20.06.2025
Automotive

Citroën roept tienduizenden auto’s terug: je mag er niet meer in rijden

By: Laura Jenny

BlogAutomotive

Niet alle Citroëns, maar wel de tweede generatie Citroën C3 en de eerste generatie Citroën DS3 hebben een zodanig groot veiligheidsprobleem, dat je er niet meer in mag rijden. Het automerk raadt af om de auto nog te gebruiken en adviseert contact op te nemen om de auto te laten repareren.

Terugroepactie Citroën C3 en DS3

In ons land alleen al gaat het om een groot aantal auto’s. Het probleem dat de bolides hebben heeft te maken met de airbags, die voor groot letsel kunnen zorgen. Het gaat om auto’s gebouwd tussen 2009 en 2019. Als je met Citroen zelf contact opneemt, dan wordt dit gratis gerepareerd. Laat het snel doen, want een vrouw in Frankrijk kwam vorige week om het leven door een defect in de airbag van haar Citroen C3 uit 2014. De voertuigen moeten daarom zo snel mogelijk van de weg af, naar de garage voor deze essentiële reparatie.

Moederbedrijf Stellantis schrijft: “Stellantis heeft een onmiddellijke stop-drive-actie aangekondigd in heel Europa voor Citroën C3- (tweede generatie) en DS3-voertuigen (eerste generatie) die tussen 2009 en 2019 zijn geproduceerd en zijn uitgerust met Takata-airbags. De voertuigen waarop deze stop-drive-actie betrekking had, maakten al deel uit van een uitgebreide terugroepactie die meer dan een jaar geleden van start ging, eerst in Zuid-Europa en vervolgens ook in het noorden. Beslissingen over terugroepacties, met name stop-drive-acties, zijn gebaseerd op meerdere factoren, waaronder airbagspecificaties, de leeftijd en het gebruik van het voertuig, klimatologische omstandigheden en meldingen van regelgevende instanties.”

Takata-airbags

Het probleem was al bekend en er was zelfs al een terugroepactie, maar die was niet zo strikt als deze nieuwe. Het probleem is hetzelfde, maar het feit dat er nu iemand door is omgekomen zet alles op scherp. Deze ene dood staat namelijk niet op zich: er zijn nog 17 doden gevallen door deze defecte airbags. Het probleem met de Takata-airbags heeft te maken met warm weer: de kwaliteit van de airbag gaat achteruit en bij een aanrijding kunnen deeltjes door de auto worden verspreid. De airbag zou niet spontaan kunnen ontploffen. Zeker nu het zo warm is in ons land is het van levensbelang dat je je auto laat fiksen.

Vorig jaar schreven we ook al over deze Takata-airbags. Die zitten niet alleen in Citroëns. Ook Alfa Romeo, Jeep, Fiat en BMW gebruiken deze airbags. Echter is dat een ander probleem dan waar de Citroëns nu mee kampen. En nogmaals, het gaat alleen om de C3 tweede generatie en de DS3 eerste generatie.

Share this post