Legt de Kindle Fire de iPad het vuur aan de schenen?

Vorig artikel Volgend artikel
Legt de Kindle Fire de iPad het vuur aan de schenen?

Afgelopen vrijdag was het Black Friday in de Verenigde Staten. Dat is de dag na Thanksgiving, wanneer veel Amerikanen vrij nemen en gaan gaan winkelen. Amazon beweert dat er op Black Friday vier keer zoveel exemplaren van Kindle zijn verkocht als op dezelfde dag in 2010.

Ondanks deze trotse mededeling wil Amazon niet zeggen hoeveel exemplaren er precies zijn verkocht. De elektronische boekenlezer Kindle werd in 2007 gelanceerd. Amazon wil alleen kwijt dat er sindsdien "miljoenen" zijn verkocht. Apple is minder geheimzinnig en meldt dat er in het afgelopen kwartaal 11,1 miljoen iPads zijn verkocht. Dat is 166% meer dan in het derde kwartaal van 2010. Sinds de lancering in 2010 zijn er ruim 39 miljoen exemplaren afgezet.

Naar verwachting verkoopt Amazon dit jaar tussen de 3 en 5 miljoen stuks van de Kindle Fire, die zich opwerpt als een goedkoper alternatief (199 dollar) voor de iPad. De Kindle Fire is 18 cm lang (de iPad is 24 cm lang), heeft een full-colour aanraakscherm dat draait op een aangepaste versie van het Google beheersysteem. Applicaties worden aangeboden via de Amazon Appstore, muziek via de Amazon Cloud Player muziekdienst, video via de  Amazon Instant Videodienst en boeken en tijdschriften via het Kindle-platform. Een camera of een microfoon heeft de Kindle Fire alleen niet. Het apparaat kost minder dan de helft dan de goedkoopste iPad.

Op Black Friday was het apparaat het best verkochte object op Amazon.com. In Europa wordt de Kindle Fire niet verkocht. Via

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert...