Tech in Asia05.11.2023

​De designcultuur van Hyundai ligt in Seoul gewoon op straat


Het succes van het Zuid-Koreaanse Hyundai is inmiddels wel bekend. Als je als nummer 3 op de ranglijst van meest succesvolle automerken staat -en eigenlijk zelfs nog maar een runner-up bent- zijn de verwachtingen hoog. Het succes is vooral een optelsom van een aantal modellen dat de laatste jaren op de markt is gekomen. Zowel van het huismerk zelf als van Kia die het platform deelt waarop onder andere de Hyundai Kona en de Ioniq 5 staan. Vrijwel alle bolides vanaf 2020 behoren inmiddels tot de bestverkochte auto’s in Europa en in Nederland.

Om die positie in een sterk concurrerende markt te veroveren moet er van alles aan de hand zijn. Beter gezegd, alles moet wel kloppen, zowel op het gebied van kwaliteit, garantie als pricing. Maar nog belangrijker, de auto’s moeten een groot publiek aanspreken, geliefd zijn en inspelen op een veranderende markt waarin elektrisch rijden steeds belangrijker wordt. Elektrische auto’s (EV’s) zijn hot en dat is niet alleen in ons landje. EV’s zijn zelfs langzaam de norm aan het worden al duurt nog wel een aantal decennia voordat de laatste benzinemotor zonder brandstof komt te staan.

Het aanspreken van een groot publiek valt en staat ook met het design. Een proces dat soms jaren kan duren, zeker als het om een conceptcar gaat. Zeg maar de blueprint, de moeder, het origineel waarvan alle volgende modellen zijn afgeleid. Dit zijn de modellen waar designers volledig op los kunnen gaan. Zelden komen deze modellen ook daadwerkelijk 1:1 op de markt. Design is vaak een creatief proces wat in het onderbewustzijn ontstaat. Ingegeven door beelden waar van je soms zelf niet weet waar ze vandaan komen. Snippets die een optelsom zijn van herinneringen, ervaringen die door cultuur, tijdsbeeld en trends.

Toch lijkt het toch voor designers niet altijd even makkelijk als het om elektrische auto’s gaat. Vaak is neus van een EV zo’n beetje het achtergebleven kindje. Van ‘hoe kun je het verzinnen’ tot aan vernieuwend of ‘never seen before’. Wat dat betreft lijken de design iconen van Hyundai een soort ‘carte blanche’ te hebben. De vraag is wel waar zijn hun inspiratie vandaan halen, want toeval bestaat niet.

Een studiemodel van de N series is een voorbeeld waarin designers helemaal los zijn gegaan
Een studiemodel van de N series is een voorbeeld waarin designers helemaal los zijn gegaan

Only for Creatives of toch niet

Of het design allesbepalend is voor een automerk is niet helemaal waar. Maar uiteindelijk wil je wel het liefst een auto die ook mooi is, die past bij jouw lifestyle, een auto waar de buren (het is te hopen voor de eigenaar) met gepaste jaloezie naar kijken. Precies als alles lijkt te kloppen wat prijs en kwaliteit betreft, kan juist het design de doorslaggevende factor zijn.

Soms is het design een logisch gevolg van het verleden en is een element een metafoor voor het uiteindelijke ontwerp. Zo gaan we voor de oorsprong van het bijzondere design van verlichting van de Ioniq 5 terug naar een coupéversie van de Hyundai Pony uit de vorige eeuw. De eerste vertaling van de hoekige vormen van de koplampen stond model voor de vierkante lichten met led verlichting in een conceptcar die uiteindelijk de inspiratie zijn geworden voor de totale voorkant van de Ioniq5.

De vraag is alleen: waar komt het idee vandaan om die eerste lampen van de Pony te gebruiken? Het is het verborgen leven van de designer waarvan hij zich waarschijnlijk niet meer weet te herinneren hoe hij dat heeft bedacht. En dan kunnen allerlei dingen die je dagelijks tegenkomt uiteindelijk je helpen bij je uiteindelijke idee. En wie weet lag dat idee gewoon op straat, zonder dat je dat je ooit gaat herinneren. Design en cultuur zijn in Zuid Korea nauw met elkaar verbonden en zijn een blijvende inspiratiebron waarvan het gezicht iedere dag veranderd.

Design in een winkel in Seognsu-dong, een tegendraadse vorm van minimalisme
Design in een winkel in Seognsu-dong, een tegendraadse vorm van minimalisme
Waterzakken by Burberry, prijs onbekend
Waterzakken by Burberry, prijs onbekend
Als je dan toch samples weg wil geven doe het dan gelijk goed
Als je dan toch samples weg wil geven doe het dan gelijk goed
Een spleetje tussen je tanden los je niet op met een beugel
Een spleetje tussen je tanden los je niet op met een beugel
Toiletpapier als merk, hier ga je je nergens over verbazen
Toiletpapier als merk, hier ga je je nergens over verbazen

Wandeling met Diana Kloster, designer van de Hyundai Kona in Seognsu-dong

Hoe geweldig is het als je kans krijgt om af te spreken met Diana Kloster in in Seoul om met haar te praten en samen te ervaren waar zij inspiratie vandaan haalt voor haar ontwerpen. Voor Diana is het belangrijkste het vinden van een balans in alles, deels geïnspireerd door het land, de menselijke waarden en de rust. Die rust staat in een schril contrast met het leven in Seoul waar op iedere hoek van de straat wel iets gebeurt. Hier zijn het juist de draadjes die je oppakt en die je onzichtbaar meeneemt in je design. Het is ook hoe de technieken van ambachtslieden vertaald worden naar wat Hyundai wil gebruiken bij de productie van hun modellen.

Diana haalt haar inspiratie vooral uit de straten in Seognsu-dong. Inmiddels uitgegroeid tot de meest trendy en creatieve plek in Seoul. In Seongsu-dong is niets hetzelfde en blijft niets hetzelfde. Na mijn eerste bezoek aan dit deel van Seoul lijkt het te kloppen, want van alles wat ik me herinner is niet veel te terug te vinden. Het is een grote doos vol met creativiteit waar je terug blijft komen. Zo spreken we drie weken geleden af bij een tent met en Nederlandse naam, Het Oude Café. Dat was overduidelijk te voorbarig, want sinds een paar dagen is het inmiddels omgebouwd tot een pop-up store van een kledingmerk.

Seongsu-dong het Brooklyn van Seoul

Seongsu-dong beschrijven is slechts tijdelijk, want alles wat we tegenkomen heeft een beperkte houdbaarheidsdatum. Ook al zijn er populaire merken die verzekerd willen zijn van een vast plekje. De straten van Seongsu-dong zijn uniek, al wordt het steeds vaker het Brooklyn van Seoul genoemd. Het is een mix van alles. Je vindt hier naast ontelbare eettentjes en coffeshops nog steeds volop panden waar locals oude meuk aan het opknappen zijn van spullen die gezien hun vergaande staat van ontbinding eigenlijk de container in moeten.

Er zijn relatief veel oude garages waar ze ergens bezig zijn om een compleet in elkaar gedeukte neus van een Masarati te vervangen (wat die hier doet begrijp je pas als je er geweest bent). Halverwege een van de straten lopen we tegen een pop-upstore van Burberry aan. Een soort piece of art in paars met goud, met een groot plein en een co-branded coffee-shop. Om binnen te komen moet je wel vooraf een afspraak maken. Wie denkt hier spullen te vinden met het beroemde ruitje wordt teleurgesteld.

De nieuwe collectie van Burberry

Tijdens ons verblijf test Burberry in Seongsu-dong een nieuwe collectie uit. De straat heeft nog net geen Burberry take-over maar zo ervaar je het wel. De pop-up store zit in wat oude panden die zijn omgetoverd door er gewoon decoratie over heen te hangen. Binnenkomen doe je alleen op afspraak. De styling is anders: minder ruitjes. Prijzen zijn er niet, die hoor je pas als je een bestelling plaatst. Slimmer kan, niet want zo kun je ook het prijsniveau testen.

Terugtrekken kan niet, je wordt geacht als je hier gaat shoppen dat je alles kunt betalen, ongeacht de prijs. Het is ook nog eens een tijdelijke collectie. Waarschijnlijk kost de opzet en vermogen maar wie hier komt heeft waarschijnlijk voldoende in kas. 10 meter verder is een gele pop-up store van Burberry met warmtekruiken die dan weer wel een fraai ruitje hebben. Over een paar weken is alles weer verdwenen en staat er ander merk te trappelen om deze locatie weer om te bouwen tot hun wereld.

Het is een pop-up wereldje wat zo snel verandert, waardoor de draadjes die je hier vindt zomaar een bol kunnen vormen die uiteenspat in honderden nieuwe ideeën. Eigenlijk hoeft Diana niets meer uit te leggen. Met een beetje ADHD tank je je zelf hier helemaal vol met creatieve impulsen voor nog eens 10-tallen nieuwe Ioniq-modellen.

Pop-up store in Seongsu-dong, alleen op afspraak
Pop-up store in Seongsu-dong, alleen op afspraak
Binnen vind je de `nieuwe collectie` al ben je als koper onderdeel van slim marktonderzoek
Binnen vind je de `nieuwe collectie` al ben je als koper onderdeel van slim marktonderzoek
Een stukje verder in de straat, opnieuw Burberry met `something else`
Een stukje verder in de straat, opnieuw Burberry met `something else`
Ook Pan Am, je weet wel van die vliegtuigen, blijkt ineens een merk te zijn
Ook Pan Am, je weet wel van die vliegtuigen, blijkt ineens een merk te zijn
Foodstore Seongsu-dong Style
Foodstore Seongsu-dong Style

Wandelen met Simon Loasby door Sinsa-dong

Het ontwerp van de Ioniq 6 komt Simon Loasby, voormalig designer van onder andere Volkswagen. Met hem spreken we af op de 19e verdieping van het Anteroom hotel waar een café met overdekt terras is. Volgens Simon het mooiste plekje van Seoul, vooral omdat je hierdoor aan glazen afscheiding een prachtig uitzicht hebt over de stad.

Na flink wat omzwervingen over de gehele wereld heeft ook hij hier een plek gevonden die hem inspireert. Het is hetzelfde verhaal. De cultuur, de atmosfeer van de stad, de mensen, wie hier komt gaat niet zo maar weer weg. Zijn favoriete inspiratiebron ligt beneden ons. Misschien is Sinsa-dong dit wel het lot over 10 jaar van Seongsu-dong want dit is eveneens een trendy gebied. Hier zijn echter de echte pop-up shops verdwenen en is op veel plekken de architectuur de baas.

De shops die hier zitten wisselen wel vaak van collectie, maar blijven wel vaak hangen. Het is het gebied waar Michael Jordan een van zijn eerste concept stores heeft geopend. Weg van Nike, met alleen het logo van Air-Jordan. Gelegen in een straatje met nauwelijks winkels of wat dan ook. Zijn naam is voldoende, wie hier wil zijn komt toch wel. Boven op het dak is een klein basketbalveldje waar 3 tegen 3 kan worden gespeeld. Only for fans, een plek waar de lucky-ones af en toe een potje kunnen ballen met als inzet wat unieke exemplaren. Er inmiddels nog twee van deze conceptstores verborgen over de wereld. Je zult maar een blogger zijn met een basketbalverleden om hier even te mogen kijken…

Het is ook het gebied van Photobooth-winkeltjes. Hier ga je met anderen naar binnen, pak je zelf wat kleding of andere attributen en doe je het liefst met zoveel mogelijk anderen een photoshoot. De plekken zijn tevens populair bij Tiktokkers en Instagrammers. De prijs is afhankelijk van het aantal personen en foto’s. Leuk is het wel, duur is het niet. Na afloop ruim je alles op voor de volgende. Een concept zonder personeel, wat bij ons vrijwel niet mogelijk zou zijn.

Waar Diana Kloster draadjes vindt is haar creatieve werkomgeving is dit juist een plek voor Simon Loasby waar je vooral conceptueel veel inspiratie op kunt doen. Je kunt het niet programmeren maar wel waarnemen. Dat de Ioniq 6 de vormen en stijl heeft gekregen zoals hij nu rondrijdt is ergens op straat begonnen.

Als je het allemaal bij elkaar optelt kun je zeggen dat de designcultuur hier in Seoul gewoon op straat ligt. De vraag is alleen of jij het ook ziet en of je alle prikkels die voorbij komen ook kunt vertalen naar tastbare ideeën in alle facetten van design.

Simon Loasby met het origineel van Hyundai, de schetsen van de eerste Pony
Simon Loasby met het origineel van Hyundai, de schetsen van de eerste Pony
Panorama van Sinsa-dong (Gangnam District) volgens Simon het mooiste beeld van Seoul
Panorama van Sinsa-dong (Gangnam District) volgens Simon het mooiste beeld van Seoul
De trend, Self Photo Studio`s of Photobooth`s
De trend, Self Photo Studio`s of Photobooth`s
Michael Jordan heeft hier een van z`n eerste brandstores wereldwijd met natuurlijk op het dak ..
Michael Jordan heeft hier een van z`n eerste brandstores wereldwijd met natuurlijk op het dak ..
Een van de nieuwste geurtjes moet worden getest.. wel op je beurt wachten
Een van de nieuwste geurtjes moet worden getest.. wel op je beurt wachten
Het trendy Sinsa-dong district, onvergelijkbaar met Seongsu-dong
Het trendy Sinsa-dong district, onvergelijkbaar met Seongsu-dong
Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

Verder lezen over Design

Alfa Romeo Milano, de lat ligt heel hoog

De Alfa Romeo Milano is geen toeval. Het Italiaanse merk wil net als alle neven en nichten een footprint hebben in het grootste segment van de Europese markt, een Alfa Romeo in een compacte vorm.

Automotive17.04.2024

Alfa Romeo Milano, de lat ligt heel hoog

Dit is de nieuwe edge generatie van Motorola

Motorola kondigde vandaag 3 nieuwe toestellen aan uit het premium assortiment: de motorola edge 50 ultra, motorola edge 50 pro en motorola edge 50 fusion.

Mobile16.04.2024

Dit is de nieuwe edge generatie van Motorola

aangedreven door moto AI
3 tips als je een nieuwe vloer gaat uitzoeken

Het kiezen van een nieuwe vloer voor je huis kan een spannende maar ook uitdagende taak zijn. Met zoveel verschillende opties beschikbaar, kan het moeilijk zijn om te weten waar te beginnen. Hier zijn drie handige tips o...

Lifestyle09.04.2024

3 tips als je een nieuwe vloer gaat uitzoeken

​Canva neemt Affinity over: Adobe mag wel oppassen

De populaire designtool Canva doet een grote overname: Affinity. Misschien zegt Canva je meer dan Affinity, maar het betekent vooral dat Adobe moet gaan oppassen. Affinity maakt namelijk dezelfde soort producten als Adob...

Online27.03.2024

​Canva neemt Affinity over: Adobe mag wel oppassen

​De vernieuwde Dacia Spring is goedkoop, elektrisch én voorzien van toffe gadgets

Dat Dacia lekker bezig is, dat weten we nu al een tijdje. En nu is daar dan ook de langverwachte lancering van de vernieuwde Dacia Spring. De eerste volledig elektrische auto van het merk. Vorige week mochten we in Parij...

Automotive23.02.2024

​De vernieuwde Dacia Spring is goedkoop, elektrisch én voorzien van toffe gadgets

Tributo Italiano; een eerbetoon met een hoofdrol voor de Alfa Romeo Giulia, Stelvio en Tonale PHEV

Zeg je Italië, design en automotive, dan kom je al snel uit bij een Italiaans automerk zoals Alfa Romeo. En dat merk begint het jaar allesbehalve slecht. Ze openen 2024 namelijk met een speciale serie die wereldwijd wor...

Automotive13.02.2024

Tributo Italiano; een eerbetoon met een hoofdrol voor de Alfa Romeo Giulia, Stelvio en Tonale PHEV

Dit zijn de 3 nieuwe EV’s van Lucid

Lucid is van plan om nieuwe standaarden te zetten voor luxe elektrische voertuigen. Tijdens de Geneva International Motor Show in Zwitserland toont de fabrikant drie voor Europa nieuwe elektrische voertuigen. Het in Cali...

Automotive05.02.2024

Dit zijn de 3 nieuwe EV’s van Lucid

Te zien tijdens de Geneva International Motor Show 2024
World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten

De World Car of the Year 2024 verkiezing komt er weer aan. Deze begint traditiegetrouw met de bekendmaking van de Top 10 en Top 5 finalisten in zes verschillende categorieën van de World Car Awards. Het aftellen naar de...

Automotive01.02.2024

World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten

Verder lezen over Hyundai

Hyundai gaat terug met de Pony naar het verleden van Seoul in Zepeto 3D

Hyundai Motor heeft 'Timeless Seoul' gelanceerd op Zepeto, een wereldwijd populair 3D-avatar-gebaseerd social netwerkplatform. Hier worden gebruikers teruggevoerd naar de jaren '70 en '80 in Zuid-Korea. Timeless Seoul is...

Tech in Asia07.03.2024

Hyundai gaat terug met de Pony naar het verleden van Seoul in Zepeto 3D

World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten

De World Car of the Year 2024 verkiezing komt er weer aan. Deze begint traditiegetrouw met de bekendmaking van de Top 10 en Top 5 finalisten in zes verschillende categorieën van de World Car Awards. Het aftellen naar de...

Automotive01.02.2024

World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten

Hyundai wil sneeuwkettingen integreren in een band, logisch toch!

Iedere wintersporter kan het beamen, sneeuwkettingen onder je banden leggen bij nat en koud weer, is doffe ellende. Hoe handig je ook bent, het blijft een gedoe. Nu kom je gelukkig tegenwoordig goed weg met winterbanden,...

Automotive11.12.2023

Hyundai wil sneeuwkettingen integreren in een band, logisch toch!

Hyundai kopen? Dat doe je straks online op Amazon

Amazon gaat auto’s online verkopen en het start met Hyundai. Straks kun je op het winkelplatform dus niet alleen boeken en gekke feestversiering aanschaffen, maar ook je nieuwe bolide. In eerste instantie zijn dat alle...

Automotive17.11.2023

Hyundai kopen? Dat doe je straks online op Amazon

​Hyundai komt met nieuwe fabriek voor elektrische auto’s in Ulsan

Hyundai heeft het startschot gegeven voor de bouw van een ultramoderne fabriek voor elektrische auto’s in Ulsan, Zuid-Korea. Dat gebeurde tijdens een feestelijke ceremonie op het voormalige testcomplex van Hyundai in U...

Tech in Asia14.11.2023

​Hyundai komt met nieuwe fabriek voor elektrische auto’s in Ulsan

Hyundai en Seoul, Gangnam style in de autowereld

Hyundai is niet alleen een van de drie grootste automerken in de wereld, het is ook de grootste werkgever van Zuid-Korea. Het bedrijf bestaat uit 40 verschillende onderdelen, van fabrikant van automerken als Hyundai, Kia...

Automotive06.11.2023

Hyundai en Seoul, Gangnam style in de autowereld

Het succes van Hyundai komt voort uit de dna en cultuur van het land

Het gaat goed met het Zuid-Koreaanse Hyundai. De autofabrikant is na Toyota en de Volkswagengroep inmiddels de onbetwiste nummer 3 in de wereld. Dat succes staat niet op zichzelf, want naast het eigen automerk van Hyunda...

Automotive04.11.2023

Het succes van Hyundai komt voort uit de dna en cultuur van het land

Samsung gaat EV-accu’s leveren aan Hyundai

Over een jaar of acht zullen vrijwel alleen nog elektrische auto’s de fabrieken van de verschillende automerken verlaten. Dat betekent ook dat de productie van zowel elektromotoren als accupakketten flink opgeschroefd...

Automotive23.10.2023

Samsung gaat EV-accu’s leveren aan Hyundai

Eerste deal tussen deze twee Koreaanse giganten speelt zich vooral in Europa af

Verder lezen over Technology

De maan krijgt zijn eigen Sint Bernards: robothonden

Er wordt al veel gepland voor op de maan. Er komen zelfs robothonden aan te pas. Die zijn bedoeld om de Sint Bernards van de maan te worden.

Technology10.04.2024

De maan krijgt zijn eigen Sint Bernards: robothonden

Gevonden voorwerpen: Androids gaan zoekgeraakte gadgets vinden

In de taxi, in de trein of in de kroeg: het zijn typisch plekken waar mensen hun smartphone vergeten. Iets te veel gedronken, een gladde zitting, donker, het zijn allemaal redenen waardoor je je smartphone nog sneller ui...

Technology09.04.2024

Gevonden voorwerpen: Androids gaan zoekgeraakte gadgets vinden

​Opmerkelijk: Amazon stopt met zijn kassaloze supermarkt

Het was een video die volledig viral ging, en terecht: Amazons kassaloze supermarkten. Nu lijkt het daar echter op terug te komen. Het verwijdert de Just Walk Out-technologie uit de Fresh-supermarkten in de Verenigde Sta...

Technology03.04.2024

​Opmerkelijk: Amazon stopt met zijn kassaloze supermarkt

Dit plaatje uit de Playboy is niet meer welkom in de tech

Is het een 1 april-grap, of is het echt? Het snijdt in ieder geval een belangrijk punt aan: Lenna, een vrouw die in 1972 in de Playboy stond als centerfold en eigenlijk Lena Forsén heet, wil niet meer worden gebruikt in...

Technology01.04.2024

Dit plaatje uit de Playboy is niet meer welkom in de tech

​Eerste mens met Neuralink gamet uren achtereen met zijn brein

Hij is volledig verlamd, maar kan schaakstukken verplaatsen via de computer zonder een muis of scherm aan te raken. Het is de 29-jarige Noland Arbaugh, een naam die geschiedenis heeft geschreven. Niet helemaal door zijn...

Technology21.03.2024

​Eerste mens met Neuralink gamet uren achtereen met zijn brein

​TV kopen? Dit is het verschil tussen LCD, OLED, QLED en mini-led

Wanneer je een televisie wilt aanschaffen, dan zijn er veel overpeinzingen. Eén van de belangrijkste overwegingen is het type scherm. Daarin kun je steeds meer keuzes maken en er komen daarbij veel afkortingen je kant o...

Gadgets11.03.2024

​TV kopen? Dit is het verschil tussen LCD, OLED, QLED en mini-led

​Hoe kan jij Tech for Good inzetten?

Nieuw, snel of kostenbesparend; tech-oplossingen worden vaak met deze termen beschreven. Het gaat over oplossingen die zorgen voor een efficiëntere wereld, een betere wereld. Maar er is meer nodig om een betere wereld t...

Technology07.03.2024

​Hoe kan jij Tech for Good inzetten?

​Tijdmachine: Tamagotchi was op sommige scholen verboden

Het was schattig en irritant tegelijk. Het was speelgoed, maar ook een verplichting. Het was zelfs op sommige basisscholen verboden. Op andere basisscholen moest je hem tijdens de les in je laatje doen, maar soms hoorde...

Gadgets04.03.2024

​Tijdmachine: Tamagotchi was op sommige scholen verboden

Veeleisende sleutelhangers