Soms krijg je zo’n test die je niet snel vergeet. Twee dagen lang mochten we met de nieuwe Ford Ranger PHEV door het ruige IJsland trekken – en eerlijk: dit was een ervaring die ons meer dan positief heeft verrast. Sterker nog: dit is de beste pick-up waar ik ooit in gereden heb.
De omstandigheden konden niet beter. Van lange stukken over perfect asfalt tot licht offroad en diepe waterpassages – de Ranger slikte het allemaal als een pro. Het echte werk begon pas toen we ‘extreem offroad’ gingen: steile klimmen en dalingen waarbij we de 4×4-capaciteiten en de Hill Descent Control écht aan de tand konden voelen. Het vertrouwen dat de auto je dan geeft, is indrukwekkend.
IJsland is immers geen land waar je een pick-up alleen maar op uiterlijk test. Hier wordt je auto uitgedaagd. Denk: lange stukken over grindwegen vol ‘washboards’, diepe geulen uitgesleten door smeltwater, losse rotsen op berghellingen en rivieren die zonder brug doorkruist moeten worden.
De Ford Ranger PHEV had er plezier in. De elektronisch geregelde 4WD, Low Range, en verschillende rijmodi deden precies wat ze moesten doen. De Hill Descent Control was perfect gedoseerd op een glibberige afdaling over nat lavagruis.
En waar andere auto’s met ingehouden adem het water in rijden, ploegt de Ranger erdoorheen alsof hij het dagelijks doet. Letterlijk: we reden door een gletsjerrivier waar het water tot net onder de koplampen kwam — en hij bleef stabiel, beheerst en -niet geheel onbelangrijk- droog vanbinnen.
Een bijzondere bolide. Een van de dingen die ons meteen opviel, en wat je gerust een USP mag noemen, zijn de reguliere 240V-stopcontacten in de laadbak. Stel je voor: je rijdt naar een klus, sluit je zaagtafel of ander gereedschap gewoon aan op je Ranger, en je bent klaar om te werken – zonder dat je een aggregaat hoeft mee te slepen. Dat is niet alleen snel, maar scheelt ook een hoop gedoe. En als je klus wat langer duurt dan verwacht, en je batterij gaat leeg, draait de motor automatisch om te fungeren als generator. Zo kom je dus nooit zonder stroom te zitten.
Wij reden in de plug-in hybride versie: een combinatie van een krachtige 2.3‑liter EcoBoost benzinemotor en een elektromotor met 11,8 kWh batterij. Het systeemvermogen komt uit op 281 pk met 679 Nm koppel, wat je meteen voelt zodra je het gaspedaal intrapt. De Ranger PHEV rijdt tot zo’n 50 km volledig elektrisch, ideaal voor korte ritten of stedelijk gebruik.
Met een trekgewicht van 3.500 kg en een laadvermogen van 1.000 kg hoef je je nooit af te vragen of hij je caravan, trailer of lading aankan. De Ranger is er ook in verschillende 2.0 liter-diesels en zelfs een 3.0 liter benzine variant. De sportievere Raptor is te krijgen met een 210pk sterke dieselmotor of een 292pk sterke 6 cilinder benzinemotor.
De cabine is verrassend luxe. Het enorme 12‑inch centrale touchscreen voelt als een tablet in een pick-up: superresponsief en logisch opgebouwd. Van het offroad menu met realtime weergave van hellingshoeken, bandendruk en difflock‑status tot de navigatie die je letterlijk over ongebaande paden gidst – alles zit erin. En ja, Apple CarPlay en Android Auto werken draadloos.
De digitale cockpit voor je neus is eveneens uitgebreid te personaliseren. Je kunt in één oogopslag zien of je elektrisch rijdt, hoe de energiestromen lopen en hoeveel range je nog hebt. Dat maakt de hybride aandrijving meteen inzichtelijk.
Ook prettig: fysieke knoppen voor de belangrijkste functies blijven gewoon aanwezig. Dus ook met handschoenen aan, of met modderige vingers, bedien je nog gewoon je stoelverwarming of rijmodus.
De Ford Ranger PHEV komt in Nederland beschikbaar vanaf €57.000 (excl. BTW/ BPM), afhankelijk van de uitvoering. Daarmee zit hij stevig in het pick-up segment, maar zijn veelzijdigheid maakt hem een serieuze allrounder.
Na twee dagen in de IJslandse wildernis is de conclusie helder: de Ford Ranger PHEV is een alleskunner die je niet snel laat staan. Hij voelt zich net zo thuis op de snelweg als op een bergpad en weet bovendien met slimme features zoals de 240V‑stopcontacten écht het verschil te maken.
Als je een pick-up zoekt die alles kan – elektrisch, benzine, werk en vrije tijd – dan is dit ‘m.