Zeg je Smart, dan denk je aan een tweedeurs stadswagentje met een grappig design. Kijk je echt naar het automerk, dan zie je een #5, een bolide waar vijf mensen makkelijk in passen en waarvan het zonde zou zijn als je hem alleen in de stad zou rijden. Hij is niet klein, maar groot, hij is niet driedeurs, maar vijfdeurs en hij rijdt elektrisch. Je zou het de anti-Smart kunnen noemen, maar onze rij-ervaring met de bolide bewijst dat je dat ondanks deze overduidelijke verschillen niet echt kunt stellen.
Smart, dat bestaat uit de S van Swatch, de M van Mercedes en de Art van kunst, heeft meerdere belangrijke factoren waar het naar kijkt als het om het hedendaagse design van zijn auto’s gaat. Het is geen Fortwo en Forfour meer, het is Hashtag. De Smart #1 verscheen in 2022, met in 2023 de Smart #3. We zijn twee jaar verder en het is de #5 die zijn intrede doet: een flinke auto met een uitgesproken stijl.
Wat het eerst opvalt wanneer je erin plaatsneemt, is dat het inderdaad voelt als een heel ruime auto. Vooral achterin hebben de designer een zee van ruimte gecreëerd, waardoor je comfortabel kunt zitten. Heb je toch wat meer ruimte nodig, dan kun je vanaf de achterbank de stoel voor je naar voren verplaatsen met een druk op de knop (uiteraard niet als er iemand op zit).
Hoe stoer en robuust de auto er van de buitenkant uitziet: het vertaalt zich niet naar lompheid. Achter het stuur heb je niet het gevoel dat je in een heel grote auto rijdt. Je zoeft met gemak over de wegen en zelfs op smalle berg-achtige weggetjes rond Porto kun je met deze SUV eenvoudig manoeuvreren. We reden in de Brabus-variant van de auto, die met 646 pk (475 kW) een absoluut beest is op de weg.
Hij kan van 0 naar 100 kilometer per uur in 3,8 seconden en om je dat te laten ervaren is er een soort raketmodus toegevoegd aan de auto, waarmee de auto je in een keer lanceert. Je voelt je wangen nog net niet loskomen van je tanden.Toegegeven, in welke situatie je deze launchmode zou gebruiken is me niet helemaal duidelijk, maar het is wel een gave partytrick van deze all-wheel-drive.
Sowieso biedt de Smart #5 veel leuke quirks en easter eggs. Van een koffiedrinkende pandabeer in het zwart rond de voorruit tot het feit dat er een knopje in de a van Smart zit aan de achterkant, waarmee je de auto opent. Op het eerste gezicht lijkt deze auto veel op andere mid-size SUV’s, maar wie langer kijkt ziet al snel verschillen. Bijvoorbeeld in hoe de auto enerzijds heel blokkerig is, maar tegelijkertijd rondingen en zachtheid heeft. De Brabus heeft als extra onder andere de rode accentkleuren en 21 inch Brabus-velgen.
Een vijfdeurs SUV is heel wat anders dan de mini-auto die Smart ooit beroemd maakte, maar in dit nieuwe tijdperk van het automerk blijft het kijken naar waar vraag naar is. In Europa laten dit soort D-segment SUV’s enorm groei zien. Ook is er een frunk aanwezig, een trend die we ook bij veel andere auto’s van dit type zien je hebt maar liefst 72 liter tot je beschikking aan de voorkant (in de Brabus-editie is het 47 liter), met aan de achterkant 630 liter die uitbreidbaar is naar 1.530 liter. En ja, dat betekent dat je comfortabel moet kunnen slapen in deze auto. Reden voor Smart om ook een aantal kampeer-accessoires aan te bieden, al is die prachtige kampeerversie van de Smart #5 waarmee het naar beurzen reist niet in deze hoedanigheid beschikbaar. Jammer, want het ziet er tof uit.
Deze auto heeft een enorme entertainmentwaarde. Het infotainmentscherm is enorm breed en bestaat stiekem zelfs uit twee schermen, waartussen je content kunt swipen. Smart gooit daarbij zelfs het scherm achter het stuur in de mix, dus ook daar kun je apps heenswipen. Denk dan aan de navigatie, die je dan eenvoudig achter het stuur kunt bekijken. Via het 25,6 inch heads-up-display zie je zelfs in je ruit wanneer de volgende afslag eraankomt.
Toch is dat navigeren en swipen niet helemaal de entertainmentwaarde die ik bedoel. Je kunt bijvoorbeeld heel eenvoudig je Spotify gebruiken in deze auto, net als dat de bijrijder allerlei spelletjes en zelfs films tot zijn beschikking heeft. Dat kan ook tijdens het rijden. Afleidend voor de bestuurder? Niet per se, want als de bestuurder te lang zijn ogen van de weg houdt, dan komt er een melding in beeld en stopt de film. In principe een goed systeem, ware het niet dat het af en toe ook wordt getriggerd als je gewoon achter je stuur naar je snelheid kijkt. Het is dus soms een beetje te fanatiek.
Verder is het infotainmentscherm een zeer uitgebreide, op Smart OS draaiende ervaring. Zo kun je er allerlei dingen op instellen die met de auto te maken hebben, zoals de verschillende rijmodi en de klimaatregeling. Hierdoor mis je wel wat losse knoppen die je misschien van eerder gewend bent. Het infotainmentscherm is waar je moet zijn en dat is een kwestie van wennen. Verder is het vooral een indrukwekkende hub middenin de auto die je onder andere de mogelijkheid geeft om de vele leds in de auto aan te passen qua kleur. De speaker die in het midden van het dashboard omhoog komt heeft zelfs leds, waardoor het feest compleet is. De Brabus komt ook met een Sennheiser geluidssysteem bestaande uit 20 speakers en Dolby Atmos 7.1.4.. Het digital instrumentscluster is 10,25 inch full HD en staat altijd tot je dienst.
Verder is het mogelijk om profielen aan te maken, zodat de auto zich aanpast aan wie er achter het stuur plaatsneemt. Het is met een knop in het stuur te regelen en je kunt er onder andere in kwijt welke veiligheidsopties je aan- en uit wil hebben. Waarschijnlijk wil je er wel een paar uitzetten, want de veiligheidsopties geven je zoveel pingels en aanwijzingen, dat het af en toe meer afleidt dan dat het daadwerkelijk voor extra veiligheid zorgt. Daarnaast kun je op het infotainmentscherm en via de Smart-app zorgen dat de batterij vast wordt opgewarmd als het koud is. Op die manier is hij de juiste temperatuur wanneer je wegrijdt en dat komt de gezondheid van de accu ten goede.
De accu kan enorm snel laden. In 10 minuten kun je deze Nissan Ariya- en Ford Explorer-rivaal tot 318 kilometer range laden. De totale actieradius van de Smart #5 Brabus is 540 kilometer. We hebben hem niet leeggereden, maar we hebben er wel flink wat kilometers mee gemaakt en wat vooral opvalt is hoe prettig de auto rijdt. Hij is vrij gevoelig op het gaspedaal, maar daar raak je snel aan gewend. Hij is klaar voor het betere bochtenwerk, plus hij gaat met gemak heuvels op en af, ook als die bezaaid zijn met losse stenen. Hij reageert snel en dat betekent dat je er heel actief mee kunt rijden als je dat wenst.
Smart #5 geeft in zijn rijstijl het gevoel dat hij krachtig, maar compacter is dan hij werkelijk is. Hij voelt snel, wendbaar en reageert rap. Het enerzijds blokkige, maar anderzijds afgeronde design maakt het een mooie auto om te zien, zeker in de goudbronzen kleur waarin sommige varianten van deze auto verschijnen. Een toffe auto om mee op vakantie te gaan, maar ook om gewoon boodschappen mee te doen bij de lokale supermarkt. Of meteen de IKEA, want laadruimte is er genoeg. In dat opzicht is deze auto dan weer wel de anti-Smart, maar dat is voor wie blijft kijken naar het verleden. Qua gevoel is dit nog steeds de compagnon die begrijpt wat je allemaal wil doen en wat daarvoor nodig is, zonder daarbij te vergeten met grappige quirks te komen: dat DNA is dit merk in al die jaren zeker niet kwijtgeraakt.
Smart #5 is verkrijgbaar vanaf 1 augustus 2025. De meest voordelige variant is de Pro vanaf 47.375 euro. De Brabus-variant is er vanaf 63.440 euro.