Ze zullen altijd worden gezien als de auto’s die het normaliseerden om elektrisch te rijden. Elon Musk heeft wat dat betreft met Tesla veel goeds bereikt. Denk ook aan alle technische snufjes die de auto’s rijk zijn. Echter is er nu iets als Tesla-schaamte, zakt de verkoop van nieuwe auto’s van het merk helemaal in en lijkt het merk uit de gratie. Zelfs de tweedehands markt begint dit te merken.
AutoTrack, bekend van de occassions, geeft aan dat er vorige maand wel 65 procent minder werd gezocht naar Tesla’s vergeleken bij bijvoorbeeld januari dit jaar. Ligt dat aan diezelfde politieke sprongen van Elon Musk of is een tweedehands Tesla simpelweg geen goede keuze?
In ons artikel Waar je op moet letten als je een tweedehands Tesla koopt stipten we al eens aan dat je goed moet letten op de staat van de auto. Dat moet natuurlijk altijd met een tweedehands, maar Tesla’s zijn ook vaak ex-huurauto’s of ex-Uber-auto’s en dat zorgt dat ze bepaald niet de status van ‘altijd binnengestaan’ hebben. Ze hebben zelfs niet de ‘gewoon door een gezin gebruikt’-status en dat brengt wel veel slijtage met zich mee.
Na 300.000 kilometer zou een Tesla 10 procent minder capaciteit hebben. Daarnaast moet je rekening houden met het veranderen van eigenaar in de Tesla-app dat even kan duren. Maar verder is er op zich niks mis met een tweedehands Tesla: hoe komt het dan dat mensen er minder naar zoeken? Dat is toch wel dezelfde reden als waarom mensen volop met een ‘‘I bought this car before Elon went crazy’-stickers op hun bolides plakken.
Er was zoveel aandacht voor Musk met al zijn politieke ambities, die vervolgens ook weer als sneeuw voor de zon verdwenen toen hij ruzie kreeg met de Amerikaanse president Trump. Er waren zowel mensen die Elon Musk-fan af waren door zijn tijd in de Amerikaanse regering als mensen die juist teleurgesteld waren door de ruzie, dus dat heeft waarschijnlijk dubbel invloed gehad op wat er nu met de verkopen van Tesla’s gebeurt. In de eerste helft van 2024 werden er tweemaal zoveel Tesla’s geregistreerd in Nederland als in de eerste helft van 2025. Het waren er alsnog 6.881, maar het waren er eerder dus bijna 14.000.
Ook elders in de wereld gaat het niet lekker met Tesla: zelfs in thuisland Amerika niet. Mensen zijn niet meer trouw aan het merk. Dat lijkt ook in Nederland het geval. Eigenlijk jammer als het om de tweedehands markt gaat, want de prijs van bijvoorbeeld een tweedehands Model 3 is enorm gedaald omdat er zoveel voormalig lease-auto’s ‘vrijkomen’. Wat er vervolgens gebeurt is dat er veel auto’s worden geëxporteerd. Je zal Tesla’s dus ook minder vaak in het Nederlandse straatbeeld zien. Dat is overigens niet alleen omdat het met de Tesla’s niet heel lekker gaat: het komt ook omdat steeds meer concurrenten met goede elektrische auto’s komen. Het Chinese BYD verkoopt bijvoorbeeld al meer auto’s in Europa dan Tesla.