Automotive20.05.2022

Opel Rocks-e het nieuwe alternatief tussen scooter en auto


Opel Rocks-e; het is het zusje van het zusje of anders gezegd, de Citroen Ami en de Opel Rocks-e zijn een tweeling. Of ze eeneiig zijn denk ik niet, al was het maar door de styling. De Opel Rocks-e is conceptueel niet helemaal nieuw, er zijn nog wel wat andere aanbieders van deze ultra kleine stadsautootjes waar je overigens geen rijbewijs voor nodig hebt. Maar als je hem ziet is hij wel vernieuwend en volledig elektrisch. Om met de Rocks-e te kunnen rijden zijn er maar twee voorwaarden, je bent minimaal 16 jaar en je moet in het bezit zijn van een AM rijbewijs.

Opel Rocks-e als toekomstig deelconcept

De Rocks-e is in het straatbeeld best een opvallende verschijning. Met veel gevoel voor design en de juiste kleuren, mat grijs, zwarte accenten en hier en daar opvallend geel. Door z’n design zou je kunnen zeggen dat Opel inzet op een jonger publiek in vooral stedelijke omgevingen. Door zijn specifieke looks is hij buiten praktisch gemak zeker geschikt voor commerciële marketingdoeleinden. Ongetwijfeld duiken reclamemakers op dit soort conceptuele voertuigen. Het is misschien wel een gewaagd project van moederbedrijf Stellantis maar de overname van Share Now zegt veel. Dit soort mobiliteit is bij uitstek geschikt voor deelconcepten.

Bij de marktintroductie in Amsterdam is van deelconcepten echter nog geen sprake. De Rocks-e kan je kopen voor pakweg een goede 8.500 euro of leasen voor 90 euro per maand. De markt zal zelf gaan bepalen hoe de Rocks-e wordt ontvangen. Rocks-e is zo’n concept wat zo maar in één keer kan aanslaan of juist tijd en volume nodig heeft om succesvol te worden. Belangrijk voor het merk is dat je hem vaker in het straatbeeld gaat zien.

Opel Rocks-e in de Amsterdamse grachtengordel lijkt een perfect match
Opel Rocks-e in de Amsterdamse grachtengordel lijkt een perfect match
Ook al blijven fietsen soms toch een voordeel hebben
Ook al blijven fietsen soms toch een voordeel hebben
Opel Rocks-e wint het (buiten de afmeting) op alle fronten van dit oude city concept
Opel Rocks-e wint het (buiten de afmeting) op alle fronten van dit oude city concept

De Opel Rocks-e zit ergens tussen scooter en auto

Naast het design is het meest kenmerkende van de Rocks-e natuurlijk zijn compacte uiterlijk. Met een lengte van 2.41 meter en een breedte van net geen 1.40 meter oogt hij opvallend klein. Ga je er inzitten dan merk je dat je eigenlijk heel veel ruimte hebt al zullen twee volwassenen met een fors postuur wat meer schouder aan schouder zitten. Maar, dat wordt deels nog voorkomen doordat de beide stoelen ongelijk naast elkaar zijn geplaatst. Als je deze vorm van mobiliteit moet omschrijven zit hij met wat beeldend vermogen ergens tussen een scooter en een auto in. De Rocks-e is een elektrisch voertuig waarmee je maximaal 75 km kunt rijden.

De elektromotor van de Opel Rocks-e heeft een continu vermogen van 8 pk en een een piekvermogen van 12 pk tijdens het accelereren. De 5.5 kWh-batterij is aan een normaal stopcontact in ongeveer 4 uur volledig opgeladen. Een adapter voor opladen (aanrader) aan een openbaar laadpunt is optioneel leverbaar.

Vergeet de rare WLTP-cijfers dan voorkom je laadstress

Let wel die 75 km actieradius is weer zo’n WLTP-getal wat leuk is om te vergelijken (met wat eigenlijk?) maar in praktijk altijd afwijkt. Waarschijnlijk komt de werkelijke range ergens uit tussen de 60 en 75 km, afhankelijk van gebruik en jaargetijde. In de winter zal het allemaal wel wat minder zijn. De laadstekker is wel even zoeken en zit verborgen in de stijl achter de stoel van de bijrijder. Advies: gewoon overal waar de maar kunt de Opel Rocks-e aan de stekker hanger, dan ben je nooit meer bezig met die WLTP cijfers en voorkom je laadstress,

Z’n topsnelheid is 45 km en dat is echt meer dan voldoende.

Het nadeel van de Rocks-e is wel dat je niet op een fietspad mag rijden. Hoewel, hij hoort gezien zijn afmetingen daar ook niet thuis. Met de Rocks-e rijd je normaliter op straat tussen het normale verkeer. Een brommerrijbewijs is voldoende al vraag je je wel af of je een onervaren jonge berijder er zo maar mee moet laten rijden. Een beetje oefenen met iemand naast je met rij-ervaring kan zomaar nuttig en uitermate verstandig zijn. Daarbij is 45 km/h echt wel de max. Veel steden kiezen immers steeds vaker voor een maximumsnelheid van 30 km/h uur in de stad.

One pedal driving

Rijden met de Rocks-e is simpel dankzij het ‘one pedal driving’ mechanisme. Het betekent dat als je de gaspedaal loslaat je automatisch remt (tot aan stilstand). Remmen kan ook met de rempedaal. Dit is precies het stukje rijtechniek wat je beter maar even kunt oefenen als je hier volledig mee onbekend bent. De Rocks-e is uitgerust met schijfremmen voor en trommelremmen achter. Door het regeneratieve remsysteem (one pedal) zijn deze daardoor niet altijd nodig.

Soms is er alleen een stekker te vinden op de gang, dan rijdt je je Rocks-e toch naar binnen..
Soms is er alleen een stekker te vinden op de gang, dan rijdt je je Rocks-e toch naar binnen..
De Rocks-e Kargo is een prima alternatief voor lokale bezorgdiensten
De Rocks-e Kargo is een prima alternatief voor lokale bezorgdiensten

Rocks-e laadruimte en de Rocks-e Kargo

Het is een inkopper maar natuurlijk biedt de Rocks-e de meeste ruimte als je er alleen in zit. Ook binnenin gaat de Opel Rocks-e slim om met de beschikbare ruimte. Voor de beenruimte van de passagier zit een opbergvak van 63 liter en zijn er nog vele andere handige opbergmogelijkheden. In het interieur vind je haken om je tas of andere spullen aan te hangen en onder de voorruit vind je handige vakjes. Ook kun je achter de stoelen wel wat tassen kwijt.

Opel heeft ook een special editie ontwikkeld, de Rocks-e Kargo, vooral bestemd voor bezorgdiensten. De Rocks-e Kargo biedt namelijk een 260 liter flexibel inzetbare laadruimte en 140 kg laadvermogen die op de plek komt van de bijrijder. Door z’n compacte afmetingen komt de Rocks-e wat makkelijker op plaatsen waar een bestelbus niet altijd kan komen. En wie weet is dit wel een alternatieve en schone oplossing voor PostNL (zie ook onder). Zonder BTW kost de Rock-e Kargo ruim 7.300 euro.

Opel Rocks-e wel achter je camper maar niet geschikt voor de Pizza bezorger

Je kent de beelden wel, uit de kluiten gewassen Campers met een trailer. Daarbovenop staat meestal een motor of een Smart-achtige auto. Bedoeld om op de vakantielocatie als extra vervoermiddel te dienen zodat de Camper kan blijven staan. Voor de groep ik-neem-een-extra-auto-mee-op-vakantie is de Rocks-e een aangename verrassing, betaalbaar, licht en zuinig en opladen op de camping. Het is slechts een van de voorbeelden waarvoor je dit concept ook zou kunnen gebruiken. Het kleine leuk ogende autootje smeekt echt om nieuwe ideeën.

Voor de Pizzabezorger is hij minder geschikt al wordt dat wel als voorbeeld genoemd. De boys en girls die jouw Pizza met champignons in recordtijd thuis moeten bezorgen hebben niet zoveel aan een voertuig op de openbare weg. Aansluiten bij wachtende auto’s voor het stoplicht kost veel te veel tijd, zeker in drukke steden, de plek waar de e-bikes pole-position pakken.

De Rocks-e zal zijn doelgroep vanzelf vinden. Het groene concept en de praktische laadmogelijkheden kunnen zo maar voor start-ups en creatieven een uitdaging zijn om nieuwe concepten te bedenken. Maar hij kan ook in een tijd waarin we steeds meer online kopen zijn nieuwe emissievrije bezorgmogelijkheden een welkome aanvulling in de markt. Waarschijnlijk zal Stellantis gezien hun ambities deze alleen maar toejuichen anders hadden ze never nooit niet dit concept moeten omarmen en in de wereld van ShareNow moeten stappen. Wat dat betreft kun je bijna stellen dat de Opel Rocks-e wel een succes gaat worden. Het is alleen nog even ontdekken hoe.

Opel Rocks-e biedt nieuwe mogelijkheden voor bezorgdiensten
Opel Rocks-e biedt nieuwe mogelijkheden voor bezorgdiensten
Rocks-e is een concept waar Start-ups helemaal op los kunnen gaan
Rocks-e is een concept waar Start-ups helemaal op los kunnen gaan
Opel Rocks-e ook passend bij een jongere doelgroep, why not?
Opel Rocks-e ook passend bij een jongere doelgroep, why not?
And my name is ... Rocks
And my name is ... Rocks
Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

Verder lezen over Elektrische auto

Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

De elektrische auto wordt nog wel gekocht, maar staat stil vergeleken met een ander autotype. Het autotype dat juist flink stijgt in populariteit, dat is de hybride auto. 

Automotive30.09.2024

Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden

Het Nederlandse automerk Butch-e heeft een nieuwe elektrische microcar op de markt gebracht: de Liddel. Daarmee kunnen ondernemers en zelfstandigen ook na 2025 de steden in, als overal in Nederland zero emissie zones worden ingevoerd en benzine- en dieselauto’s er niet meer in mogen.

Automotive11.09.2024

Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden

Nieuwe Lexus RZ 300e nu ook in Nederland

Vanaf vandaag is de nieuwe Lexus RZ 300e te zien bij Nederlandse Lexus-dealers. Deze voorwielaangedreven versie van de batterij-elektrische Lexus RZ is leverbaar in 6 verschillende uitrustingsniveaus. De Lexus RZ 300e vormt het nieuwe startpunt voor de RZ line-up, zonder daarbij in te leveren op de kenmerken die het batterij-elektrische model zo bijzonder maken. Elke Lexus RZ 300e beschikt over dezelfde 150 kW/204 pk sterke en efficiënte aandrijflijn. Met zijn netto batterijcapaciteit van 64 kWh beschikt de Lexus RZ 300e over een WLTP-range van maximaal 480 kilometer.

Automotive04.09.2024

Nieuwe Lexus RZ 300e nu ook in Nederland

Kia EV6 voorzien van veel nieuwe updates!

Kia heeft de EV6 grondig vernieuwd. De eerste elektrische Kia op het baanbrekende E-GMP platform heeft een vernieuwd in- en exterieurdesign en is nog efficiënter, comfortabeler en veiliger dankzij een groot aantal updates. En met zijn nieuwe batterijen van de vierde generatie heeft hij ook een groter bereik van maximaal 582 km.

Automotive27.08.2024

Kia EV6 voorzien van veel nieuwe updates!

Renault Symbioz, auto en gezin in symbiose!

De elektrische Renault Symbioz is met recht het toonbeeld van symbiose. Het hele gezin past erin, inclusief alle bagage. Meer heb je niet nodig. Maar de Symbioz geeft je wel meer. 

Automotive26.08.2024

Renault Symbioz, auto en gezin in symbiose!

Vernieuwde ID. Buzz Cargo is krachtiger en efficiënter

Met zijn iconische looks is de ID. Buzz Cargo een duurzaam visitekaartje voor elk bedrijf. Dat voorkomen koppelt hij aan kenmerkende Volkswagen Bedrijfswagens-eigenschappen als een hoge kwaliteit, grote praktische inzetbaarheid en volop mogelijkheden voor maatwerk. Door een nog sterkere elektromotor en een nieuw 79 kWh accupakket presteert de ID. Buzz Cargo nu nog beter op het gebied van laad- en trekvermogen en efficiency.

DC Business19.08.2024

Vernieuwde ID. Buzz Cargo is krachtiger en efficiënter

Dodge Charger Daytona: dit is wat de elektrische muscle car kost

Eén van de eerste elektrische muscle cars is de Dodge Charger Daytona en de e-bolide heeft nu een prijskaartje gekregen. Dit betaal je ervoor.

Automotive09.08.2024

Dodge Charger Daytona: dit is wat de elektrische muscle car kost

Ford Mustang Mach-E tikt 916 kilometer aan op één batterijlading

Webfleet, bekend van het wagenparkbeheer van Bridgestone, heeft het Guinness Wereldrecord verbroken voor de langste afstand die een elektrische auto heeft afgelegd op één batterijlading: 916,76 kilometer.

Automotive08.08.2024

Ford Mustang Mach-E tikt 916 kilometer aan op één batterijlading

een nieuw Guinness Wereldrecord

Verder lezen over Opel

5 tips als je een auto wil gaan kopen

Je gaat de stap zetten: je gaat een nieuwe auto kopen. Heel erg spannend natuurlijk, maar waar begin je? Met deze 5 tips kom je sneller een stapje dichter bij die nieuwe bolide en rijdt je straks de auto die bij je past....

Automotive29.03.2024

5 tips als je een auto wil gaan kopen

Internationale media-drive van nieuwe Stellantis Pro One Bedrijfswagens

Het gaat goed met de Stellantis Pro One op de wereldwijde markt voor bedrijfsvoertuigen. In 2023 boekte het programma van Stellantis Pro One successen (1.7 miljoen verkochte voertuigen) die goed waren voor een derde van...

DC Business26.03.2024

Internationale media-drive van nieuwe Stellantis Pro One Bedrijfswagens

Opel Experimental: Schilderen met licht en kijken in het donker

Opel en verlichtingstechnologie horen bij elkaar. In de video 'Painting with Light' biedt Opel je een inkijkje in de toekomst van verlichtingstechnologieën met de Opel Experimental. Het experiment in de nachtelijke uren...

Technology02.03.2024

Opel Experimental: Schilderen met licht en kijken in het donker

​Rise of the microcars: de leukste micro-auto’s op een rij

Deze dag mag stormachtig zijn begonnen, hij begon ook met iets leuks, namelijk de aankondiging van de nieuwe Fiat microcar. De autootjes zijn enorm grappig om te zien, maar zijn ze ook zo praktisch? En: waarom zien we er...

Automotive05.07.2023

​Rise of the microcars: de leukste micro-auto’s op een rij

Opel sluit aan bij urban-mobility project

Opel heeft zich namens Stellantis aangesloten bij het STADT:up project. Dit staat voor Solutions and Technologies for Automated Driving in Town. Het is een zogenoemd urban-mobility project met als doel grote technologisc...

Automotive09.03.2023

Opel sluit aan bij urban-mobility project

STADT:up wil grote stappen zetten op weg naar geautomatiseerd rijden in steden
Waterstof-elektrische bussen van Opel, Peugeot en Citroën komen naar Nederland

Enkele maanden geleden waren wij bij Stellantis in Rüsselsheim voor een presentatie en demonstratie van waterstof-elektrische bestelbussen. Deze week heeft de fabrikant bekend gemaakt dat deze bestelbusjes, de Opel Viv...

Automotive15.12.2022

Waterstof-elektrische bussen van Opel, Peugeot en Citroën komen naar Nederland

Opel Mokka-e wordt Mokka Electric en krijg meer bereik

Opel heeft de Mokka-e van een nieuwe naam voorzien. Vanaf nu gaat deze volledig elektrische bolide door het leven als de Mokka Electric. Dat is echter niet de enige verandering. Met de nieuwe naam komt ook en groter accu...

Automotive14.12.2022

Opel Mokka-e wordt Mokka Electric en krijg meer bereik

Nieuwe Opel Astra Sports Tourer iets kleiner maar wel veel beter

Opel lanceert in Rüsselsheim de nieuwe Opel Astra Sports Tourer, de stationwagen variant van de Astra hatchback. Maar je mag ook zeggen de opvolger van de Astra stationwagen die een heel alfabet heeft afgewerkt in de ja...

Automotive06.07.2022

Nieuwe Opel Astra Sports Tourer iets kleiner maar wel veel beter