‘Ik heb deze auto gekocht voordat Elon Musk gek deed’: je ziet ook in Nederland regelmatig een Tesla rijden met die sticker erop. Tesla is mede door de keuzes die topman Musk maakt aanzienlijk minder populair geworden. Het wordt qua Europese verkopen inmiddels ingehaald door BYD, het Chinese automerk dat voluit Build Your Dreams heet.
BYD verkoopt in Europa meer elektrische auto’s dan Tesla. Dat is een mooie prestatie, aangezien Chinese automerken last hebben van hoge importheffingen. De EU legt die op om de concurrentie eerlijk te houden en Europese automakers te helpen. Sommige automakers moeten wel 37,6 procent betalen bovenop het al bestaande tarief van 10 procent. De auto’s zouden zonder die importheffingen waarschijnlijk nog veel goedkoper zijn, en daarmee wellicht ook populairder.
In de landen die behoren tot de Europese Unie worden steeds meer volledig elektrische auto’s verkocht. Er werden in april dit jaar 28 procent meer volledig elektrische auto’s verkocht dan het jaar eerder in die maand. Dit hele jaar laat al zonnige cijfers zien voor de verkopen van elektrische auto’s. Tesla was hier normaal een voorloper in, maar is nu van de troon gestoten.
Tesla verkocht maar liefst 49 procent minder auto’s in april dan het jaar ervoor. Tesla bleef steken op 7.165, terwijl BYD daar met 7.231 overheen ging. In auto’s is het een klein verschil, in groei is het immens: BYD verkocht deze april 359 procent meer auto’s dan in april 2024. Niet slecht voor zo’n jonkie: BYD is pas sinds eind 2022 echt aanwezig in Europa.
De Europese heffingen op BYD-auto’s zijn trouwens niet zo hoog als het eerder genoemde percentage. BYD moet een importheffing van 17,4 procent betalen, naast de standaard 10 procent. Tesla betaalt maar 9 procent en dat kreeg het onder andere voor elkaar door Europa meer te laten zien van zijn processen. Toch kan het zomaar zijn dat BYD nog veel succesvoller (en wellicht goedkoper) wordt in Europa, want het bouwt een fabriek in Hongarije die in 2027 moet openen. In Turkije wordt er ook een fabriek gebouwd.
BYD komt ook met interessante innovaties: met zijn Super e-Platform laat het mensen net zo snel laden als tanken. Ook wil BYD juist gaan samenwerken met Tesla om zo te strijden tegen de verbrandingsmotor. Of Tesla daar echter ook op zit te wachten, dat lijkt niet het geval.