Automotive18.03.2022

Duitslands trots, de Autobahn, brokkelt langzaam af


We praten er liever niet te vaak over, maar het was een Duitse dictator met Oostenrijkse roots die in de jaren 30 van de vorige eeuw de autobahn, groot gemaakt heeft. Uitgevonden in Italië – destijds ook geen al te jofele natie – in 1924. Daar werd de eerste autosnelweg aangelegd, tussen Milaan en Varese. Een Duitse hoogleraar bedacht in 1929 de naam ‘Autobahn’ en Adolf H. zag er ook wel iets in, voor zijn Blitzkrieg. Maar, zoals gezegd daar hebben we het niet meer over. Inmiddels, bijna 100 jaar later, is het slecht gesteld met wat ooit het beste autobahn-netwerk van Europa, en vermoedelijk ook de wereld. De Deutsche Autobahn brokkelt langzaam af.

Meer dan 350 bruggen op ‘instorten’

Nou ja, zo erg is het zeker nog niet, maar de Duitse wegbeheerders hebben wel al heel wat noodmaatregelen moeten treffen. Volgens de Duitse verkeersminister verkeren 8.000 bruggen en viaducten in vervallen staat, of hard op weg daarnaartoe. Voor 2030 moeten zo’n 4.000 bruggen en viaducten compleet vervangen worden. Inmiddels zijn zelfs al meer dan 350 bruggen en viaducten (deel) afgesloten omdat ze dringend onderhoud nodig hebben. Die staan misschien nog niet letterlijk op instorten, maar ze worden natuurlijk niet voor niets (deels) afgesloten voor alle, of het vrachtverkeer.

De gevolgen van deze ‘brugproblemen’ zijn nu al te zien. Zo zorgt de afgesloten Talbrücke Rahmede op de A45 bijna dagelijks tot een verkeersinfarct in de omgeving. Al het verkeer moet zich een weg banen door dorpjes, van personenauto’s tot 40+ ton vrachtwagens. Voor het Ruhrgebied is de situatie niet alleen een verkeerstechnische uitdaging, het brengt ook economische problemen met zich mee. Bedrijven die hun leveringen niet op tijd binnen hebben waardoor de productie stagneert. Die proberen dat vervolgens op te lossen door nóg meer vrachtwagens de weg op te sturen… wacht… wat?

Ja, je leest het goed. Bedrijven waarbij door afgesloten bruggen en wegen een deel van de grondstoffen te laat aankomen, gaan meer, soms kleinere, vrachtwagens op pad sturen om de vertraging van de aanlevering zoveel mogelijk te beperken. Een woordvoerder van een fabriek in de regio verklaarde het als volgt: “Wanneer 25 procent van onze grondstoffen te laat komt doordat de vervoerders in de file staan, moeten we 25 procent meer vervoerscapaciteit inschakelen. Als dan een kwart te laat komt, dan hebben we in ieder geval 100 procent van onze benodigde grondstoffen wél op tijd binnen”.

Maar, nóg meer vrachtverkeer betekent natuurlijk ook nóg lagere files en meer vertraging. Dus moeten ze straks ook nog meer vrachtwagens laten rijden, die dan weer tot nog langere files en meer vertraging leiden… waardoor… enfin, het punt is wel duidelijk, denk ik.

Baustellen, de Duitse autobahnen liggen er bezaaid mee.
Baustellen, de Duitse autobahnen liggen er bezaaid mee.

Van Baustelle naar Baustelle

En dan te bedenken dat Duitsland al jarenlang vele honderden ‘Baustellen’ telt. Toen ik enkele jaren geleden naar Berlijn reed telde ik er over een afstand van bijna 600 kilometer maar liefst 21. Opvallend is dat die werkzaamheden in Duitsland altijd veel langer duren dan bij ons. Voorbeeld is het autobahn kruispunt achter Aken. Een relatief standaard klaverblad waar twee autobahnen elkaar kruisen en eentje, de stadsautobahn van Aken, zich afsplitst. Aan het vernieuwen van dat ‘Autobahnkreuz’ is meer dan 10 jaar gewerkt. Tot grote ergernis van veel in- en omwonenden, bedrijven en zelfs de lokale politiek. Het is misschien de Deutsche Grundlichkeit, maar dat kost wel heel wat tijd, en geduld.

Wat de Duitse Baustellen vaak nog frustrerender maakt is het feit dat ze er daar voor kiezen om meteen het hele traject dat vervangen of gerepareerd moet worden af te sluiten – of het aantal rijstroken te beperken. Daardoor komt het regelmatig voor dat je kilometers lang in een Baustelle rijdt waar ogenschijnlijk niet gewerkt wordt. Zo werd enkele jaren geleden bijna 20 kilometer van de A61 tot Baustelle gebombardeerd. In de praktijk werd er nooit aan meer dan 1 kilometer tegelijk gewerkt. En dan in het hierboven beschreven tempo.

Kortom, ga je de komende jaren naar Duitsland met de auto, bereid je dan voor op nog meer en grotere Baustellen, afgesloten bruggen, omleidingen en, ook niet te vergeten, de flitskasten. Die flitsen in Duitsland van voren, dus als je hem ziet, ben je waarschijnlijk al te laat. De snelheidslimiet bij wegwerkzaamheden ligt meestal op 80 km/h daar, maar je ziet ook steeds vaker 60 km/h verschijnen. Voordeel is wel dat de prijzen voor snelheidsovertredingen in Duitsland nog altijd een heel stuk voordeliger zijn als in Nederland. Ik mocht enkele weken geleden 20 euro aftikken voor 67 in een Baustelle, waar 60 de limiet was. In Nederland zou dat, met de administratiekosten die ze in Duitsland NIET berekenen, bijna het vierdubbele geweest zijn: 75 euro!

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

Verder lezen over Auto

Helaas: je krijgt geen subsidie meer voor een tweedehands elektrische auto

Er is een goede reden bijgekomen om een gebruikte elektrische auto te kopen. Dit jaar nog. Dit is waarom je het beste kunt gaan kijken naar een tweedehands EV.

Automotive19.04.2024

Helaas: je krijgt geen subsidie meer voor een tweedehands elektrische auto

Maar er komt iets voor terug
De toekomst van ultrasoon reinigen in de automotive industrie

In de automotive industrie is de behoefte aan efficiënte en effectieve reinigingsmethoden belangrijker dan ooit. Met de voortdurende evolutie van voertuigtechnologieën en de toename van complexe componenten, biedt ultr...

Lifestyle09.04.2024

De toekomst van ultrasoon reinigen in de automotive industrie

Innovatieve producten voor een grondige schoonmaak
5 tips als je een auto wil gaan kopen

Je gaat de stap zetten: je gaat een nieuwe auto kopen. Heel erg spannend natuurlijk, maar waar begin je? Met deze 5 tips kom je sneller een stapje dichter bij die nieuwe bolide en rijdt je straks de auto die bij je past....

Automotive29.03.2024

5 tips als je een auto wil gaan kopen

Deze zelfrijdende auto kan ook autonoom driften

Een auto die uit zichzelf kan rijden en beslissingen neemt op de weg is tegenwoordig al niet eens meer zo bijzonder, maar eentje die daarbij ook nog kan driften, zeker wel. Geely toont een testauto die zich goed staande...

Automotive29.03.2024

Deze zelfrijdende auto kan ook autonoom driften

Benzine, diesel of elektriciteit: wat is milieuvriendelijker?

Vandaag de dag is een auto niet meer weg te denken uit onze wereld. En hoeveel problemen er ook aan verbonden zijn (files, brandstofprijzen, milieuschade, ongelukken, enzovoort), de mensheid blijft steeds meer nieuwe voe...

DC Business21.03.2024

Benzine, diesel of elektriciteit: wat is milieuvriendelijker?

Correlatie tussen prijs en milieuvriendelijkheid van brandstof in Nederland
​Tijdmachine: de praatpalen van de ANWB waren een geel berm-icoon

Ze waren opvallend geel, ze hebben een vorm die we verder nog nooit hebben gezien en ze waren er om je te helpen bij pech en nood: de praatpalen van de ANWB. Veel Europese landen hebben ze nog, de praatpalen, maar in 201...

Automotive11.03.2024

​Tijdmachine: de praatpalen van de ANWB waren een geel berm-icoon

Elon Musk stelt dat Tesla Roadster van 0-100 gaat in 1 seconde

Elon Musk maakt graag grote statements en zo ook met de Tesla Roadster. Nu stelt hij dat de bolide van 0 naar 100 kilometer per uur gaat in slechts een seconde. Dat is voor een gewone elektrische auto vrij ondenkbaar, al...

Automotive29.02.2024

Elon Musk stelt dat Tesla Roadster van 0-100 gaat in 1 seconde

Sneller dan geluid
Oude auto’s op een dystopische sloperij: AI of echt?

Als je afbeeldingen van mensen genereerd met AI, dan kom je vaak teleurgesteld uit: het is een complexe taak om een mens mooi te maken met normale oren, ogen, tanden en handen. Echter leert de AI steeds meer en zul je oo...

Online28.02.2024

Oude auto’s op een dystopische sloperij: AI of echt?