Need for Speed Rivals is een absolute topper

Vorig artikel Volgend artikel

Laatst bekritiseerde ik WRC4 om het gebrek aan sfeer en variatie. Nu heb ik weer een racegame in de handen gehad, en Need for Speed rivals is wat sfeer en variatie betreft een absolute tegenpool van WRC4. Sterker nog, ik denk zelfs dat met rivals Need for Speed niet meer weg te denken is in het arcade racer veld.

Need for Speed Rivals is een absolute topper

Rivals lijkt qua opbouw op Most Wanted: Racers tegen politie. In rivals heb je een open wereld, die na de tutorial ook echt helemaal open is, geen verborgen gebieden; geen wegen die je op de een of andere manier moet vrij kopen; een echt open wereld. Deze wereld voornamelijk is gevuld met racers en politie, hoewel er ook wat gewone auto's rond rijden voor de opvulling. Je mag kiezen of je als racer of als politie de wereld in gaat en gaat dan een speedlist voltooien, wat een lijstje is met een aantal objectives. Je kunt ten alle tijden van factie, auto en speedlist veranderen. Gelukkig wordt er niets aan je opgedrongen, je moet niks. Als politie kun je worden opgeroepen om een stelletje racers achterna te zitten, maar het hoeft niet. Hetzelfde geldt voor de racers, je hoeft niet tegen anderen te racen, als je gewoon lekker de politie wil plagen, mag dat ook.

Vrijheid, blijheid dus. Dit resulteert in veel rondrijden, flinke snelheid maken, auto's van de weg rammen en een hele hoop politie wagens achter je aan. Omgekeerd kan het natuurlijk ook, lekker racers op de hielen zitten en tegen ze aan botsen totdat hun auto kapot is. Helaas lijkt de game een beetje uit balans en heeft de politie het wat makkelijker, mede doordat de enige echte manier om de politie kwijt te raken teruggaan naar je schuilplaats is. Die schuilplaatsen zijn overigens netjes gelijkmatig over de wereld verdeeld, en als je weer weg wil uit je schuilplaats, mag je kiezen waar je wil starten. Naast schuilplaatsen zijn er ook nog tankstations, hier wordt je auto gerepareerd als je er onderdoor scheurt - inderdaad, scheurt, je hoeft niks te doen, simpelweg door het tankstation heen gaan met 240 kilometer per uur is voldoende.

nfsr_bmw_m3_outpace

Grafisch ziet het er geweldig uit op current-gen, eerlijk gezegd vind ik hem mooier dan Battlefield 4 op de 360. Net zoals Battlefield 4 draait ook deze game op de Frostbite 3 engine, en gelukkig is het hoofdkenmerk van die engine: Destructie, ook aanwezig. Van paaltjes en hekjes tot aan complete marktkraampjes en deuren, je kan er gewoon doorheen. Jammer dat dit echter niet voor alles geldt, want als je een afslag hebt gemist zou het wel handig zijn om zo van het viaduct af te kunnen rijden.

Need for Speed rivals is een echt snelheidsmonster. Het voelt gewoon heerlijk om op volle snelheid over een drie-baans snelweg tussen de rijstroken door te zigzaggen onder het genot van een muziekje - hoewel ik deze muziek nooit zou luisteren past hij wel goed bij de game. En dat is voor mij het belangrijkste bij een racegame: sfeer. Als de sfeer goed zit kun je uren kwijt raken aan zo'n game. En zo kom ik weer uit bij WRC4. Need for Speed rivals bevat door zijn open wereld en arcade stijl de perfecte combinatie aan sfeer en variatie. Een ware topper, ook voor de mensen die niet van racers houden!

Need for speed rivals is ontwikkeld door Ghost en uitgegeven door EA op 22 november 2013 voor Xbox360 (getest), PS3 en PC. Playstation 4 en Xbox One versies zijn uitgebracht met de release van de nieuwe consoles.

Meer content

Marnix Suilen

Schrijft al jaren over games, van de kleine indie-games tot de grote najaarstitels. Liefhebber van Dota 2, twijfelt nog over Destiny.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies