SXSW: Een hernieuwde beleving in het Openbaar Vervoer

Vorig artikel Volgend artikel
SXSW: Een hernieuwde beleving in het Openbaar Vervoer

Dit jaar waren er meer dan 40.000 mensen in Austin voor SXSW Interactive. Een enorm grote hoeveelheid sessies met flinke diversiteit was hierdoor het gevolg. Toch zijn er bepaalde thema's te onderscheiden in de gegeven presentaties. Dit jaar waren dat Wearables, (Big) Data, Healthcare & Public Transport.

Zelf heb ik voornamelijk sessies bijgewoond rondom innovatie binnen het openbaar vervoer. Tijden leek deze sector namelijk stil te staan op het gebied van innovatie, toch blijkt daarin nu een keerpunt te zijn aangebroken. Behalve het weer, is er namelijk niets waar we zoveel over klagen als het verkeer. Uit onderzoek blijkt tevens dat men steeds vaker het openbaar vervoer kiest boven de auto.

Net je bus of trein missen, niet weten waar de meest nabijgelegen halte is die je naar je bestemming kan brengen en willen weten hoe lang het duurt voordat de eerstvolgende bus eraan komt; fricties als het gaat om het gebruik van het openbaar vervoer. Toch lijken bovenstaande nadelen binnen het openbaar vervoer minder erg dan die van het gebruik van de auto.

Het aantal gereden kilometers per auto gaat in West-Europa al jaren omlaag, net als in de VS en Japan. Het aantal verkochte auto’s vertoont dezelfde tendens. De crisis denk je dan, maar de neergang begon al ruim daarvoor. Hoewel de Amerikanen vorig jaar weer iets meer auto’s aanschaften, spreken sommige onderzoekers al van peak car, het idee dat autogebruik en -bezit op of zelfs over zijn hoogtepunt is.

Zolang de vliegende auto haar toetrede nog niet heeft gedaan bij het grote publiek zal deze verandering ook nog de komende tijd gaan plaatsvinden. 

Jongeren zullen daar niet van opkijken, die zijn al lang meer geïnteresseerd in gadgets dan in auto’s. Hun rijbewijs halen ze steeds minder vaak, liever kiezen ze voor openbaar vervoer, carpoolen of de taxi. Daarbij geholpen door een snel uitdijend arsenaal aan apps die voor je uitdokteren hoe je het snelst van A naar B komt.

Met de opkomst van The Internet of Things en Big Data lijkt ook voor het openbaar vervoer nu een nieuw tijdperk aan te breken. Natuurlijk zijn er tal van apps welke de reis in het openbaar vervoer vergemakkelijken, maar nog mooier is het om te zien hoe er over lange termijn langetermijnoplossingen wordt nagedacht. 

Amerika is goed op weg als het gaat om innovatie binnen het openbaar vervoer, de openbaar vervoerssector in Nederland is van oudsher echter conservatief, te weinig innovatief en teveel naar binnen gericht. Ondanks de bezuinigingen is er volgens verschillende sprekers echter juist winst te behalen door middel van geavanceerd openbaar vervoer. Zo blijkt uit onderzoek van GOVI dat in Nederland €10 tot €50 miljoen te besparen valt door middel van een beter en efficiënter openbaar vervoer.

De ongekende hoeveelheden data die beschikbaar zijn en de in hoog tempo veranderende technologieën bieden het openbaar vervoer ongekende kansen. In de huidige maatschappij heeft iedere persoon op ieder moment toegang tot informatie. Juist dit gegeven biedt mobiliteit veel kansen om het bestaande transportnetwerk veel efficiënter en gebruiksvriendelijker te maken. Naast het uitbreiden van de hoeveelheid data aan de kant van de reiziger zal het openbaar vervoer de komende tijd namelijk ook steeds meer data gaan vrijgeven. De samenwerking tussen deze twee stromingen zou in de toekomst Real-time voor fantastische en innovatieve toepassingen kunnen gaan zorgen.

Tussen deze samenwerking gaan echter nog wel wat stappen aan vooraf. Zo moet de focus in de toekomst verlegd van het voertuig naar de reiziger, het openbaar vervoer draait namelijk niet om bussen of treinen die op tijd rijden, maar om mensen die snel en betrouwbaar van A naar B willen reizen. We moeten die miljarden enen en nullen omzetten in relevante informatie, liefst in een mooi kaartbeeld. Dat betekent weten waar je naar moet kijken en begrijpen wat je ziet. Pas dan kun je Big Data omzetten in concrete verbeteringen.

Wanneer deze verbeteringen zullen plaatsvinden is nog niet duidelijk, wel weten we dat het niet meer lang zal en moet duren!

Deze blogpost is geschreven door Mark Bijl, Tam Tam

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies