Nieuws18.01.2024

Volgende Duitse Autobahn Brücke gaat tegen de vlakte


Een van de meer 4.000 bruggen en viaducten die sneller aftakelen dan verwacht

Het is in Duitsland al een paar jaar groot nieuws. De trots van het land, de Autobahn, brokkelt langzaam maar zeker af. In 2022 werd bekend dat meer dan 350 bruggen en viaducten er slecht aan toe zijn. Sommigen zouden zelfs al bijna op instorten staan. In totaal moeten voor 2030 ongeveer 4.000 bruggen en viaducten vervangen worden. Bijzonder is vooral dat sommige van die bouwwerken formeel nog lang niet aan vervanging toe zouden moeten zijn. Bij onze oosterburen loopt inmiddels een groot onderzoek naar de oorzaak van het snellere verval van de bruggen en viaducten. In mei van 2023 waren wij te gast bij de sloop van een van de belangrijke bruggen van de Sauerland Autobahn (A45). Dat was een indrukwekkend schouwspel.

Brug bij Aken gaat tegen de grond

Eind deze maand, op 30 januari, gaat er weer een brug tegen de vlakte. Dit keer op de A544, vlak over de grens bij Heerlen. Het is de Haarbachtal Brücke bij Aken, een brug van 157 meter die zo’n 20 meter boven het dal bij Würselen uit toornt. Deze week werd de brug voor al het verkeer al afgesloten, maar al langer mocht er al geen vrachtverkeer meer overheen en het aantal rijbanen was teruggebracht naar één en het verkeer mocht nog maar in één richting over de brug rijden. En nu is het betonrot waar de brug last van heeft dus zo erg geworden dat hij, eerder dan gehoopt, tegen de grond moet. Dit betekent ook dat de A544, een stadsautoweg tussen het autobahn knooppunt achter Aken en het centrum van de Duitse stad, twee jaar dicht gaat. In die tijd wordt een nieuwe brug gebouwd.

Het zal voor Aken en omstreken, waar ook veel Nederlanders regelmatig naar toe gaan, een volgende periode van meer files en vertragingen worden. Een geluk bij een ongeluk is dat het nieuwe autosnelweg knooppunt achter Aken (richting Keulen, Düsseldorf en Luik) inmiddels wel klaar is. Daar is meer dan 10 jaar aan gebouwd. Veel langer dan gepland, wat in die jaren voor veel extra files zorgde.

Te lang niet geïnvesteerd in onderhoud en vernieuwing

De abominabele staat van veel Duitse Autobahnen, bruggen en viaducten is zoals gezegd al jaren een doorn in het oog van de Duitsers, lokale politici en bedrijven. Wie wel eens door Duitsland rijdt zal zich de vele Baustellen op de snelwegen ongetwijfeld kunnen herinneren. En dat blijft nog een aantal jaren zo. Het Duitse snelwegnet kampt met een enorme achterstand qua onderhoud. Daarom zullen we de komende jaren nog veel meer Baustellen gaan zien. Kortom, ga je de komende jaren naar Duitsland met de auto, bereid je dan voor op nog meer en grotere Baustellen, afgesloten bruggen, omleidingen en, ook niet te vergeten, de flitskasten. Die flitsen in Duitsland van voren, dus als je hem ziet, ben je waarschijnlijk al te laat. De snelheidslimiet bij wegwerkzaamheden ligt meestal op 80 km/h daar, maar je ziet ook steeds vaker 60 km/h verschijnen

Volgens veel bedrijven, inwoners en lokale politici is dat vooral de schuld van de regeringen onder Frau Merkel. Die hebben tussen 2005 en 2021 vele jaren verzuimd geld vrij te maken voor onderhoud en vernieuwing van belangrijke verkeersaders zoals de A1 van Keulen naar Dortmund. Een deel van die snelweg is door de slechte staat van sommige bruggen (over de Rijn onder andere) al jaren afgesloten voor zwaar verkeer. Uiteindelijk zullen ook die bruggen vervangen moeten worden, wat betekent dat die snelwegen ook lange tijd helemaal dicht zullen gaan. Iets om rekening mee te houden als je de komende vijftien jaar (en misschien nog wel langer) met de auto door Duitsland rijdt op weg naar je vakantiebestemming.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

Verder lezen over Auto

Helaas: je krijgt geen subsidie meer voor een tweedehands elektrische auto

Er is een goede reden bijgekomen om een gebruikte elektrische auto te kopen. Dit jaar nog. Dit is waarom je het beste kunt gaan kijken naar een tweedehands EV.

Automotive19.04.2024

Helaas: je krijgt geen subsidie meer voor een tweedehands elektrische auto

Maar er komt iets voor terug
De toekomst van ultrasoon reinigen in de automotive industrie

In de automotive industrie is de behoefte aan efficiënte en effectieve reinigingsmethoden belangrijker dan ooit. Met de voortdurende evolutie van voertuigtechnologieën en de toename van complexe componenten, biedt ultr...

Lifestyle09.04.2024

De toekomst van ultrasoon reinigen in de automotive industrie

Innovatieve producten voor een grondige schoonmaak
5 tips als je een auto wil gaan kopen

Je gaat de stap zetten: je gaat een nieuwe auto kopen. Heel erg spannend natuurlijk, maar waar begin je? Met deze 5 tips kom je sneller een stapje dichter bij die nieuwe bolide en rijdt je straks de auto die bij je past....

Automotive29.03.2024

5 tips als je een auto wil gaan kopen

Deze zelfrijdende auto kan ook autonoom driften

Een auto die uit zichzelf kan rijden en beslissingen neemt op de weg is tegenwoordig al niet eens meer zo bijzonder, maar eentje die daarbij ook nog kan driften, zeker wel. Geely toont een testauto die zich goed staande...

Automotive29.03.2024

Deze zelfrijdende auto kan ook autonoom driften

Benzine, diesel of elektriciteit: wat is milieuvriendelijker?

Vandaag de dag is een auto niet meer weg te denken uit onze wereld. En hoeveel problemen er ook aan verbonden zijn (files, brandstofprijzen, milieuschade, ongelukken, enzovoort), de mensheid blijft steeds meer nieuwe voe...

DC Business21.03.2024

Benzine, diesel of elektriciteit: wat is milieuvriendelijker?

Correlatie tussen prijs en milieuvriendelijkheid van brandstof in Nederland
​Tijdmachine: de praatpalen van de ANWB waren een geel berm-icoon

Ze waren opvallend geel, ze hebben een vorm die we verder nog nooit hebben gezien en ze waren er om je te helpen bij pech en nood: de praatpalen van de ANWB. Veel Europese landen hebben ze nog, de praatpalen, maar in 201...

Automotive11.03.2024

​Tijdmachine: de praatpalen van de ANWB waren een geel berm-icoon

Elon Musk stelt dat Tesla Roadster van 0-100 gaat in 1 seconde

Elon Musk maakt graag grote statements en zo ook met de Tesla Roadster. Nu stelt hij dat de bolide van 0 naar 100 kilometer per uur gaat in slechts een seconde. Dat is voor een gewone elektrische auto vrij ondenkbaar, al...

Automotive29.02.2024

Elon Musk stelt dat Tesla Roadster van 0-100 gaat in 1 seconde

Sneller dan geluid
Oude auto’s op een dystopische sloperij: AI of echt?

Als je afbeeldingen van mensen genereerd met AI, dan kom je vaak teleurgesteld uit: het is een complexe taak om een mens mooi te maken met normale oren, ogen, tanden en handen. Echter leert de AI steeds meer en zul je oo...

Online28.02.2024

Oude auto’s op een dystopische sloperij: AI of echt?