Events23.03.2015

Vier manieren om met Millenials om te gaan #SXSW


SXSW 2015 was naast het jaar van Artificial Intelligence en Virtual Reality vooral ook het jaar van de millenials. Generatie Y, geboren begin jaren ’80 tot begin 2000. De eerste lichting digital natives, die een bijzondere set aan skills met zich meebrengen. Een bevlogen generatie die het leven anders bekijkt en aanpakt dan de generaties die haar voorgingen. Hoe laat je die bijzondere generatie nou het meest tot z’n recht komen? Thuis, maar vooral ook binnen je organisatie als de nieuwe lichting werknemers. Hot topic onder de vele aanwezige bezoekers en sprekers van verschillende talks.

De vraagstukken en conclusies waren een feest der herkenning voor iedereen die werkzaam is in de creatieve industrie omdat een zeer hoog percentage van de werknemers in dat specifieke vakgebied hun wortels hebben in deze generatie. Hier 4 handvatten om deze generatie te laten opereren op de toppen van hun kunnen:

Coachen, niet managen

Millennials manage je niet, die coach je. Ze hebben iedere minuut van de dag toegang tot kennis en inspiratie en zijn heel goed in hun eigen richting bepalen. Maar diezelfde storm aan informatie en prikkels kan ook verblinden en soms zien ze door de bomen het bos niet meer. Keuzestress door een woud aan mogelijkheden. Daar moet je ze bij helpen. Geef ze richting, wees een gids en breng ze stapje voor stapje verder. Daarnaast benadrukt Jeff Fernandez van Grovo in een panel discussie over “The Millennials: Empowering A Modern Workforce” het belang van het bepalen van een duidelijk doel voor deze groep. Maar let op! Er is een dunne lijn tussen motiverend gidsen en ouderwets voorkauwen. Want dat smoort alle eigen creativiteit en bevlogenheid direct in de kiem. Iets wat in deze industrie dodelijk is voor het einderesultaat. Succesvolle managers van Millennials moeten zich dus met name op dit vlak onderscheiden van hun voorgangers.

Maak het persoonlijk

Een persoonlijke relatie op de werkvloer met mede-Millenials en Senior werknemers is essentieel voor deze generatie. En als je, zoals hierboven beschreven, iemand goed wilt kunnen coachen is een persoonlijke aanpak zo ongeveer de basis. Omdat je zowel zakelijk als privé moet weten wat iemand motiveert, wat hun emotionele toestand is en wat er gebeurt in iemands leven. ‘You’ve gotta love them to create an environment to florish’ zei digital entrepeneur Gary Vaynerchuk tijdens een sprankelende sessie over ‘What It Really Takes to Win in Business’ in een passioneel gesprek met opper-CEO Jack Welch. En zij waren niet de enige die het menselijke aspect, de passie en liefde voor de mensen om je heen en je werk als key succes factoren benoemden voor de bedrijven van de toekomst.

Sense of purpose

Het helpen scheppen of creëren van de betekenis van het werk dat wordt gedaan is voor het op lange termijn bevlogen houden van mensen van levensbelang. De Millennial generatie heeft weinig gevoel voor hiërarchie en wordt in tegenstelling tot voorgaande generaties ook niet gedreven door het ‘pleasen’ van zijn/haar leidinggevende. Deze jonge geesten gaan voor een hoger doel waarmee ze zich kunnen vereenzelvigen. Helaas ontbraken de concrete tips op dit vlak bij alle sessies, maar het is niet lastig om te bedenken dat ook hier de persoonlijke benadering en de kennis over iemands vaardigheden en beweegredenen een grote rol speelt. Een hoger doel ligt niet alleen in het werken voor aansprekende merken, maar juist hierdoor ook in persoonlijke ontwikkeling en herkenning binnen de eigen organisatie.

Skills en samenwerken

Jennifer Selke van de University of California Berkeley benadrukte in haar sessie ‘Building Strong Teams in the Millennial Age’ het belang van het creëren van teams die zichzelf met hun eigen pakket aan vaardigheden verrijken en versterken. Het in kaart brengen van ieders key skills is hierbij het startpunt. De samenstelling van deze teams op basis van die uitkomst is de vervolgstap. Iets dat in de waan van de dag en de ad-hoc projecten binnen de creatieve industrie niet altijd even makkelijk is. Desondanks is het de taak aan de moderne managers, of liever gezegd dus coaches, om dit alles te blijven faciliteren. Voor het eindresultaat, maar ook voor de continue motivatie van de medewerkers.

Bovenstaande handvatten zijn geen gouden regels voor het werven van of het werken met de Millennial generatie, maar ze bieden wel houvast bij de zoektocht naar de ideale cultuur binnen je bedrijf. Hoe moeilijk dat soms ook zal zijn. ‘Hire for culture, train for skill’ en je zult zien dat deze generatie op haar eigen, bijzondere wijze voor ongekend succes gaat zorgen.

Deze blogpost is geschreven door Joep Roosen, Teamlead bij TamTam.

Verder lezen over Millennials

Mentale misère millennials door werkdruk en stress

Uit een onderzoek van Norstat en specialist in organisatiepsychologie Dr. Ruth Hekman blijkt dat bijna twee derde (63%) van de hoogopgeleide millennials mentale gezondheidsproblemen, zoals stess, ervaren die veroorzaakt...

Nieuws28.04.2023

Mentale misère millennials door werkdruk en stress

De travel trends voor 2020 volgens KLM

De manier waarop we reizen zoeken en boeken verandert steeds vaker, onder meer door nieuwe technologieën en zorgen voor het klimaat. KLM komt daarom met een voorspelling voor de trends omtrent reizen en technologie in 2...

Nieuws13.12.2019

De travel trends voor 2020 volgens KLM

AI en milieubewust reizen staan voorop
Bang voor de tandarts? Artificial Intelligence in de tandheelkunde kan ons van die angst af gaan helpen

In steeds meer sectoren wordt Artificial Intelligence (AI) toegepast en ook de tandheelkunde blijft niet achter. Dankzij allerlei technologische ontwikkelingen en AI kan het zomaar zijn dat je straks zonder angst naar de...

Technology31.05.2019

Bang voor de tandarts? Artificial Intelligence in de tandheelkunde kan ons van die angst af gaan helpen

Awareness campagne voor Millennials over melanoom

De kennis van millennials over melanoom blijft aanzienlijk achter bij die van de rest van de Nederlandse bevolking. Dit terwijl melanoom in de top-3 staat van de meest voorkomende vormen van kanker bij jongeren. Eén op...

Advertising03.07.2018

Awareness campagne voor Millennials over melanoom

Discover Your Spot
Vier harde tips voor Millennials die de werkvloer op gaan

Generaliseren is niet handig, want je kwetst er altijd mensen mee die niet onder je definitie vallen. Met dat in het achterhoofd moeten we het toch even kwijt: die Millennials? Daar heb je toch he-le-maal niks aan! Toch?...

Online25.05.2018

Vier harde tips voor Millennials die de werkvloer op gaan

​Zo creëer je een aantrekkelijke werkplek voor millennials

Er wordt een hoop geschreven over millennials op de werkvloer. Ze worden als een hele andere generatie werknemers gezien dan voorgaande generaties. Millennials hebben niet alleen andere verwachtingen, maar ook andere wer...

Lifestyle30.11.2017

​Zo creëer je een aantrekkelijke werkplek voor millennials

Millennials willen vooral lenen voor een huis, verbouwing of auto

Het afsluiten van een hypothecaire of persoonlijke lening is een big deal. Dat doe je niet zomaar, dus spreekt het vanzelf dat dit soort leningen alleen maar worden afgesloten voor belangrijke zaken. Het blijkt dat ook N...

Online13.11.2017

Millennials willen vooral lenen voor een huis, verbouwing of auto

sponsored story
Content en de Millennial, wat zijn de trends en ontwikkelingen?

Tegenwoordig vindt er een verschuiving plaats waarbij content een steeds prominentere plaats inneemt in de marketingmix. Naast het vullen van sociale kanalen, bedrijfsblogs en newsfeeds met content is het steeds lastiger...

Online08.06.2014

Content en de Millennial, wat zijn de trends en ontwikkelingen?

Verder lezen over SXSW

​#SXSW16: Uber-verliefd op Lyft

Tot voor kort was ik een zeer tevreden Uber gebruiker. Ik geloofde heilig dat Uber ‘de shit’ was. Totdat ik Lyft probeerde tijdens SXSW in Austin. Ik ‘Lyfte' gedurende zeven dagen meerdere keren per dag mee met men...

Startups23.03.2016

​#SXSW16: Uber-verliefd op Lyft

Maak van geluid een lust – geen last

Iedere studie over kantoorgeluiden zegt hetzelfde: geluid is de voornaamste boeman. Vanuit de meest onherleidbare krochten schiet hij als gewiekst sluipschutter de concentratie van menig hardwerkende collega's aan flar...

Events23.03.2015

Maak van geluid een lust – geen last

AI: de grens van ons inbeeldingsvermogen

Voor wie het nog niet wist – SXSW is in volle gang in Austin, Texas. Een jaarlijks giga event waar zowat de hele digitale industrie samen komt. Aansprekende namen als Gary Vaynerchuk of Astro Teller doen ondermeer hu...

Events19.03.2015

AI: de grens van ons inbeeldingsvermogen

Doorbraak verwacht met nieuwsplatform Blendle

Tijdens het SXSW-festival, waar ik afgelopen maand was, staan 5 dagen geheel in het teken van interactive nieuwe media. Ook in Nederland merken we dat traditionele nieuwsmedia steeds meer verdwijnen en vervangen worden d...

Online27.03.2014

Doorbraak verwacht met nieuwsplatform Blendle

SXSW award winnende documentaire “Print the Legend” naar Netflix

Netflix heeft de rechten verkregen van de 3D printing film 'Print The Legend', die op het 2014 SXSW Film Festival de 'Special Jury Recognition Award' won voor het beste script in de categorie documentaires.Deze Netflix O...

Entertainment27.03.2014

SXSW award winnende documentaire “Print the Legend” naar Netflix

SXSW: De Nasa is zo moeilijk nog niet

Al decennia lang fantaseren we over futuristische ruimtesystemen. Software die er slick en modern uitziet en smooth navigeert door middel van touch en gestures. De tools van NASA lijken echter in de verste verte niet op...

Events18.03.2014

SXSW: De Nasa is zo moeilijk nog niet

SXSW: Een hernieuwde beleving in het Openbaar Vervoer

Dit jaar waren er meer dan 40.000 mensen in Austin voor SXSW Interactive. Een enorm grote hoeveelheid sessies met flinke diversiteit was hierdoor het gevolg. Toch zijn er bepaalde thema's te onderscheiden in de gegeven p...

Events18.03.2014

SXSW: Een hernieuwde beleving in het Openbaar Vervoer

SXSW: De User Experience van Native-, Web- en Hybride Apps

Het wordt al langer geroepen: Mobile, daar ligt de focus voor de komende jaren. Van het gigantische aanbod aan onderwerpen op SXSW heb ik daarom ook veelal mijn focus gelegd op mobile. Ik ben in aanraking gekomen met nie...

Events14.03.2014

SXSW: De User Experience van Native-, Web- en Hybride Apps