Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
Het gaat goed met het Zuid-Koreaanse Hyundai. De autofabrikant is na Toyota en de Volkswagengroep inmiddels de onbetwiste nummer 3 in de wereld. Dat succes staat niet op zichzelf, want naast het eigen automerk van Hyundai zijn ook Kia en het luxemerk Genesis onderdeel van het autoconcern. Het icoon is de Hyundai Kona waarvan de elektrische versie een regelrechte hit is. En ook de opvallende Ioniq 5 is een doorslaand succes.
Beide auto’s zijn in grote mate verantwoordelijk voor het huidige succes. Zo gingen de verkoopcijfers van de volledig elektrische Kona door het dak en kent deze EV inmiddels als een opvolger waarvan opnieuw hoge verkoopcijfers worden verwacht gebaseerd op sterk verbeterde specificaties en een vernieuwd design. De Ioniq 5 was gelijk succesvol bij de introductie want zelden ontving een nieuwe auto zoveel onderscheidingen vanuit de autowereld en de media.
Design Awards
Vooral het design viel op want de Ioniq 5 won zo’n beetje alle denkbare design awards. Inmiddels is er ook een Ioniq 6, het tweede model van het merk Ioniq met opnieuw een opvallend (vooral aerodynamisch) design. De Ioniq 5 is geïnspireerd op een historisch model, het is de DNA van Hyundai, beter bekend als de Hyundai Pony.
Een auto die in 1974 voor het eerst te zien was op het autosalon van Turijn en was getekend door de Italiaan Giorgio Giugiaro. De motoren waren van Mitsubishi. Het duurde daarna nog wel 4 jaar voordat de Pony ook in Europa op de markt kwam. Het was de eerste kennismaking met een auto uit Korea waar we in Europa echt alles van vonden. Het zou ondenkbaar zijn geweest als je toen durfde te voorspellen dat het merk decennia later een van de wereldwijde marktleiders zou worden.
De opmars van Hyundai
Na een woelige historie tussen 1980 en 1996 met zelfs de serieuze dreiging van een faillissement begint Hyundai in 2010 aan zijn opmars en komt het merk van Hyundai en Kia voor het eerst voor in de top 5 van meest succesvolle automobielfabrikanten. Vanaf dat moment maken de auto’s gebruik van dezelfde technologie maar wel ieder met een eigen designtaal en behoren beide tot de top 10 van meest betrouwbare automerken.
Het gaat dus goed of zeg maar gerust heel goed met het Zuid-Koreaanse Hyundai. Een succes dat niet op zichzelf staat. Auto’s uit een land met een volledig eigen en hoogstaande cultuur. Een merk waarvan het succes nog lang niet ten einde is en waarin Seoul, de hoofdstad van het land een belangrijke rol speelt. Om dat te kunnen duiden gaan we tijdens ons bezoek aan Seoul samen met Diane Kloster en Simon Loasby, de twee gezichtsbepalende designers van Hyundai, te voet door de stad om te zien waar zij hun inspiratie vandaan halen. Als je kijkt naar de nog maar korte levenslijn van het merk moet er in het verleden iets zijn gebeurd zijn waardoor alles samen is gekomen.
Seoul een metropool om jaloers op te worden
Om iets meer van het merk, de designtaal, de filosofie en het succes van Hyundai te begrijpen moet je eerst kennismaken met de cultuur van Zuid-Korea. Het beste kun je dat in vogelvlucht doen in het Seoul Museum of Craft Art, ook wel de ‘Soul of Seoul’ genoemd. Hier maak je een reis door de tijd en is het een lange optelsom van heden en verleden. Het is het verhaal over een land wat pas ontstaat na 1945. Wat direct opvalt is de liefde voor de natuur, het evenwicht in leven en de grote aandacht voor klassieke ambachten. Het is een cultuur die ver verwijderd is van wat wij de westerse cultuur noemen.
Natuurlijk kennen wij het begrip vakmanschap al is dit hier totaal anders vertaald. In Korea is vrijwel alles gebaseerd op de natuur. Ieder voorwerp moet in evenwicht zijn met zijn of haar omgeving. Het is niet iets wat je kunt vastpakken maar wat je wel gaat ervaren als je het land en de stad bezoekt.
Het museum ligt op een plekje waar meer kunst te vinden is. O.a. het Museum of Modern and Contemporary Art en de historische wijk van het Bukchon Hanok Village en de culturele wijk Insadong. De straten zijn een optelsom van hedendaagse en authentieke architectuur. Het is ook wat Hyundai ons wil duidelijk maken. Het draait vooral om de harmonie der dingen die je terugziet in de productie van hun hedendaagse modellen. Computer design doordrenkt mat AI en afgewerkt volgens eeuwenoude normen. Welkom in Seoul, de stad van Hyundai.
Een Kia Picanto staat hier op de stoep in de vorm van een e-step.
Het respect dat de mensen hier voor elkaar hebben zou wat mij betreft een blauwdruk mogen zijn voor de rest van de wereld. De Koreaanse cultuur is onvergelijkbaar. Hier eet en leeft men zoveel gezonder. Overwicht is zeldzaam, het onderling respect is verademend, hier lopen heden en verleden in elkaar over en staan de immer drukbezochte tempels verscholen tussen torenhoge wolkenkrabbers. De stad Seoul is schoon, prullenbakken vind je er niet, en er rijden in deze metropool, met 25 miljoen mensen, vrijwel alleen maar luxe auto’s voornamelijk van de huismerken.
BMW en Mercedes lijken hier nog een beetje kans te maken maar moeten zwaar concurreren met exclusieve modellen van Hyundai en Kia, die bij ons niet eens op de prijslijst voorkomen. Ze zijn te groot en te duur voor de westerse wereld. Vreemd om dat eigenlijk te moeten vaststellen. Een Kia Picanto staat hier op de stoep in de vorm van een e-step, kleine auto’s bestaan hier niet.
Alles dat bij ons ondenkbaar is, lijkt hier normaal
Geparkeerde auto’s kom je hier ook niet of nauwelijks tegen. Net zo bijzonder is het ontbreken van laadpalen, en dat terwijl een groot deel van de stad geruisloos en dus elektrisch de hoek komt omrijden. Auto’s stoppen voor voetgangers zonder te claxonneren. De laadpalen vind je terug in een indrukwekkend verborgen park van ondergrondse garages. Je moet ze uiteindelijk toch ergens laten. Bij oversteekplaatsen staan grote parasols om je te beschermen tegen de zon. Een klein deel van de bevolking draagt mondkapjes, in de gedachte dat je niet iemand anders mag aansteken. Al zullen ook hier de westerse wokkies er ongetwijfeld een aan andere draai aangeven.
Mode en design zie je terug op straat. In Gangnam is iedereen rijk tot twee straten achter de brede boulevards. Fashion is hier veel meer een onderdeel van je leven. Grote modemerken verspreiden zich over de stad met exclusieve pop-up stores, die drie weken later weer verdwenen zijn. Vooral de jeugd is duidelijk met fashion en lifestyle bezig. Met eigen kledingstijlen, deels geïnspireerd op de K-Pop cultuur. Op de luchthaven staan meisjes met brieven, krukjes en ladders klaar om een van de vele idolen die over 12 uur op reis gaat uit te zwaaien. Jonge fashionistas van geschat tussen 12 tot 16 jaar die er zo modisch mogelijk uitzien.
Als je langs ze loopt buigen sommigen omdat ze dat zo geleerd is. Voor ons voelt het vreemd en onwennig, voor de Koreaanse jeugd een vanzelfsprekendheid. Criminaliteit komt hier ook nauwelijks voor. In een restaurant kun je je smartphone gewoon op tafel laten liggen. Alles dat bij ons ondenkbaar is, lijkt hier heel normaal. De cultuur hier is een optelsom van andere waarden en heeft onlosmakelijk te maken met het succes van Koreaanse merken. Dat Hyundai en een merk als Samsung beiden zo succesvol zijn is geen toeval. Made in Korea, met dank aan Seoul.
Verder lezen over Elektrisch rijden
Automotive24.04.2024
Tesla komt met nieuwe Model 3 Performance: dit is er nieuw
Automotive17.04.2024
Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]
ANWB zegt van welAutomotive16.04.2024
Tesla gaat niet lekker: dikke prijsverlagingen en ontslaggolf
Automotive26.03.2024
Nissan wil in 3 jaar tijd 16 elektrische auto’s lanceren
Automotive20.03.2024
Ford wil het met twee auto’s opnemen tegen Chinese makers
Automotive14.03.2024
Elektrische KGM Torres EVX gooit meteen hoge ogen
Automotive08.03.2024
Rivian presenteert drie nieuwe elektrische auto’s: met bril
Automotive06.03.2024
De elektrische muscle car arriveert: Dodge Charger Daytona EV
Hey, het is de General E!Verder lezen over Hyundai
Tech in Asia07.03.2024
Hyundai gaat terug met de Pony naar het verleden van Seoul in Zepeto 3D
Automotive01.02.2024
World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten
Automotive11.12.2023
Hyundai wil sneeuwkettingen integreren in een band, logisch toch!
Automotive17.11.2023
Hyundai kopen? Dat doe je straks online op Amazon
Tech in Asia14.11.2023
Hyundai komt met nieuwe fabriek voor elektrische auto’s in Ulsan
Automotive06.11.2023
Hyundai en Seoul, Gangnam style in de autowereld
Tech in Asia05.11.2023
De designcultuur van Hyundai ligt in Seoul gewoon op straat
Automotive23.10.2023
Samsung gaat EV-accu’s leveren aan Hyundai
Eerste deal tussen deze twee Koreaanse giganten speelt zich vooral in Europa afVerder lezen over Innovatie
Technology18.04.2024
De Atlas-robot van Boston Dynamics is onherkenbaar geworden
Facelift of faceswap?Technology17.04.2024
SAP opent een experience center dat volledig is gericht op AI
Technology03.04.2024
Opmerkelijk: Amazon stopt met zijn kassaloze supermarkt
Technology01.04.2024
Pacemaker-batterijen nooit meer vervangen dankzij je eigen lijf
Technology29.03.2024
Amazon introduceert app op met je handpalm te betalen
Technology28.03.2024
De grootste hyperloop van Europa ligt in Nederland
Technology24.03.2024
OpenAI introduceert AI in Hollywood: vrees acteurs dichterbij
And so it beginsTechnology21.03.2024
Eerste mens met Neuralink gamet uren achtereen met zijn brein
Verder lezen over Toekomst
Technology17.04.2024
SAP opent een experience center dat volledig is gericht op AI
Technology17.04.2024
AI in de Zorg: Inzichten van HLTH Europe Roadshow 2024
Technology15.04.2024
Die botsproef in de ruimte heeft een Nederlands tintje
Dit is HyperScout H.Technology15.04.2024
Nationale Quantum Cursus nu beschikbaar voor het grote publiek
Quantum wordt de volgende techrevolutieTechnology12.04.2024
2024 is hét jaar om te investeren in een thuisbatterij
En dit is waaromMarketing12.04.2024
135.000 voetstappen voor een duurzame boodschap in de sneeuw
in de strijd tegen plasticTechnology27.03.2024
Stellantis Freedom of Mobility Forum ambitie voor wereldwijde duurzame mobiliteit
DC Business21.03.2024