Social Media11.03.2013

Arsenal’s social media strategie: Spelen op je eigen kracht en omgaan met tegenslag


Richard Clarke geeft het zelf ruiterlijk toe: Voetbal is niet een onderwerp dat je op SXSW zou verwachten. Maar dat de opkomst bij zijn sessie om half tien vanochtend toch behoorlijk hoog is, bewijst dat er veel interesse is voor de wijze waarop een van ’s werelds beroemdste voetbalclubs zijn (online) mediastrategie aanpakt.

arsenal-s-social-media-strategie-spelen-.jpg
arsenal-s-social-media-strategie-spelen-.jpg

Bij Arsenal is er in ieder geval geen ‘stagiair’ voor het stukje social media. Arsenal’s Facebook pagina heeft inmiddels 13 miljoen fans, hun Twitter account staat in de top 5 van meest populaire Sport accounts en Arsenal.com is een van de top 15 best bezochte voetbal websites wereldwijd. Serious business dus. Niet op de laatste plaats, omdat een voetbalclub sowieso te maken heeft met fans, met wie je wellicht een hele andere band hebt dan met gewone klanten:

“With football fans. it’s not engagement. It’s deeper than that, it’s love & marriage.”

Uit een onderzoek onder de arsenal.com bezoekers bleek dat fans vooral waarde hechten aan balans in de content. Er werd een ijkpersoon gecreëerd, een 30 jarige man die ca. 6-8 wedstrijden per jaar bij woont, optimistisch realistisch is, Arsenal.com, de Sun, Guardian, Arseblog en Zonal Marking leest, actief is op social media, maar niet bloed fanatiek.

Clarke is zich ook bewust van de positie van zijn mediakanalen in het bestaande medialandschap. Als nieuwssite is het belangrijk dat je nieuws het eerste brengt, maar voor Arsenal.com is dat vaak lastig. Niet alleen vanwege interne belangen, maar met name het feit dat de Engelse pers ‘zijn werk extreem goed doet’.

“We can’t necessarily be first, but we’ve got to be foremost”

In een voorbeeld legt Clarke uit wat hij daarmee bedoeld. Toen de Spaanse voetballer Nacho Monreal afgelopen januari in de belangstelling van de club kwam, traden de eerste geruchten van een transfer al om 10 uur ’s ochtends op op Twitter. ’s Middags volgde de Spaanse radio, ’s middags de Britse pers, en om 10.00 ’s avonds werd het nieuws officieel bekend gemaakt op Arsenal.com. Alhoewel de site laat was met zijn berichtgeving, zagen ze die dag enorme trafficspikes. Waarom? Arsenal.com is niet de eerste, maar wel de enige die de waarheid in pacht heeft, en op die kracht wordt dan ook ingezet.

De online redactionele formule is op nog meer elementen dan legitimiteit gestoeld. Diepte van de content, harde feiten en statistieken, geschiedenis, toegang tot de spelers, achtergrond en volledigheid is wat de site en social media kanalen bij Arsenal beogen.

Maar de club staat natuurlijk ook voor veel uitdagingen. Kritiek en speculatie zijn thema’s waar dagelijks op moet worden ingesprongen. Na een verloren wedstrijd zitten fans bijvoorbeeld niet op humoristische content te wachten, maar op oprechte emoties vanuit de spelers. En daarna: Jezelf herpakken en vooruitkijken. The optimist realist. En om toch in te springen op de constante buzzmachine rond de club, zonder daar zelf harde uitspraken over te doen, heeft Arsenal.com tegenwoordig een Arsenal buzzfeed op de site geïntegreerd, waarin diverse nieuwsbronnen worden getoond.

Samenvattend probeert de club dus in zijn online media strategie net zo in het veld te staan als zijn roemruchte team: Speel op je eigen kracht en controleer je zwakheden.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over SXSW

​#SXSW16: Uber-verliefd op Lyft

Tot voor kort was ik een zeer tevreden Uber gebruiker. Ik geloofde heilig dat Uber ‘de shit’ was. Totdat ik Lyft probeerde tijdens SXSW in Austin. Ik ‘Lyfte' gedurende zeven dagen meerdere keren per dag mee met men...

Startups23.03.2016

​#SXSW16: Uber-verliefd op Lyft

Maak van geluid een lust – geen last

Iedere studie over kantoorgeluiden zegt hetzelfde: geluid is de voornaamste boeman. Vanuit de meest onherleidbare krochten schiet hij als gewiekst sluipschutter de concentratie van menig hardwerkende collega's aan flar...

Events23.03.2015

Maak van geluid een lust – geen last

Vier manieren om met Millenials om te gaan #SXSW

SXSW 2015 was naast het jaar van Artificial Intelligence en Virtual Reality vooral ook het jaar van de millenials. Generatie Y, geboren begin jaren '80 tot begin 2000. De eerste lichting digital natives, die een bijzon...

Events23.03.2015

Vier manieren om met Millenials om te gaan #SXSW

AI: de grens van ons inbeeldingsvermogen

Voor wie het nog niet wist – SXSW is in volle gang in Austin, Texas. Een jaarlijks giga event waar zowat de hele digitale industrie samen komt. Aansprekende namen als Gary Vaynerchuk of Astro Teller doen ondermeer hu...

Events19.03.2015

AI: de grens van ons inbeeldingsvermogen

Doorbraak verwacht met nieuwsplatform Blendle

Tijdens het SXSW-festival, waar ik afgelopen maand was, staan 5 dagen geheel in het teken van interactive nieuwe media. Ook in Nederland merken we dat traditionele nieuwsmedia steeds meer verdwijnen en vervangen worden d...

Online27.03.2014

Doorbraak verwacht met nieuwsplatform Blendle

SXSW award winnende documentaire “Print the Legend” naar Netflix

Netflix heeft de rechten verkregen van de 3D printing film 'Print The Legend', die op het 2014 SXSW Film Festival de 'Special Jury Recognition Award' won voor het beste script in de categorie documentaires.Deze Netflix O...

Entertainment27.03.2014

SXSW award winnende documentaire “Print the Legend” naar Netflix

SXSW: De Nasa is zo moeilijk nog niet

Al decennia lang fantaseren we over futuristische ruimtesystemen. Software die er slick en modern uitziet en smooth navigeert door middel van touch en gestures. De tools van NASA lijken echter in de verste verte niet op...

Events18.03.2014

SXSW: De Nasa is zo moeilijk nog niet

SXSW: Een hernieuwde beleving in het Openbaar Vervoer

Dit jaar waren er meer dan 40.000 mensen in Austin voor SXSW Interactive. Een enorm grote hoeveelheid sessies met flinke diversiteit was hierdoor het gevolg. Toch zijn er bepaalde thema's te onderscheiden in de gegeven p...

Events18.03.2014

SXSW: Een hernieuwde beleving in het Openbaar Vervoer

Verder lezen over Voetbal

De eerste voetbalwedstrijd die je in VR kunt kijken: PSV – AZ

In Nederland is nu voor het eerst een voetbalwedstrijd te zien in virtual reality. Het gaat dus niet om een virtuele voetbalwedstrijd: het is een echte wedstrijd tussen twee topteams, namelijk AZ en PSV die ook in VR wor...

Technology03.04.2024

De eerste voetbalwedstrijd die je in VR kunt kijken: PSV – AZ

Formule 1 gaat verhuizen: maar niet definitief

Het gonst van de geruchten over de uitzendrechten van de Formule 1: er wordt gezegd dat die eer straks aan Ziggo is, maar dat is nog niet definitief. Wel is er een kleine verhuizing: de Formule 1-uitzendingen zijn straks...

Entertainment02.04.2024

Formule 1 gaat verhuizen: maar niet definitief

Podcast: Dit zijn de lichtpuntjes van Louis van Gaal

Vandaag is er een nieuwe (video)podcast beschikbaar gekomen waarin voormalig bondscoach Louis van Gaal voor het eerst in lange tijd een interview geeft. Van Gaal gaat voor de Podcast-serie Lichtpuntjes (van SIRE) in ges...

Video19.02.2024

Podcast: Dit zijn de lichtpuntjes van Louis van Gaal

Real Madrid en HP kondigen nieuwe samenwerking aan

Real Madrid Club de Fútbol, ook bekend als de Koninklijke of Los Blancos, heeft vandaag tijdens een gezamenlijke ondertekeningsceremonie in Ciudad Real Madrid, het trainingscomplex van de Madrilenen, een wereldwijde tec...

Marketing02.02.2024

Real Madrid en HP kondigen nieuwe samenwerking aan

Cody Gakpo in driedelige docuserie op Viaplay

Viaplay kondigde deze week met trots een nieuwe driedelige documentaire ‘Cody Gakpo Psalm 20:4’ aan over de opkomst van de Nederlandse voetballer Cody Gakpo. Kijkers kunnen Cody's reis volgen van de PSV-jaren in de E...

Entertainment23.11.2023

Cody Gakpo in driedelige docuserie op Viaplay

Na Verstappen en Haaland
​KPN blijft voorlopig partner van de eDivisie

De Eredivisie CV en DreamHack Sports Games maken bekend dat KPN zich ook de komende drie eDivisie-seizoenen als naming partner aan de gamingcompetitie verbindt. De voortzetting van dit partnership is vanaf het seizoen 20...

Gaming25.10.2023

​KPN blijft voorlopig partner van de eDivisie

​De waarde van een voetballer? Clubs kunnen gewoon googelen

De een spreekt er schande van, de ander vindt het helemaal terecht: voetballers met een hoge prijskaart. De duurste voetballer ooit was Erling Haaland, die voor 245,1 miljoen euro naar Manchester City werd gehaald. Maar...

Online22.08.2023

​De waarde van een voetballer? Clubs kunnen gewoon googelen

Neymar opgehaald in Parijs met een 747

Dit weekend is de Braziliaanse voetbal superster, die enkele weken geleden zijn transfer naar het Saoedische Al Hilal bekendmaakte, naar zijn nieuwe club vertrokken. Nu is het al lang geen nieuws meer dat grote voetbalcl...

Entertainment21.08.2023

Neymar opgehaald in Parijs met een 747

Toestel vliegt met één passagier van Parijs naar Ryadh