Automotive25.05.2022

Rijden als een VIP in de nieuwe Fiat E-Ulysse het zusje van de Scudo


The Italian Art of Hospitality

Welkom in de wereld van VIP’s, popsterren, influencers, luxe taxi’s en grote gezinnen. De vraag is wat ze gemeen hebben. Wij weten na ons bezoek aan Turijn inmiddels het antwoord. Dit is de doelgroep voor een vrijwel verdwenen automobiel, de MPV (Multi Purpose Vehicle). Zeg maar een SUV maar dan fors groter. Tegenwoordig zijn ze echter zeldzaam en wordt hun plaats ingenomen door de hypermoderne en luxe bestelbusjes.

Dat laatste klinkt allemaal een beetje goedkoop en niet echt comfortabel maar dan vergis je je echt. In 2022 zitten deze uit de kluiten gewassen MPV’s boordevol luxe en bieden ze heel veel ruimte en comfort. Kies je voor een zwarte uitvoering met ook nog een geblindeerde ramen, dan moet je eigenlijk een chauffeur erbij in dienst nemen, met zonnebril, want cool zijn ze zeker.

Bij Fiat hadden ze in een ver verleden al zo’n grote gezinsauto met heel veel zitplaatsen onder de naam Ulysse. Deze naam is nu meegenomen naar, het is een beetje verwarrend, de personenauto versie van de Fiat Scudo die de bedrijfsauto versie is voor de wijnboer (in Italie) en bij ons de agrariër die er dagelijks zijn asperges mee naar de veiling brengt. Wij rijden echter in de personenauto versie waarmee Madonna als ze in Nederland is, wordt rondgereden.

Om deze Ulysse goed te kunnen duiden is het dus een bestelbusje, omgetoverd naar een luxe personenbusje die rijdt als een SUV. Als die dan ook nog eens volledig elektrisch (E-Ulysse) is, besef je dat voor dit soort luxe vervoer absoluut een grote doelgroep moet zijn (zie eerste zin). Overigens is de Fiat Scudo (de bedrijfsauto uitvoering) wel verkrijgbaar met een traditionele aandrijving en dat is op zijn beurt dan weer een zusje van de Opel Vivaro. Welkom bij Stellantis.

De nieuwe Fiat E-Ulysse is ruim, heel ruim
De nieuwe Fiat E-Ulysse is ruim, heel ruim
Het interieur van de  Fiat E-Ulysse is ruimschoots geschikt voor 7 passagiers
Het interieur van de Fiat E-Ulysse is ruimschoots geschikt voor 7 passagiers
Wat er uit ziet als een gewoon busje is in werkelijkheid een luxe Travelmate..
Wat er uit ziet als een gewoon busje is in werkelijkheid een luxe Travelmate..
Z`n officiele roepnaam, de E-Ulysse
Z`n officiele roepnaam, de E-Ulysse

Personenbusje of reisgenoot

Als je met de E-Ulysse gaat rijden ben je er eigenlijk al snel achter. Je zit comfortabel en lekker rechtop. Omdat je hoog zit heb je ook veel zicht en misschien wel het belangrijkste, je merkt niet dat je in busje zit. Dit rijdt als een personenauto, hoezo busje? Als die ervaring inmiddels is binnengekomen, kom je vanzelf is een volgende fase: Zou deze E-Ulysse iets voor mij zijn?

Vanaf dat punt schieten de toepassingen door je hoofd waarbij er één dominant is. Dit is geen personenauto maar een geweldige reisgenoot. Voorin maar ook achterin. Overal zit je heerlijk en leuker nog, je kunt ook tegenover elkaar zitten met als extra een tafel tussen jou en je medereizigers. Macbook open, wat bloggers er in en we hebben ook het ideale vervoersmiddel voor Bloggers on Tour.

En we noemen hem (tijdelijk) Travelmate

Dat is ook het moment dat dat andere muntje valt want in de Stellantis familie vinden we ook nog meer zusjes van de E-Ulysse met sprekende namen die misschien wel net iets beter matchen als een oude naam een second life geven. De (Peugeot) e-Traveller, (Citroën) ë-Spacetourer en de (Opel) Zafira-e Life verwoorden misschien net wat beter de ideale toepassing voor dit type van vervoer. Wat dat betreft doop ik met een knipoog hem maar even tijdelijk om in de E-Ulysse Travelmate want na een rondje Turijn en omstreken raak je snel bevriend met onze Italiaanse reisgenoot.

Fiat E-Ulysse, de ideale Italiaanse reisgenoot, ook voor Frankrijk en Duitsland..
Fiat E-Ulysse, de ideale Italiaanse reisgenoot, ook voor Frankrijk en Duitsland..

De Fiat E-Ulysse

De Fiat E-Ulysse komt op de Nederlandse markt met twee batterijcapaciteiten van respectievelijk 50 kWh of 75 kWh. In beide gevallen heb je een maximum vermogen van 136 pk met een koppel van 260 Nm. Met de 75 kWh heb je een actieradius van 330 km (WLTP). In praktijk met een aantal passagiers zal dit ergens tussen de 250 en 280 km uitkomen. De E-Ulysse is standaard uitgerust met 100 kW snellaadsysteem om de batterij in slechts 30 minuten (50 kWh-batterij) of 45 minuten (75 kWh-batterij) tot 80% op te laden.

Fiat E-Ulysse Living room uitvoering
Fiat E-Ulysse Living room uitvoering
Fiat E-Ulysse Shuttle variant
Fiat E-Ulysse Shuttle variant

Fiat E-Ulysse Living Room en Shutle variant

Afhankelijk van het uitrustingsniveau kun je de nieuwe E-Ulysse omtoveren tot een woonkamer op wielen waarbij je met een dubbele klaptafel tussenin gezellig kunt keuvelen met je reisgenoten. Die klaptafel kan o.a. tussen de stoelen opgeborgen worden.

Zowel in de 7-zits (Living room-variant) als in de 8-zits Shuttle (de taxi variant) zijn alle achterstoelen van de E-Ulysse op rails gemonteerd zodat ze eenvoudig kunnen worden verplaatst, achterover leunen of zelfs volledig worden verwijderd. Door te spelen met de mogelijkheden kun je in totaal 12 verschillende configuraties creëren.

De E-Ulysse komt in twee uit uitvoeringen op de markt met zes tot negen zitplaatsen en krijgt 2 afmetingen: 4.95 meter en 5.30 meter voor de Long-versie. Daarnaast is er ook een luxe Lounge-uitvoering voorzien van een achterklep met elektrische opening, panoramisch zonnedak met sfeerverlichting, xenon koplampen en lederen stoelen die kunnen worden versteld tot de bovengenoemde Living-room variant.

Standaarduitrusting

De volledig elektrische E-Ulysse wordt standaard uitgevoerd met 17-inch lichtmetalen velgen, verstelbare en verwijderbare stoelen, driezone-airconditioning, verwijderbare werkbladen, zonneschermen voor de achterbank en een opbergnet in de kofferbak.

De nieuwe Fiat E-Ulysse wordt geproduceerd in de Stellantis-fabriek in het Franse Hordain en debuteert eerst in Italië, Duitsland, Frankrijk en Oostenrijk. Tegen het einde van dit jaar wordt hij ook in Nederland verwacht. Tegen die tijd komt er meer informatie over de prijs.

Fiat E-Ulysse als VIP vervoer, wachten op Madonna of toch iemand anders?
Fiat E-Ulysse als VIP vervoer, wachten op Madonna of toch iemand anders?
Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

Verder lezen over Fiat

5 tips als je een auto wil gaan kopen

Je gaat de stap zetten: je gaat een nieuwe auto kopen. Heel erg spannend natuurlijk, maar waar begin je? Met deze 5 tips kom je sneller een stapje dichter bij die nieuwe bolide en rijdt je straks de auto die bij je past....

Automotive29.03.2024

5 tips als je een auto wil gaan kopen

Internationale media-drive van nieuwe Stellantis Pro One Bedrijfswagens

Het gaat goed met de Stellantis Pro One op de wereldwijde markt voor bedrijfsvoertuigen. In 2023 boekte het programma van Stellantis Pro One successen (1.7 miljoen verkochte voertuigen) die goed waren voor een derde van...

DC Business26.03.2024

Internationale media-drive van nieuwe Stellantis Pro One Bedrijfswagens

Fiat Ginevra: de retro-toekomst van een Italiaans merk

De Italiaanse automerken lijken langzaam te ontwaken uit een winterslaap die decennia lijkt te hebben geduurd. Alfa Romeo is inmiddels al een paar jaar wakker, al heeft het nog geen lef genoeg om iedereen eens goed de mo...

Automotive27.02.2024

Fiat Ginevra: de retro-toekomst van een Italiaans merk

World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten

De World Car of the Year 2024 verkiezing komt er weer aan. Deze begint traditiegetrouw met de bekendmaking van de Top 10 en Top 5 finalisten in zes verschillende categorieën van de World Car Awards. Het aftellen naar de...

Automotive01.02.2024

World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten

​Rise of the microcars: de leukste micro-auto’s op een rij

Deze dag mag stormachtig zijn begonnen, hij begon ook met iets leuks, namelijk de aankondiging van de nieuwe Fiat microcar. De autootjes zijn enorm grappig om te zien, maar zijn ze ook zo praktisch? En: waarom zien we er...

Automotive05.07.2023

​Rise of the microcars: de leukste micro-auto’s op een rij

Abarth 500e: de magie van een elektrische schorpioen

In Italië houden ze van design, stijl, uitstraling en imago. Dat zie je in alles terug en zeker in de Italiaanse auto-industrie, die bol staat van modellen die allemaal een eigen podium verdienen. De kleinste van al die...

Automotive27.06.2023

Abarth 500e: de magie van een elektrische schorpioen

​Deze Fiat 500X heeft een bijzonder Italiaans jasje

En die wil je dan ook absoluut hebben: de Fiat 500X Yacht Club Capri met een open panaromadak. Da’s de eerste in de Fiat 500X-range. De kap – genaamd Dolcevita doet haar naam dan ook eer aan, het zonnige leven stroom...

Automotive20.09.2022

​Deze Fiat 500X heeft een bijzonder Italiaans jasje

Yacht Club Capri
De vijf voordelen van de Fiat 500e 3+1

Kun jij je nog herinneren wat jouw lievelingsauto was als kind? Grote kans dat een Fiat 500 hoog op je verlanglijstje stond. En zo niet, dan op zijn minst een auto in een opvallende kleur. Roze bijvoorbeeld. Mijn kinderw...

Automotive06.03.2022

De vijf voordelen van de Fiat 500e 3+1