MW2: Stimulus Package is niet slecht (en verkoopt nog beter)

Vorig artikel Volgend artikel
MW2: Stimulus Package is niet slecht (en verkoopt nog beter)

Nou, probeer maar eens een gestructureerd verhaal te houden over een downloadable expansion pack, en dan zeker eentje op de schaal van Modern Warfare 2. Want ik kan hier wel zeggen dat de nieuwe maps (5 stuks, waarvan 2 al bekend van MW1) niet slecht zijn maar wat mij betreft niet genoeg toevoegen voor de €15 die ze ervoor vragen, maar dan blijkt dat er al meer dan 2,5 miljoen mensen zijn die dat wel vonden meevallen en de maps dus al gekocht hebben (en dat is alleen nog maar op de 360!).

Dan zal het wel goed zijn hè? Naast alle problemen met de maps die Xbox live tot een zielig hoopje ellende hebben getransformeerd toen alles online kwam is het rekensommetje simpel: bij elke succesvolle multiplayergame die extra maps krijgt is het er simpelweg van afhankelijk of de spelers meer willen, en dan maakt het ze niet zoveel uit dat ze daar wat meer voor moeten betalen dan ze misschien gedacht hadden. Ik snap dat wel. Als je hard aan MW2 verslingerd bent dan maakt je de €15 niks uit, je hebt er toch maanden en maanden plezier van.

Of ja, maanden: de maps zijn voornamelijk een aanvulling op de free-for-all categorie, en die was eigenlijk al goed voorzien. Iets meer variatie is altijd leuk, en ik heb uiteindelijk ook liever 3 goede maps dan 10 die niet leuk zijn om op te spelen, maar je kunt je wel afvragen of de game nou is versterkt op een zwakker puntje of dat ze gewoon alles dat ze niet af kregen bij Infinity Ward afgemaakt hebben en met die 2 oude maps de deur uitgedaan hebben, en dan voorspel ik nu even uit de losse pols dat we over een maand of twee hetzelfde aantal krijgen, voor dezelfde prijs. Of misschien gaan ze nu nog een stapje verder: 6 maps voor €20. Gezien de respons nu zou ik dat ook proberen, gewoon kijken waar de grens ligt.

Maar ik dwaal weer af: de maps. Oudgedienden Overgrown en Crash zijn respectievelijk een sniper-map en een team-map, en zeker de toevoeging van die laatste is een goede zet geweest; hij was toen al populair en nu nog steeds. Als je naar de nieuwe kijkt dan vind ik zelf Storm de beste, vanwege de toffe belichting die ervoor zorgt dat de feitelijk saaie achtergrond van industriële warenhuizen sfeervol overkomt. Hij is verticaal genoeg om ook voor teamgames interessant te blijven maar leent zich ook zeer goed voor free for all-games.

Bailout is heel anders qua uitzien en speelstijl. Doordat de map in feite rond is en er geen enkele plaats is waar je op je gemak kunt blijven zitten (ondanks dat je met een goede sniper zowat de hele map af kunt kijken) zijn games altijd in beweging. De zwakste broeder is echter Salvage, en dat merk je: ik heb er even over gedaan om deze überhaupt te kunnen testen, want iedereen bleef hem maar afvlaggen! De ijzige sloop is heel open en zou dus theoretisch moeten zorgen dat games niet stilvallen, maar effectief betekent het dat het te chaotisch is en daar zit blijkbaar niemand op te wachten. Kan leuk zijn met niet te veel mensen als FFA map, maar verder zie ik er geen heil in.

Al met al is het de vraag of deze maps het geld waard zijn. De andere vraag die deze makkelijk te beantwoorden maakt is: speel je voornamelijk MW2 of speel je nog allerlei andere games? Kom jij uit bij de eerste optie van de tweede vraag, dan is het antwoord op de eerste vraag: ja hoor. Alle omnivoren die meer spelen dan Call of Duty zou ik echter aanraden om hun 1200 punten aan hele andere dingen te spenderen.

Oh, en voor ik het vergeet: vanaf 5 mei zijn de maps ook verkrijgbaar via de PC en op de PS3, dus ik weet al wat een hoop mensen op bevrijdingsdag gaan doen...

Meer content

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies