Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
Als er een autotype is dat wel als laatst geassocieerd wordt met elektrisch rijden, dan is het wel een muscle car. Die moeten grommen en veel power hebben. Nu kunnen elektrische auto’s ook heel veel power hebben, dat is al meer dan eens bewezen, maar dat geluid van een muscle car weten ze niet voort te brengen in diezelfde mate. Maar toch, als we zo naar de Dodge Charger Daytona EV kijken, dan vergeten we dat al gauw: een heel gave elektrische muscle car.
Natuurlijk zijn er ook afbeeldingen van deze auto in het oranje, want dat is immers wat veel mensen denken als ze een Charger zien: de General Lee uit The Dukes of Hazzard. Toen nog met een ronkende V8, maar dat kan ook anders, zo blijkt.
Dodge Charger Daytona EV
Dodge heeft zijn eerste elektrisch rijdende muscle car onthuld en dat heeft na de conceptcar die 2 jaar geleden werd gepresenteerd niet al te lang geduurd. De nieuwe Charger komt met een 400 voltsysteem en een 100,5 kilowattuur batterij.
Wilde je kracht? Deze auto komt met 670 paardenkrachten en kan dus wel wat laten zien. De bolide heeft 3,3 seconden nodig om van 0 naar 97 kilometer per uur te gaan. Brute kracht dus, maar dat is ook waar Dodge op inzet: de actieradius is minder belangrijk. “Dit is ontworpen om de ultiem presterende muscle car te zijn: tot we met de Banshee komen, uiteraard”, aldus Dodge, dat overigens liever spreekt over eMuscle dan over EV.
670 paardenkrachten
Nu is die 670 paardenkrachten wel met Power Shot, want normaal is de Scrat Pack-versie van de auto 630 paardenkrachten. Dat Power Shot voel je in je range, want de auto heeft ruim 400 kilometer actieradius. Opladen kan op maximaal 183kW en als je een 175kW-lader kunt vinden, dan ben je in 52 minuten van 5 procent naar 80 procent geladen, of in slechts 32 minuten als je een 350kW-oplader kunt vinden.
Er is een sedan-variant met vier deuren, maar de gewone versie is een tweedeurs coupe. Kun je het idee van een ouderwetse muscle car echt niet loslaten, dan is er ook een variant op fossiele brandstoffen. Brult goed, maar is in het kader van wet- en regelgeving toch iets minder toekomstbestendig. En ja, als je auto Charger heet, dan moet het eigenlijk wel een EV zijn, toch?
Verder lezen over Elektrisch rijden
Automotive24.04.2024
Tesla komt met nieuwe Model 3 Performance: dit is er nieuw
Automotive17.04.2024
Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]
ANWB zegt van welAutomotive16.04.2024
Tesla gaat niet lekker: dikke prijsverlagingen en ontslaggolf
Automotive26.03.2024
Nissan wil in 3 jaar tijd 16 elektrische auto’s lanceren
Automotive20.03.2024
Ford wil het met twee auto’s opnemen tegen Chinese makers
Automotive14.03.2024
Elektrische KGM Torres EVX gooit meteen hoge ogen
Automotive08.03.2024
Rivian presenteert drie nieuwe elektrische auto’s: met bril
Automotive27.02.2024
Apple Car is niet meer: Apple stopt met eigen auto
Verder lezen over Elektrische auto
Automotive19.04.2024
Helaas: je krijgt geen subsidie meer voor een tweedehands elektrische auto
Maar er komt iets voor terugAutomotive18.04.2024
Elektrische auto-maker Polestar komt met een smartphone
Automotive17.04.2024
Alfa Romeo Milano, de lat ligt heel hoog
Automotive17.04.2024
Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]
ANWB zegt van welAutomotive29.03.2024
5 tips als je een auto wil gaan kopen
Automotive26.03.2024
Nissan wil in 3 jaar tijd 16 elektrische auto’s lanceren
DC Business21.03.2024
Benzine, diesel of elektriciteit: wat is milieuvriendelijker?
Correlatie tussen prijs en milieuvriendelijkheid van brandstof in NederlandAutomotive20.03.2024