Ook abonnementen in Apple's App Store

Vorig artikel Volgend artikel
Ook abonnementen in Apple's App Store

Apple heeft gisteren een nieuwe abonnementsservice voor de App Store aangekondigd. Dit houdt in dat het mogelijk wordt om op alle content-based apps –denk aan tijdschriften, kranten, video's, muziek– in de App Store een abonnement te nemen. Het gaat hier om hetzelfde innovatieve digitale abonnementssysteem dat Apple onlangs voor de app "The Daily" van News Corp. heeft geïntroduceerd.

De financiële afhandeling van abonnementen die in de App Store worden aangeschaft, zal verlopen via hetzelfde App Store-factureringssysteem waarmee al miljarden apps en in-app aankopen zijn betaald. De uitgevers stellen een prijs plus de abonnementsperiode vast (week, maand, twee maanden, drie maanden, half jaar of heel jaar).

Vervolgens kan een klant met één klik het gewenste abonnement kiezen, waarna de betaling van het desbetreffende bedrag automatisch wordt verwerkt. Op hun persoonlijke accountpagina kunnen klanten hun abonnementen bekijken en beheren, bijvoorbeeld een automatische verlenging annuleren. Apple verwerkt alle betalingen en ontvangt een aandeel van 30%.

"De achterliggende gedachte is simpel. Als Apple een nieuwe abonnee voor een app binnenhaalt, verdient Apple 30%; als de uitgever zelf een bestaande of nieuwe abonnee voor de app binnenhaalt, mag hij alles houden en krijgt Apple niets", aldus Steve Jobs. "De enige voorwaarde die we stellen is dat een uitgever die buiten de app een speciale abonnementsactie aanbiedt, diezelfde actie (of liever nog een betere) in de app zelf aanbiedt. Klanten hebben dan de gelegenheid om ook vanuit de app met één klikje een abonnement te nemen. Wij zien in deze innovatieve abonnementsservice een gloednieuwe kans voor uitgevers om hun digitale content verder te ontsluiten op iPad, iPod touch en iPhone. Iets wat zowel nieuwe als bestaande abonnees met open armen zullen ontvangen."

Ook de bescherming van de privacy van klanten is een belangrijke factor in alle App Store-transacties. Klanten die via de App Store een abonnement kopen, wordt vooraf gevraagd of hun gegevens (naam, e-mailadres en postcode) aan de uitgever mogen worden doorgegeven. Het gebruik van dergelijke gegevens is vervolgens onderworpen aan het privacybeleid van de uitgever, niet aan dat van Apple. Uitgevers mogen App Store-klanten benaderen met een verzoek om meer informatie, mits deze klanten de mogelijkheid hebben om dit verzoek af te wijzen. Bovendien moet duidelijk worden gemaakt dat eventuele aanvullende gegevens onderworpen zijn aan het privacybeleid van de uitgever en niet aan dat van Apple.

Consumenten in 90 landen kunnen in de revolutionaire App Store kiezen uit een assortiment van meer dan 350.000 apps. 60.000 daarvan zijn speciaal voor iPad gemaakt. Verspreid over de hele wereld zijn er meer dan 160 miljoen mensen die een iOS-apparaat in hun bezit hebben. Het gigantisch grote aanbod waaruit zij kunnen kiezen, omvat maar liefst 20 categorieën, waaronder games, zakelijk, nieuws, sport, gezondheid, naslagwerken en reizen.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies