Facebook en Google lonken naar Skype

Vorig artikel Volgend artikel
Facebook en Google lonken naar Skype

In augustus vorig jaar bracht Skype het nieuws naar buiten dat er werd gewerkt aan een beursgang. Dit leek een gelopen koers en niets zou de stap naar de beursvloer van de NASDAQ (Global market) nog tegen kunnen houden. In November, het moment waarop Skype voor de eerste maal door de grens van 25 miljoen gelijktijdige gebruikers dook (het totaal aantal gebruikers werd niet genoemd) zou het in Luxemburg gevestigde bedrijf achter de schermen nog steeds hard werken aan een IPO. Ook in december tijdens een interview met Bloomberg was voor Skype een beursgang nog steeds in zicht. Het zou het bedrijf inmiddels vele 100-en miljoenen gaan opleveren.

Nu weer 5 maanden later lijkt een beursgang nog steeds te worden overwogen met een waarde van inmiddels een miljard. Volgens bronnen (o.a. Reuters) zouden op dit moment zowel Facebook als Google zeer veel interesse hebben in Skype, al ontkennen beide bedrijven dat er gesprekken of daadwerkelijk onderhandelingen worden gevoerd.

Bronnen binnen Fcebook en Google geven aan dat er wel degelijk wordt gesproken over samenwerking of een mogelijke overname. Deze zou Skype een bedrag tussen de 3 en 4 miljard kunnen gaan opleveren. Voor de aandeelhouders lijkt het hooguit een luxe probleem te worden als deze berichten kloppen.

Dat Facebook interesse vertoont is bijna vanzelfsprekend. Mark Zuckerberg en zijn team hebben geen echt alternatief voor Skype en de dienst lijkt bijna redelijk eenvoudig te kunnen worden toegevoegd aan Facebook. Voor Google ligt dit duidelijk anders. Het zoekmachinebedrijf heeft met Google Chat (video en voice) al een goed werkend alternatief in eigen handen. Een overname van Skype zou eerder wijzen op een defensieve strategie in een poging Skype uit handen te houden van Facebook, welke door Google toch wordt gezien als grootste concurrent. Google heeft nog wel de interessante optie om met Skype iets te doen op het mobiele platform van Android.

Voor Skype zijn dit allemaal geen slechte berichten, het bedrijf lijkt de luxe te hebben zelf te kunnen kiezen.

Meer content

Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast blogger, strateeg, storyteller en een digitale nomade. Je maakt Henk blij met bijzondere...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies