Zuid-Korea, het land van Samsung en LG, het land van Seoul en het land waar je verliefd op wordt als je er eenmaal bent geweest. De mensen, hun omgangsvormen, het eten, maar tegenwoordig nog meer dan ooit, het land van Hyundai. Het grootste staalconcern in de wereld en een steeds meer toonaangevende fabrikant van (elektrische) auto’s.
Het is het automerk, zowel Hyundai als Kia, wat breed is omarmd in Europa, en zeker in ons land. Hyundai is lijstaanvoerder in veel, van auto van jaar tot best verkocht en meer. Ze voeren de lijstjes aan en hebben de laatste jaren ook het lef om auto’s te ontwerpen die verrassen en in veel opzichten vernieuwend zijn. Duidelijk is dat het merk lef heeft en eigenzinnig is.
De Kona wist de markt al aardig op z’n kop te zetten maar met de komst van de Ioniq 5 werd echt een jas uitgedaan. Gedurfd in alle opzichten, vernieuwend maar ook soms verfoeid. Niet iedereen was direct verliefd op de strak gestileerde Ioniq 5. Het is het beste compliment wat je kunt krijgen want het betekent dat het design iets met je doet.
Het verhaal over de range wat nooit een verhaal werd
Wij reden met deze Ioniq 5 naar het meest zuidelijke puntje van Europa, Cabo de Sao Vicente in de Algarve, een rit van ruim 2.500 km. Een uitdaging met een EV naar een land waar elektrisch laden niet bepaald prioriteit #1 is. En als Ioniq 5 rijder ben je daar met een Nederlandse kentekenplaat een exoot. Het was het verhaal over range dat niet over de range van de Ioniq ging.
Nooit was het onderwerp tijdens de twee maanden als digital nomad leven en werken in de Algarve. Na een gemiddelde laadsessie onder de strak blauwe lucht tikje mijn dashboard een bereik aan van ver boven de 500 km. Het bewijs dat range een onderwerp is wat vooral bij ons tussen de oren zit, totdat de zon iedere dag hoog aan de hemel staat.
En dan staat er ineens een Ioniq 6 op de oprit. Gestroomlijnd tot 3 cijfers achter de komma. Overal vind je kleine details die het geheim van de lage luchtweerstand van 0.21 bevestigen. Met Ioniq 6 is hyundai op zoek gegaan naar extra kilometers. Dat betekent een expliciet design, geen standaard deurklinken, digitale spiegels en slimme roosters. Ontworpen voor extra rijbereik. En eigenlijk denk je dan, toch maar weer ‘even’ op en neer naar dat plekje in Zuid Portugal.