We dachten dat we inmiddels toch wel zo’n beetje alles al hadden gezien op het gebied van elektrische auto’s. Maar Hyundai dacht, wat nu eens een droneplatform inbouwen in een SUV, en dat ding helpt bij het herstellen van bossen. Bedenken is makkelijk maar dan moet je het ook wel doen. En zo werd de Ioniq 9 Seed Ball Drone Station geboren. Het klinkt eerder als iets uit een futuristische animatieserie, maar nope ze hebben het ook echt gedaan.
We gaan even terug in de tijd. Ooit was Hyundai een autobouwer van CO2 uitstotende auto’s, slecht voor de bossen enzo. Inmiddels is het een van de meest progressieve autofabrikanten als het gaat om elektrificatie en duurzaamheid, en dat niet alleen op papier, Wat begon met de Ioniq 5 Monitoring Drone Station (een project die bossen checkt op schade), gaan ze nu een flinke stap verder met een Ioniq 9 die helpt bij het herbouwen van bossen. En dat dan met behulp van drones.
In samenwerking met onder andere Tree Planet en de Korea Forest Service zet Hyundai z’n technologie in om gebieden te herstellen die compleet door brand zijn verwoest waaronder Uljin aan de oostkust van Korea, waar het in 2022 op een gruwelijke manier misging.
Wat deze versie van de Ioniq 9 zo uniek maakt? In de achterbak zit een volwaardig droneplatform die van daaruit kunnen opstijgen, landen en bijtanken. In letterlijke zin geen omkijken naar. Dankzij Hyundai’s V2L-systeem (Vehicle-to-Load) kunnen de drones ook meteen worden opgeladen vanuit de auto zelf. Zonder stekkerdoos, geen generator maar gewoon plug & fly.
En dan komt eigenlijk het meest briljante idee, de drones zijn uitgerust met ‘seed balls’, kleiballetjes vol zaadjes en voeding. De drones vliegen over de verwoeste gebieden en droppen die bommetjes op moeilijk bereikbare plekken. Geen mensen nodig, geen bulldozers maar alleen een drone met een missie, en Mother Nature doet de rest.
De Ioniq 9 is allang geen doorsnee familieauto meer. Deze Seed Ball Drone-versie is letterlijk een mobiele commandopost met twee schermen, een draaibare stoel en een custom drone-besturingssysteem alsof je in de cockpit van een bosreddingsmissie zit. Het is een beetje Thunderbirds in 2025, hij rijdt daarbij elektrisch, geruisloos en zonder uitlaatgassen. Klinkt ook logisch als je door kwetsbare natuurgebieden rijdt.
Uljin is pas het begin. Hyundai’s bredere initiatief, het Ioniq Forest-project, loopt al sinds 2016 en is inmiddels in 13 landen actief (VS, Brazilië, India, Vietnam, Tsjechië) en nu dus ook met een Ioniq 9 uitgerust met slimme drone-SUV’s als tool voor grootschalige herbebossing. Geen goedkope greenwashing maar een mobiliteitsmerk dat snapt dat technologie iets moet dóen voor de planeet en Hyundai maakt dat dagelijks waar.
Het lijkt allemaal zo eenvoudig en vanzelfsprekend maar dat is het niet. Bedenken top, maar dan moet je het ook waarmaken en dan is het best cool als je bedenkt dat:
Daarbij is het ook gewoon vet. Een auto met een droneplatform die zaadbommen dropt om bossen te laten groeien. Come on, het klinkt als sciencefiction maar in werkelijk is het Hyundai, automaker van beroep.