Events11.03.2014

Health, wearables & privacy op het SXSW Event


health-wearables-privacy-op-het-sxsw-eve.jpg
health-wearables-privacy-op-het-sxsw-eve.jpg

Opvallend is dat op SXSW een aantal onderwerpen telkens terugkomen. Health, Wearables en Privacy. Het is niet voor niets dat Michel Obama “bewegen” op de kaart de kaart heeft gezet. Obesitas is een serieus probleem in Amerika. Hoe moeten de carrière tijgers van deze generatie straks zorgen voor hun papa en mama’s, die liever dood gaan dan dat ze in een verzorgingshuis gaan wonen. De belachelijke hoge kosten in de gezondheidszorg met daar tegenover de gigantische winstbedragen die de grote ‘pharmacy companies’ opstrijken. Zomaar een paar serieuze onderwerpen in de maatschappij. Bewustwording bij de burger en de technologie die steeds toegankelijker voor iedereen en goedkoper wordt, zorgt voor een echte beweging.

23 andMe” is daar een heel mooi voorbeeld van.  Het werkt heel simpel. Je meldt je aan en krijgt thuis een bakje toegestuurd. Hier spuug je even en je retourneert het bakje. Vervolgens kun je toegang krijgen tot je eigen DNA. Ze vertellen je op welke ziektes jij een verhoogde kans hebt en brengen je familiestamboom in kaart. Hierdoor zijn mensen bewuster geworden en kan veel voorkomen worden. Maar hoe komt dan die beweging op gang: “Big data will improve your health and accelerate research.”Anne Wojcicki (CEO en co-founder van 23andMe) gaf het voorbeeld over een specifieke survey onder hun klanten. Binnen 12 uur hadden ze 12000 reacties. Dit voorkwam dat een complete familie zich een peper duur onderzoek van jaren stortte. Daar waar onderzoekers jaren overdoen met data van 100 mensen heeft 23andMe binnen 1 dag al een antwoord. Het bedrijf heeft als hoger doel om de gezondheidszorg goedkoper te maken. Door het openstellen van deze data via hun api zal research in de gezondheidszorg in een stroomversnelling komen. Echt een super initiatief welke je direct het gevoel geeft “doe mij zo’n 23andme pakket”.

1231.jpg
1231.jpg

 “Technology is in what you wear” roept Robert Scoble (Startup Liaison Officer, Rockspace) en benoemt enkele bekende voorbeelden zoals The Fuelband en Jawbone. Op het podium wordt tegelijkertijd een t-shirt gedemonstreerd met een soort computer in zich. Ondertussen vraag ik me af wat hij in hemelsnaam op zijn hoofd heeft. Het was geen Google Glass maar The Muse, dit apparaat detecteert de activiteit van je hersenen. Pillen die een camera in zich hebben. Stel je voor wat hier allemaal mee kan. Sporters die zich suf analyseren, de snelheid en intensiteit van alles meten. Kortom het bekende gezegde “meten is weten” geeft de mens snel tools in handen om hun eigen gedrag te gaan veranderen. Maar bij al deze toepassingen wordt telkens de vraag gesteld “hoe zit het mijn privacy?”.

data.jpg
data.jpg

Van wie is de data en hebben we er controle over. Je merkt dat met het privacy onderwerp nog flink geworsteld wordt. Maar het algemene antwoord is dat jij in controle bent van je data. Jij bepaalt wat je doet. Mensen zijn bereidt data weg te geven om een doel te bereiken en ook om hier voor te betalen. En op het moment dat mensen anderen helpen, ze beter maken door kennis, geeft ze een extra drijfveer om data te delen. Maar zijn mensen zich hier ook echt bewust van, dat ze hun eigen data delen. Hoe hoog is de transparantie van het verspreiden van data? Zelf heb ik onlangs meegewerkt aan project voor het databeheer in het onderwijs voor Kennisnet. Hierin onderzoeken we door middel van een mock-up hoe je toestemming kan geven aan andere partijen voor het gebruiken van jouw gegevens. Daarbij werd duidelijk dat bewustwording ontzettend belangrijk is en dat gebruikers nee moeten kunnen zeggen. Waar zeg je ja of nee tegen. Jij moet degene zijn die in controle is van jouw data en niet de grote bedrijven.

Deze blogpost is geschreven door Pascal van Assendelft, Tam Tam.

Verder lezen over Privacy

Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?

We kennen allemaal wel de verhalen van mensen wiens Instagram-foto’s worden gestolen om een catfish-account aan te maken, of mensen, bedrijven en merken bij wie hackers toegang hebben gekregen tot een van de social media accounts.

Cybercrime15.04.2024

Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Schandalen als gevolg van ontsporende Artificial Intelligence (AI) zullen de aankomende jaren hoogstwaarschijnlijk een wereldwijd probleem gaan vormen. De uitrol en integratie van AI's binnen online toepassingen zullen n...

Online18.03.2024

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijn
Je ​AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld

Met Valentijnsdag achter de rug kunnen we het veilig en wel bespreken: AI-chatbots die bedoeld zijn als een soort digitale geliefde zijn onbetrouwbaar. Volgens nieuw onderzoek van de Mozilla Foundation blijken AI-chatbot...

Online15.02.2024

Je ​AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld

Doe het veilig
Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

In heel Nederland, maar ook in de rest van Europa, zorgen de toenemende kosten van levensonderhoud en de inflatie voor sombere economische vooruitzichten voor het komende jaar. Met als logisch gevolg dat we wat meer gaan...

Cybercrime05.02.2024

Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

​Erotische datingsites: oplichting als premium verdienmodel

Om maar direct met de deur in huis te vallen: erotische datingsites bieden zelden of nooit wat ze beloven. Het betreffen zonder uitzondering verdienmodellen gebaseerd op misleiding van het mannelijk libido. In alle geval...

Online23.01.2024

​Erotische datingsites: oplichting als premium verdienmodel

Waarom grijpt de Autoriteit Consument & Markt niet in?
Dilan Yesilgoz grootste privacyschender van 2023

Elk jaar kiest het Nederlandse publiek weer een persoon of (overheids)organisatie die volgens ons in dat jaar de grootste inbreuk gepleegd hebben op onze online communicatievrijheid en privacy. Gekozen kan worden uit een...

Nieuws15.01.2024

Dilan Yesilgoz grootste privacyschender van 2023

Demissionair minister krijgt de Big Brother Award; X en Meta ontvangen expertprijs
​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

Na alle technologische ontwikkelingen in 2023 zijn de uitdagingen voor adverteerders dit jaar groot. De centrale vraag: hoe kun je gepersonaliseerde advertenties maken, zonder daarbij third-party cookies te gebruiken en...

Advertising10.01.2024

​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

Worden we bespied via pushmeldingen op onze smartphones?

In een brief aan het Amerikaanse ministerie van justitie claimt de Amerikaanse senator Ron Wyden dat buitenlandse overheidsfunctionarissen smartphone gebruikers bespieden via pushmeldingen die zij van apps op hun telefoo...

Mobile07.12.2023

Worden we bespied via pushmeldingen op onze smartphones?

Verder lezen over SXSW

​#SXSW16: Uber-verliefd op Lyft

Tot voor kort was ik een zeer tevreden Uber gebruiker. Ik geloofde heilig dat Uber ‘de shit’ was. Totdat ik Lyft probeerde tijdens SXSW in Austin. Ik ‘Lyfte' gedurende zeven dagen meerdere keren per dag mee met men...

Startups23.03.2016

​#SXSW16: Uber-verliefd op Lyft

Maak van geluid een lust – geen last

Iedere studie over kantoorgeluiden zegt hetzelfde: geluid is de voornaamste boeman. Vanuit de meest onherleidbare krochten schiet hij als gewiekst sluipschutter de concentratie van menig hardwerkende collega's aan flar...

Events23.03.2015

Maak van geluid een lust – geen last

Vier manieren om met Millenials om te gaan #SXSW

SXSW 2015 was naast het jaar van Artificial Intelligence en Virtual Reality vooral ook het jaar van de millenials. Generatie Y, geboren begin jaren '80 tot begin 2000. De eerste lichting digital natives, die een bijzon...

Events23.03.2015

Vier manieren om met Millenials om te gaan #SXSW

AI: de grens van ons inbeeldingsvermogen

Voor wie het nog niet wist – SXSW is in volle gang in Austin, Texas. Een jaarlijks giga event waar zowat de hele digitale industrie samen komt. Aansprekende namen als Gary Vaynerchuk of Astro Teller doen ondermeer hu...

Events19.03.2015

AI: de grens van ons inbeeldingsvermogen

Doorbraak verwacht met nieuwsplatform Blendle

Tijdens het SXSW-festival, waar ik afgelopen maand was, staan 5 dagen geheel in het teken van interactive nieuwe media. Ook in Nederland merken we dat traditionele nieuwsmedia steeds meer verdwijnen en vervangen worden d...

Online27.03.2014

Doorbraak verwacht met nieuwsplatform Blendle

SXSW award winnende documentaire “Print the Legend” naar Netflix

Netflix heeft de rechten verkregen van de 3D printing film 'Print The Legend', die op het 2014 SXSW Film Festival de 'Special Jury Recognition Award' won voor het beste script in de categorie documentaires.Deze Netflix O...

Entertainment27.03.2014

SXSW award winnende documentaire “Print the Legend” naar Netflix

SXSW: De Nasa is zo moeilijk nog niet

Al decennia lang fantaseren we over futuristische ruimtesystemen. Software die er slick en modern uitziet en smooth navigeert door middel van touch en gestures. De tools van NASA lijken echter in de verste verte niet op...

Events18.03.2014

SXSW: De Nasa is zo moeilijk nog niet

SXSW: Een hernieuwde beleving in het Openbaar Vervoer

Dit jaar waren er meer dan 40.000 mensen in Austin voor SXSW Interactive. Een enorm grote hoeveelheid sessies met flinke diversiteit was hierdoor het gevolg. Toch zijn er bepaalde thema's te onderscheiden in de gegeven p...

Events18.03.2014

SXSW: Een hernieuwde beleving in het Openbaar Vervoer