Bolt bestaat 5 jaar in Nederland en geldt nog steeds als de grote concurrent van Uber. Woon je op het platteland, dan heb je er misschien wat minder erg in, maar vooral in stedelijk gebied zie je ze veel. Bolt-rijders zijn vaak ook nog heel herkenbaar, want ze hebben soms opvallend groene auto’s met grote Bolt-bestickering. Maar, hoeveel chauffeurs heeft Bolt nu echt?
Bolt zegt zelf dat er momenteel meer dan 7.000 zelfstandige chauffeurs via Bolt rijden. Dat zijn er veel: van Uber is bekend dat er 4.000 chauffeurs rijden, maar dit is oude informatie. We hebben Uber gevraagd wat het aantal chauffeurs in Nederland is, maar nog geen antwoord ontvangen voor dit artikel gepubliceerd werd. We zullen het updaten wanneer hierop wel een antwoord komt.
7.000 chauffeurs is een groot aantal, maar Bolt zegt dan ook flink te groeien. In 2020 werd het in Amsterdam gelanceerd en het aantal ritten is sindsdien meer dan vier keer zoveel. In eerste instantie kon je alleen een Bolt nemen in Amsterdam en omstreken, maar daar kwamen steeds meer steden bij, zoals Rotterdam en Den Haag. Inmiddels is het in 10 steden actief. Bolt stelt dat de vraag naar ritten het aanbod ervan overstijgt. Meer dan 1 miljoen Nederlanders zouden gebruikmaken van de Bolt-app. Bolt zegt meer dan 50 miljoen euro te investeren in de Nederlandse markt om de groei aan te kunnen.
“Opgegroeid in een klein dorpje in Nederland weet ik hoe belangrijk het is om toegang te hebben tot betrouwbaar vervoer, vooral buiten de grote steden,” zegt Noud Ottens, General Manager van Bolt Nederland. “Het is dan ook geweldig om te zien hoe Bolt zich uitbreidt buiten de Randstad. (…) Dit is precies de verandering die we wilden bereiken toen we Bolt vijf jaar geleden in Nederland lanceerden, en we zijn pas net begonnen.”
De gemiddelde ritafstand neemt enorm toe (bijna 60 procent sinds 2020) en daarmee ook de gemiddelde ritprijs (meer dan 80 procent). Logisch dus dat chauffeurs liever langere ritten aannemen. Elektrisch rijden wordt ook steeds populairder: het aantal elektrische ritten is in twee jaar tijd verdrievoudigd. Ook is bijna de helft van de nieuwe chauffeurs die zich vandaag de dag aanmelden, elektrisch rijdend. Bolt denkt dat autonome voertuigen de toekomst is, zeker op plekken die niet zo complex zijn.
“We zijn oprecht enthousiast over wat autonome voertuigen kunnen betekenen voor mobiliteit, vooral voor alledaagse ritten waarbij automatisering logisch is,” aldus Noud Ottens. “Maar er zullen altijd ritten zijn waarbij mensen net iets meer ondersteuning nodig hebben, of gewoon een vriendelijk gezicht – zoals bij zorgvervoer of wanneer iemand een helpende hand nodig heeft. Voor ons ligt de echte kans in het inzetten van technologie waar het past, met behoud van de menselijke factor waar dat nodig is. En eerlijk gezegd, de toekomst is al begonnen: we doen nu al autonome leveringen met robots.”
Bolt biedt in Nederland overigens niet alleen autoritten aan, maar ook elektrische deelfietsen. In vier steden kun je een deelfiets pakken van Bolt.