Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
De Dodge Challenger is al bijna 57 jaar een icoon. Vooral binnen de VS, want daarbuiten waren het vooral de Ford Mustang, Chevrolet Corvette die de harten van petrolheads wisten te stelen. In de jaren 80 kwam daar dan ook de Challenger bij, met dank aan de Dukes of Hazard. De komende tien jaar zullen deze musclecars met hun ronkende V8 motoren sowieso steeds zeldzamer worden. Van de Ford Mustang is al een volledig elektrisch model beschikbaar.
Monsterlijk afscheid van de ICE Charger
Uiteindelijk zullen de andere fabrikanten er ook aan moeten geloven, maar voor die tijd heeft Dodge nog een leuke verrassing met een duidelijke knipoog op stapel staan. Een bijzondere uitvoering van de Dodge Challenger, de SRT Demon 170, die dankzij 1025pk en 1280 Nm koppel sneller van 0 naar 100 accelereert dan de snelste auto van dit moment, de Tesla Model S Plaid. De nieuwe Challenger doet dat namelijk een halve seconde sneller, 1,66, dan de Tesla die er 2,1 seconde voor nodig heeft.
Echter, om de snelste Tesla te verslaan, heeft de Dodge wel wat extra’s nodig. Ten eerste moet je er E85 benzine in tanken. Dat is een brandstof met een hoog ethanol gehalte. Tank je gewoon E10, dan verlies je zo’n 100 pk. En om aan de 1,66 seconde te komen, moeten er ook speciale achterbanden – extra breed en geschikt voor ‘dragracing’ onder liggen.
Hoe 0 naar 100 er in de praktijk uit ziet? Dat kun je in onderstaande demo video zien. De remparachute maakt overigens geen deel uit van de standaard specs, al zou dat met deze acceleratie niet eens zo gek zijn.
Weinig kans dat je er hier een kunt kopen
De Dodge Challenger SRT Demon 170 heeft een prijskaartje gekregen dat begint bij een kleine 97.000 dollar. Dat valt nog alleszins mee, maar daar komen nog wel de lokale belastingen bij, die in de VS per staat verschillen. Het meest uitgebreide model, inclusief de racewielen en -banden, gaat – inclusief belastingen – tot zo’n 120.000 dollar kosten. Dat is nog altijd iets goedkoper dan de ‘langzamere’ Tesla Model S Plaid.
De kans dat je hier in Nederland een Dodge Challenger SRT Demon 170 kunt kopen, is echter klein. Dodge gaat maar 3.300 exemplaren van dit racemonster maken. Daarvan zullen er 3.000 in de VS en 300 in Canada verkocht worden.
Foto’s: Dodge
Verder lezen over Amerika
Technology05.04.2024
GMT+Maan: De maan krijgt zijn eigen tijdzone
Social Media27.03.2024
Je kind van 13 op social media? Het is op deze plek verboden
Mobile22.03.2024
Verenigde Staten klaagt Apple aan voor telefoonmonopolie
Technology29.02.2024
UFO’s worden vooral gespot in het westen van de Verenigde Staten
Technology02.01.2024
Amerikanen lanceren geheimzinnig ruimtevaartuig X-37B: waarom?
Online22.11.2023
Wat is er allemaal aan de hand bij Binance?
Media13.11.2023
Deze podcast werpt nieuw licht op moordcomplot Kennedy
60 jaar na moord John. F. KennedyNieuws17.10.2023
56 kilometer te hard: 1,4 miljoen dollar boete
Jullie dachten dat de Nederlandse verkeersboetes extreem zijn?Verder lezen over Auto
Automotive19.04.2024
Helaas: je krijgt geen subsidie meer voor een tweedehands elektrische auto
Maar er komt iets voor terugLifestyle09.04.2024
De toekomst van ultrasoon reinigen in de automotive industrie
Innovatieve producten voor een grondige schoonmaakAutomotive29.03.2024
5 tips als je een auto wil gaan kopen
Automotive29.03.2024
Deze zelfrijdende auto kan ook autonoom driften
DC Business21.03.2024
Benzine, diesel of elektriciteit: wat is milieuvriendelijker?
Correlatie tussen prijs en milieuvriendelijkheid van brandstof in NederlandAutomotive11.03.2024
Tijdmachine: de praatpalen van de ANWB waren een geel berm-icoon
Automotive29.02.2024
Elon Musk stelt dat Tesla Roadster van 0-100 gaat in 1 seconde
Sneller dan geluidOnline28.02.2024