomalo

Je zou niet zeggen dat Muchachomalo een Nederlandstalig merk is, want de naam is Spaans, maar toch is het zo. Shirley Schoonebeek was lingeriehandelaar en had twee luxe lingerie winkels. Ze besloot om jaren later een ondergoedwinkel voor mannen en vrouwen te openen op Schiphol. Het doel? Zorgen dat het ook voor mannen wat laagdrempeliger is om zo’n winkel binnen te stappen. In haar zoektocht naar een leuk merk voor boxershorts, kon ze niet helemaal vinden wat ze wilde. Ze wilde een merk dat eruit sprong: het moest anders zijn dan de rest en het moest iets zijn om over na te denken.

Maar ja, als je iets niet kan vinden en je vindt het wel een goed idee, dan is er nog één optie: het zelf uitvinden. Dat heeft Shirley gedaan: een opvallend merk boxershorts met kleurrijke prints, een brede band en groot het merk erop: Muchachomalo boxers dus. Het merk was in eerste instantie alleen op mannen gericht, vandaar de naam die in het Spaans ‘stoute jongen’ betekent. Later kwamen er ook lijnen bij voor vrouwen (Chicamala) en kinderen (Chicamala voor meisjes, Muchachomalo voor jongens).

Sinds 2007

Door artiesten in te huren om mooie prints te maken, wist Shirley een merk neer te zetten dat mannen en vrouwen aanspreekt. Er zijn sinds 2007 al meer dan 20 miljoen Muchachomalo-boxers verkocht en inmiddels is het merk ook internationaal bekend. Het heeft sales teams in 1200 landen en is op meer dan 1.000 plekken over de hele wereld te koop. Het is rebels, het is ‘draagbare kunst’ en het moet comfortabel zijn. Iets dat goed is gelukt, want het komt vaak voor dat je die letters MUCHACHOMALO boven een broek uit ziet piepen.

Eén van de lijnen van het merk is de EDM-lijn, wat een ode is aan de muziek die menig Nederlander groot heeft gemaakt: electronic dance music. Denk aan Tiësto, maar ook Martin Garrix. Die boxershorts hebben vrolijke prints die we kennen van het merk, maar dan met een soort vuurwerk erop. De ene print zal je heel erg aan staan, de ander niet: sommigen vinden het te druk, maar er zijn ook Muchachomalo-prints die juist vrij rustig zijn gehouden, zodat je ook stijlvoller voor de dag kunt komen voor bijvoorbeeld werk.

Er zijn ook lijnen zwemgoed van dit merk, al is de designlanguage daar een beetje anders. Geen opvallende banden met met die bekende merkterm erop en geen drukke prints. Muchachomalo’s zwemgoed is juist in één effen kleur. En er zijn Water React-shorts bij, die een andere kleur worden. Heel tof. Zo blijft het merk innoveren en niet voor niets. Het merk is inmiddels steeds verder gegroeid en heeft lijnen om allerlei soorten mannen en vrouwen aan te spreken.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Merken

1 april 2024: dit zijn de leukste inhakers en grappen

Het is weer bijna 1 april, de dag om leuke grappen en grollen uit te halen. Wist je dat de oudst bekende 1 april grap voor het eerst werd vermeld in een Franse bron in het jaar 1508. In Engelstalige landen viert men Apri...

Nieuws01.04.2024

1 april 2024: dit zijn de leukste inhakers en grappen

Bij House of Treats staat de samenwerking met de doelgroep centraal

House of Treats is het eerste bureau dat marktonderzoek onder early adopters inzet als marketingtool en biedt merken toegang tot een zorgvuldig gecureerde global community van early adopters. Het bureau is in 2018 opgeri...

Marketing14.03.2024

Bij House of Treats staat de samenwerking met de doelgroep centraal

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

Chinese automerken, en dan met name merken die invetten op een volledig elektrische vloot, maken een opmars in Europa. ZEEKR is het volgende merk die de Europese markt gaat betreden. Dit wereldwijde merk voor elektrisch...

Marketing14.12.2023

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

aan Kalverstraat/Rokin
Bol blijft sterkste retailmerk, Hema keldert en Jumbo verliest ook

Al sinds 2015 is Bol punt com het strekste retailmerk van Nederland. Dat is althans volgens de 40 factoren waarop in totaal 100 retailmerken door 15.000 respondenten beoordeeld worden. Die 40 factoren bestaan uit merkkra...

Marketing28.04.2023

Bol blijft sterkste retailmerk, Hema keldert en Jumbo verliest ook

Feestende bouwvakkers in Qatar deden Jumbo geen goed
1 april 2023: een overzicht van de leukste inhakers en grappen

Vandaag is het weer 1 april, de dag om leuke grappen en grollen uit te halen. Wist je dat de oudst bekende 1 april grap voor het eerst werd vermeld in een Franse bron in het jaar 1508. In Engelstalige landen viert men A...

Online01.04.2023

1 april 2023: een overzicht van de leukste inhakers en grappen

​Waarom je sowieso één paar Mascolori’s in je kast moet hebben

Schoenen maken de man. Toch? Kijk naar beneden en ik kan je vertellen wat voor exemplaar er voor je staat. Want jouw schoenen vertellen veel meer over jou dan je denkt. En ik snap echt dat je gewone sneakers, zwarte sch...

Lifestyle03.02.2023

​Waarom je sowieso één paar Mascolori’s in je kast moet hebben

​Lifehunters van start als activatiebureau Maaslander

Vanaf 1 januari 2023 gaat LifeHunters een aantal nieuwe activatiecampagnes voor Maaslander ontwikkelen. De samenwerking komt voort uit een ‘proefperiode’ in 2022, waarin LifeHunters een aantal campagneconcepten heeft...

DC Business19.12.2022

​Lifehunters van start als activatiebureau Maaslander

Tien manieren om je merk met merchandise groot te maken

Een USB-stick of een keycord zijn het allang niet meer. Er zijn veel nieuwe, toffe manieren om je merk aan de man te brengen. Met deze tien producten komen jij en je merk goed beslagen ten ijs. Plus iedereen die deze wan...

DC Business28.07.2022

Tien manieren om je merk met merchandise groot te maken