Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
Deze dag mag stormachtig zijn begonnen, hij begon ook met iets leuks, namelijk de aankondiging van de nieuwe Fiat microcar. De autootjes zijn enorm grappig om te zien, maar zijn ze ook zo praktisch? En: waarom zien we er ineens zoveel van, van allerlei grote merken? Dit is hoe het zit met de Rise of the microcars.
Microcars
Waar Smart heel lang een soort alleenheerser was op het gebied van kleine autootjes, lijken andere merken nu het vaker elektrisch kan wel geïnteresseerd in het uitbrengen van hun eigen micro-auto. Fiat dus, maar ook Citroen en Opel hebben hun eigen minuscule auto’s gemaakt. Zo’n kleintje, zo’n ukkie, zo’n bubblecar is een eyecatcher op de weg: je zal ze ook steeds vaker treffen, want diverse gevestigde en nieuwe merken komen ermee op de proppen. Het Zwitserse Micro maakt bijvoorbeeld de grappige Microlino (lijkend op de BMW Isetta). We noemen verschillende toffe micro-auto’s en wat ze kunnen:
Microlino
Microcars kunnen ‘echte’ auto’s zijn. Die Microlino bijvoorbeeld kan maximaal 90 kilometer per uur en afhankelijk van de accu heeft hij een actieradius van rond de 95 kilometer tot zelfs maximaal 230 kilometer. Hij kan 12,5 kW kracht geven en valt vooral op door zijn deur-achtige laadsituatie aan de achterkant. Er passen drie Microlino’s op één parkeerplek want ze zijn 2,52 meter bij 1,47 meter. Met zijn gewicht van 435 kilogram (let op: dat is wel exclusief de batterij) valt het mee hoe hard hij op de weg drukt: Microlino noemt het zelfs een ecologisch verantwoorde auto omdat hij 60 procent minder energie kost om te maken dan een gewone elektrische auto.
Opel Rocks-e
Opel Rocks-e is dan weer heel wat anders: daar heb je geen autorijbewijs voor nodig: een AM-rijbewijs (brommerrijbewijs) is voldoende. En je moet 16 jaar oud zijn, maar dat is sowieso nodig voor zo’n rijbewijs. Rondrijden in de Opel Rocks-e betekent veel bekijks krijgen: niet alleen het kleine formaat valt op, maar ook de kleurstellingen met grijs en geel. De micro-bolide is 2,41 meter en je kunt er maximaal 75 kilometer mee rijden. De elektromotor heeft een continuvermogen van 8 pk en piekt op 12 pk. De batterij is 5,5 kWh en binnen 4 uur volledig opgeladen. De topsnelheid is wel heel anders dan dat van de Microlino: Opel Rocks-e mag maximaal 45 kilometer per uur, wat het een perfect stadskarretje maakt.
Citroën Ami
Hij is eigenwijs en perfect voor de stad: Citroën Ami. Het karretje was er eerder al als conceptcar, maar nu is hij er gewoon als volledige elektrische micro-wagen. Net als Rocks-e moet je met deze auto van de snelwegen en autowegen wegblijven: ook dit karretje gaat 45 kilometer per uur en wederom is hij daarmee geschikt voor mensen van 16 jaar en ouder met een brommerrijbewijs. Hij is 2,41 meter lang, 1,39 meter breed en 1,52 meter hoog, wat het echt een blokje maakt. De deuren zijn opvallend: die gaan op de suicidemanier open. Ook hier is de accucapaciteit 5,5 kWh en kun je er ongeveer 70 kilometer ver mee komen, waarna je in drie uur weer bent opgeladen.
Fiat Topolino
Hij is net aangekondigd maar wij kunnen niet wachten: zeker de afbeeldiingen met de micro-bolide met een koffertje op de achterkant doet toch dromen van rondritjes door de mooiste Italiaanse steden. Topolino is niet zoals de Microlino: dit is er een zoals Ami en Rocks-e en kan dus maar 45 kilometer per uur. 16 jaar, brommerrijbewijs op zak en je kunt vanaf november met de Topolino op pad. Er is zelfs een soort open cabrio-achtige versie genaamd de Topolino Dolcevita, die een iets ruimtelijker gevoel zal geven dan zijn wat dichtere broertje. Het autootje is 2,41 meter lang en heeft een accu van 5,4 kWh. Hij komt daarmee zo’n 75 kilometer ver en kan in 4 uur weer volledig worden opgeladen. Het is duidelijk: in het land van de micro-autootjes komen veel fabrikanten ongeveer op dezelfde specs uit.
Canta’s
Het is niet voor niets dat je steeds meer Canta’s en andere bromwagentjes op de weg ziet: jongeren vinden het geweldig. Geen wonder dus dat die ook in een wat serieuzere vorm worden gemaakt, zeker nu we als maatschappij zoveel bezig zijn met die ‘laatste mile’. Elektrische steps lijken in Nederland nog erg ver weg: is dit het elektrische alternatief? Wij zouden dat helemaal niet zo erg vinden, al zullen veel gemeenten dan toch eens moeten gaan kijken naar hoe hun parkeerplaatsen en laadpaalsituaties in elkaar steken.
Verder lezen over Auto
Automotive04.12.2024
Verkeershufters trekken zich echt wat aan van brief politie
Automotive03.12.2024
Automerk Jaguar is niet wat het was: maar is dat slecht?
Automotive26.11.2024
Er komt een elfde Formule 1-team bij in 2026
Automotive15.11.2024
De mooiste auto’s uit de geheime collectie van Alfa Romeo
Gadgets13.11.2024
Waarom je Spotify Car Thing niet moet weggooien
Automotive09.11.2024
Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?
Automotive30.10.2024
Lancia herpakt de rallygeest met Lancia Ypsilon Rally 4 HF
Automotive24.10.2024
De automatische noodrem op auto’s redt meer levens dan ooit
Verder lezen over Citroën
Automotive29.03.2024
5 tips als je een auto wil gaan kopen
DC Business26.03.2024
Internationale media-drive van nieuwe Stellantis Pro One Bedrijfswagens
Automotive25.01.2024
Citroën ë-C3 nu in de winkel
Automotive27.01.2023
Citroën Ë-C4 X fastback en het einde van de SUV
Automotive15.12.2022
Waterstof-elektrische bussen van Opel, Peugeot en Citroën komen naar Nederland
Automotive29.09.2022
Citroen Oli hoe leuk kan een conceptcar zijn
Automotive27.09.2022
Dit is de nieuwe, moderne merkidentiteit van Citroën
Nothing moves us like CitroënAutomotive14.06.2022
Stellantis maakt werk van waterstof-elektrische bestelbussen
FCEV modellen van de Opel Vivaro, Peugeot Expert en Citroën JumpyVerder lezen over Elektrische auto
Automotive11.12.2024
Opel Frontera: is dit de betaalbare SUV voor jonge gezinnen?
Automotive20.11.2024
Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?
Automotive09.11.2024
Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?
Tech in Asia14.10.2024
Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven
Automotive14.10.2024
Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer
Automotive11.10.2024
Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive
Automotive07.10.2024
Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile
Vanaf Q1 2025 ook in NederlandAutomotive30.09.2024
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken
Verder lezen over Fiat
Automotive09.11.2024
Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?
Automotive21.08.2024
Fiat zet met nieuwe Topolino in op duurzame stedelijke mobiliteit
Automotive11.07.2024
Grote recall bij meerdere automakers om gevaarlijke airbags
Automotive29.03.2024
5 tips als je een auto wil gaan kopen
DC Business26.03.2024
Internationale media-drive van nieuwe Stellantis Pro One Bedrijfswagens
Automotive27.02.2024
Fiat Ginevra: de retro-toekomst van een Italiaans merk
Automotive01.02.2024
World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten
Automotive27.06.2023
Abarth 500e: de magie van een elektrische schorpioen
Verder lezen over Opel
Automotive11.12.2024
Opel Frontera: is dit de betaalbare SUV voor jonge gezinnen?
Automotive29.03.2024
5 tips als je een auto wil gaan kopen
DC Business26.03.2024
Internationale media-drive van nieuwe Stellantis Pro One Bedrijfswagens
Technology02.03.2024
Opel Experimental: Schilderen met licht en kijken in het donker
Automotive09.03.2023
Opel sluit aan bij urban-mobility project
STADT:up wil grote stappen zetten op weg naar geautomatiseerd rijden in stedenAutomotive15.12.2022
Waterstof-elektrische bussen van Opel, Peugeot en Citroën komen naar Nederland
Automotive14.12.2022
Opel Mokka-e wordt Mokka Electric en krijg meer bereik
Automotive06.07.2022