Streaming games dit jaar nog mainstream

Vorig artikel Volgend artikel

Het nieuws dat er na de eerste ronde fundraising nu $10 miljoen extra is opgehaald door Ex-Shiny baas David Perry geeft dat wat meer toekomstperspectief aan de toekomst van zijn Gaikai service.

Die zou het mogelijk maken om op welk apparaat met een browservenster dan ook games te kunnen streamen, zodat je oude PC grafisch intensieve games als bijvoorbeeld Crysis of Modern Warfare 2 op volledige kwaliteit kan weergeven zonder te ontploffen van de druk die er op gelegd wordt. Aan jouw kant is er immers alleen een webpagina, de werkpaarden zitten achter de schermen. Klikt bekend? Dezelfde techniek wordt ook gebruikt door OnLive, die van plan zijn op de E3 (17 juni) hun service te lanceren.

In principe is streaming gamen een prachtig gegeven, met als bijkomend voordeel dat platform ook niet meer belangrijk is, zolang je besturing overeenkomt. Daarom vind ik het voorbeeld van World of Warcraft op een iPad dat Perry op zijn blog liet zien een beetje vals: het werkt wel, maar zonder aangepaste besturing word je er niet blij van.

Aan de andere kant biedt het wel perspectieven voor games die voor de service zijn aangepast: ik kan me zo voorstellen dat het makkelijker is om touch-besturing toe te voegen aan een bestaande game dan die hele game aan te passen aan allerlei gefragmenteerde platforms, dus dit soort services zouden sowieso de markt kunnen gaan overnemen. Het zou er voor zorgen dat de hardware die je in je handen hebt lang niet zo veel power hoeft te hebben (en da's goed voor de batterij), waardoor het ook minder kan kosten. En dan houden we geld over voor het enige dat we dan nog met z'n allen hoeven te doen: het beste internet ooit aanleggen.

Maar tot die tijd zitten we fijn met ADSL light dat het meestal wel doet thuis en zitten er toch nogal wat haken en ogen aan. Bij beide worden er ook nogal wat korreltjes zout meegenomen in de verslaggeving, voornamelijk omdat een service als deze valt of staat met verbinding, en we weten allemaal dat we dat niet bepaald in eigen hand hebben.

Voornaamste probleem is dat een game je niet bijhoudt, althans niet snel genoeg. Ik denk zelf dat dit betekent dat we voorlopig veel strategische games en RPG's via deze services gaan spelen, die zijn daar niet zo afhankelijk van, want een FPS zie ik me nog niet met veel succes spelen met dat soort lag en vermoedelijk gaat de service daar ook op afgerekend worden als 'ie live gaat. We zullen zien.

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies