De Playstation 4 is aangekondigd, met net zoveel vragen als antwoorden

Vorig artikel Volgend artikel

Het hoge woord is er uit: de Playstation 4 werd gisteren door Sony eindelijk officieel aangekondigd. Het maakte een einde aan weken van lekken en geruchten, die zoals altijd een grote dosis waarheid bleken te bevatten. Zo hadden we de nieuwe controller (de Dual Shock 4) al gezien en wisten we ook al redelijkerwijs wat er in de machine zou zitten: een meer dan flinke PC-architectuur in een compact jasje. Hoe dat jasje er precies uit gaat zien weten we nog niet (het apparaat is gek genoeg fysiek niet getoond), maar de PS4 is vooral snel, in alle opzichten, om zo weinig mogelijk barrières op te werpen tussen de speler en zijn spel.

De Playstation 4 is aangekondigd, met net zoveel vragen als antwoorden

Screen Shot 2013-02-21 at 22.20.37

Bye bye Firmware updates

Om dat te doen heeft Sony de achterliggende techniek van de PS4 zo gemaakt dat het systeem altijd klaar is om te gaan. Vergelijk het met hoe een tablet of smartphone zich gedraagt als je een spelletje aan het spelen bent. Druk op de knop: systeem aan. Tijdens het spelen een onderbreking? Afsluiten waar je staat. Verdergaan? Druk op de knop en hervatten. Sony gaat nog verder in die filosofie en gaat de aangekochte Gaikai-technologie gebruiken om de online winkel in de PS4 zo in te richten dat als je een spel hebt gekocht, je direct kunt beginnen te spelen via de streaming technologie, terwijl op de achtergrond de benodigde bestanden lokaal worden opgeslagen om als het binnen is op volle kwaliteit verder te spelen.

Dat combineert met een interface die ook niet op zich laat wachten en dan heb je een apparaat dat zich heeft aangepast aan de immer ongeduldiger wordende consument en helemaal van nu is. Daar hoort ook het kunnen delen van wat je op elk moment aan het doen bent bij natuurlijk en Sony's oplossing is een 'share'-knop, die je te allen tijde de laatste paar minuten van wat je gespeeld hebt laat delen via bijvoorbeeld Facebook, maar waarmee je ook een persoonlijke livestream zou kunnen opzetten waar je vrienden dan naar zouden kunnen kijken via bijvoorbeeld Ustream. Sony wil zelf het sociale netwerk voor games en gamers worden en die knop gaat daar een heel belangrijk onderdeel van uitmaken, denk ik.

Sony bleef tijdens de aankondiging herhalen dat de services belangrijk zijn, dat het apparaat zo fijn is voor ontwikkelaars, dat de ervaring helemaal past in het hectische leven van vandaag de dag, dat alles past in de vijf principes die ze hebben bedacht voor de PS4: "Simple, Immediate, Social, Integrated, Personalised." Daar hoort volgens hen ook bij dat je de meeste games op je PS4 kunt streamen naar een Playstation Vita zodat je zonder je TV kunt spelen (een slimme zet om Nintendo's Wii U een USP af te pakken), of dat je het menu of de online winkel via allerlei andere mobiele apparaten kunt bedienen als je niet in de buurt bent van je PS4. Allemaal zaken die leuk zijn, hoor ik je zeggen, maar hoe zit het eigenlijk met de games? Tja.

Screen Shot 2013-02-21 at 21.18.28

Bekende route met nieuwe verf

De aankondigingen die gedaan werden waren voornamelijk games die niemand zullen verrassen: zo was er vanuit Sony zelf een nieuwe Killzone genaamd Shadow Fall, kwam Infamous: Second Son voorbij en doet het team achter Motorstorm een autogame genaamd Driveclub. Helemaal nieuw was wel Knack, een game die gebouwd was op het concept van een ding dat uit heel veel andere dingen bestaat en die vooral bedoeld leek om te laten zien wat de PS4 allemaal kon. Andere uitgevers deden ook mee, zo toonde Ubisoft niet verrassend Watch Dogs en liet Square Enix de al bekende Luminous Engine demo zien die dus blijkbaar in real time op een PS4 kan draaien, met de mededeling dat een nieuwe Final Fantasy game in aantocht is.

Capcom liet een demo zien van een game die tijdelijk Deep Down wordt genoemd (maar die eruit zag als een demo van een nieuwe Dragon's Dogma, niet toevallig ook een game met twee D's in de titel) om te laten zien wat we konden verwachten van de PS4. Ook Bungie kwam langs om Destiny nog eens te showen, deze keer met wat hele korte gameplaybeelden. Ook Blizzard kwam langs en vertelde dat Diablo 3 naar de Playstation kwam (zowel PS4 als PS3, trouwens.)

Wel stond ik te kijken dat Jonathan Blow, de maker van Braid die geen goed woord over heeft voor andere ontwikkelaars (en doorgaans een irritant mannetje wordt gevonden) op het podium kwam staan om zijn nieuwe project The Witness te laten zien. Blow's aanwezigheid was denk ik bedoeld om aan de ene kant te laten zien dat Sony niet bang is om games te steunen die de gebaande paden verlaten, maar misschien nog wel meer om aan indie-ontwikkelaars te laten zien dat de Playstation 4 heel open zal zijn voor ontwikkelaars zonder grote uitgever achter zich. Het lijkt misschien onbelangrijk, maar als je ziet hoeveel innovatie er tegenwoordig uit de kleine studio's komt is dat een groep die je als consolemaker moet bedienen. Het feit dat de PS4 zo veel lijkt op een PC is in dat opzicht een voordeel en zoals de makers van Minecraft hebben bewezen valt er leuk te verdienen  als je een aantal succesverhalen kunt binnenhalen.

Concurrerende belangen

Er valt nog heel veel te vertellen over wat de Playstation 4 allemaal kan, hoe hij er uit gaat zien, wat 'ie gaat kosten, welke games we nog allemaal kunnen verwachten van de uitgevers waar we nog niets van gehoord hebben en of we het apparaat nu ook voor het einde van het jaar in Europa mogen verwachten of dat 'holiday 2013' alleen voor Amerika geldt. En geloof me, we gaan er uitputtend over horen van Sony vanaf nu. E3 wordt heel interessant en als Microsoft de aankondiging ook heeft gehad van haar nieuwe apparaat (de verwachte datum van aankondiging is april) kunnen de vergelijkingen beginnen. Althans, de vergelijkingen tussen twee apparaten die ongeveer hetzelfde doen. In dat opzicht is Sony nu vooral bezig met het overtuigen van de hardcore early adopters om toch vooral niet voor Microsoft te kiezen maar voor hen.

Waar niemand het over heeft is natuurlijk of het concept van een console als apart kastje onder je TV nog wel relevant genoeg gaat zijn in de komende jaren om Sony, Microsoft en Nintendo in de zwarte cijfers te houden. De nu opgroeiende generaties hebben een heel ander idee van games, hoe die geconsumeerd worden en vooral ook wat ze mogen kosten. Dat wordt heel lastig en als een aantal buitenstaanders als Google of Apple besluiten dat ze zich echt gaan richten op de gamesmarkt zou het wel eens heel rap de verkeerde kant uit kunnen gaan voor de huidige platformhouders. Als je straks alleen nog maar een controller nodig hebt om met zo ongeveer elk apparaat in je huiskamer te kunnen spelen voor een paar euro ziet het er opeens heel anders uit en daartegen heeft Sony met de Playstation 4 op dit moment geen wapen.

Aan de andere kant: misschien is de harde kern consolespelers van 20-30 miljoen man toch nog groot genoeg om de huidige partijen nog een generatie aan de gang te houden. Want als onderdeel van de hardcore werd ik toch wel gekieteld door de dingen die ik heb gezien gisternacht (bedankt voor de timing van "midden in de nacht" voor de aankondiging trouwens, Sony, altijd leuk om te zien dat jullie Europa ook maximaal willen laten meegenieten) Ondanks dat de wow-factor ook nu weer minder is dan de vorige omschakeling van consoles heeft Sony het balletje in elk geval aan het rollen gebracht. Dus wen maar weer aan de term next-gen, want die gaan we weer vaak horen dit jaar.

Meer content

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies