Automotive31.03.2023

De A45 in Duitsland kun je tot 2035 beter mijden


Dit wordt de grootste 'baustelle' van deze eeuw

Jarenlang was de A45 tussen Dortmund en Asschaffenburg (bij Frankfurt) een prima alternatief voor de doorgaans veel drukkere A61 en A3. De Duitsers noemen de A45 ‘Die königin der Autobahnen’. Die naam heeft deze autosnelweg meer dan verdiend. Al was het maar omdat het traject van 257 kilometer maar liefst 89 bruggen en viaducten telt. De bouw nam meer dan 15 jaar in beslag en toen in 1978 het laatste traject geopend werd, was het de duurste autobahn die Duitsland ooit gebouwd had. Niet alleen een goede alternatieve route, maar ook een met prachtige uitzichten over het Sauerland en Siegerland.

De grootste baustelle van de eeuw

Tot nu dan, want de komende, minimaal, 12 jaar kun je de A45 beter mijden. Al in 2021 moest de brug bij Lüdenscheid (Talbrücke Rahmede) noodgedwongen gesloten worden omdat die ‘op instorten stond’. Onderzoek heeft daarna uitgewezen dat alle 38 bruggen en de ruim 60 viaducten en flyovers aan vervanging toe zijn.

Hoe het kan dat na 60 jaar (de start van de bouw van de A45) al zoveel bruggen en viaducten ‘op instorten staan’, en allemaal tegelijk, zo lijkt het, is een raadsel. Weersinvloeden? Constructiefouten? Kwalitatief slechter beton en/of staal gebruikt? Of is het gewoon een staaltje ‘Deutsche Gründlichkeit’. Zo van ‘laten we het dan maar meteen goed doen en alles vervangen’. Het zou zomaar kunnen. Feit is wel dat de A45 niet de enige Duitse autobahn is waar bruggen en viaducten op instorten staan.

Hoe dan ook, de vernieuwing van de A45 wordt een enorme operatie, ‘de grootste baustelle van de eeuw’. Met omleidingen die niet alleen heel veel extra reiskilometers met zich meebrengt, maar door de ligging van de dorpen en steden in dit middengebergte, ook tot de nodige files en andere opstoppingen zal leiden. Er zijn in die contreien nu eenmaal niet heel veel andere wegen met voldoende capaciteit.

Sloop oude bruggen een klus op zich

En dan hebben we het nog niet gehad over de planning en doorlooptijd van de afbraak van al die oude bruggen en viaducten. De genoemde brug bij Lüdenscheid is inmiddels al meer dan een jaar (2 december 2021) dicht. Pas op 7 mei a.s. (2023) zal hij opgeblazen worden. Bij die brug kan dat.

In Siegen staat de Siegtalbrücke. Die zal op een andere manier gesloopt moeten worden, want onder die brug lopen diverse wegen en staan honderden huizen en bedrijven. En dit zijn is maar twee voorbeelden van de enorme kluif werk die met de renovatie en vervanging van de hele A45 gepaard gaat. Zoals gezegd, het gaat om 89 bruggen, viaducten en flyovers.

Het goede nieuws is dat er inmiddels ook al een paar bruggen gesloopt zijn. Zoals Talbrücke Eisern.

Kies je voor de route links of rechts van de Rijn

Wanneer je voor een zakelijke- of vakantiereis het Duitse Ruhrgebiet moet doorkruisen, dan kun je kiezen uit verschillende routes. De twee bekendste zijn de zogenoemde Links-Rheinische (A61) en Rechts-Rheinische (A3) autobahnen. Daar is het, zeker tijdens de vakantieperiodes, doorgaans erg druk.

Het grote nadeel van de A61 is bovendien dat die de Eifel en Hunsrück, met de nodige stevige beklimmingen waar ook al het vrachtverkeer overheen moet. De A3 is dan weer de hoofdverbinding tussen Köln-Bonn-Düsseldorf en Frankfurt. Daar is het ook vrijwel altijd druk.

Het alternatief voor de A61 en A3

Er was dus al bijna 60 jaar nog een derde optie: de A45 tussen Dortmund en Aschaffenburg bij Frankfurt. Voor reizigers die uit Nederland vertrekken en naar het zuiden van Duitsland is dat een prima alternatief. Je denkt na het passeren van de grens misschien dat je wat ver naar het oosten moet rijden om de A45 te kiezen. Dat valt echter alleszins mee.

Voor de meeste zuidelijke bestemmingen (zoals Oostenrijk of Kroatië) moet je die afstand tussen oost en west uiteindelijk toch overbruggen Of je dat nu tussen Duisburg en Dortmund doet of pas tussen Koblenz en Frankfurt, dat maakt weinig tot geen verschil. Tot nu dan dus, en zeker ook voor de komende 12 jaar.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

Verder lezen over Auto

De toekomst van ultrasoon reinigen in de automotive industrie

In de automotive industrie is de behoefte aan efficiënte en effectieve reinigingsmethoden belangrijker dan ooit. Met de voortdurende evolutie van voertuigtechnologieën en de toename van complexe componenten, biedt ultr...

Lifestyle09.04.2024

De toekomst van ultrasoon reinigen in de automotive industrie

Innovatieve producten voor een grondige schoonmaak
5 tips als je een auto wil gaan kopen

Je gaat de stap zetten: je gaat een nieuwe auto kopen. Heel erg spannend natuurlijk, maar waar begin je? Met deze 5 tips kom je sneller een stapje dichter bij die nieuwe bolide en rijdt je straks de auto die bij je past....

Automotive29.03.2024

5 tips als je een auto wil gaan kopen

Deze zelfrijdende auto kan ook autonoom driften

Een auto die uit zichzelf kan rijden en beslissingen neemt op de weg is tegenwoordig al niet eens meer zo bijzonder, maar eentje die daarbij ook nog kan driften, zeker wel. Geely toont een testauto die zich goed staande...

Automotive29.03.2024

Deze zelfrijdende auto kan ook autonoom driften

Benzine, diesel of elektriciteit: wat is milieuvriendelijker?

Vandaag de dag is een auto niet meer weg te denken uit onze wereld. En hoeveel problemen er ook aan verbonden zijn (files, brandstofprijzen, milieuschade, ongelukken, enzovoort), de mensheid blijft steeds meer nieuwe voe...

DC Business21.03.2024

Benzine, diesel of elektriciteit: wat is milieuvriendelijker?

Correlatie tussen prijs en milieuvriendelijkheid van brandstof in Nederland
​Tijdmachine: de praatpalen van de ANWB waren een geel berm-icoon

Ze waren opvallend geel, ze hebben een vorm die we verder nog nooit hebben gezien en ze waren er om je te helpen bij pech en nood: de praatpalen van de ANWB. Veel Europese landen hebben ze nog, de praatpalen, maar in 201...

Automotive11.03.2024

​Tijdmachine: de praatpalen van de ANWB waren een geel berm-icoon

Elon Musk stelt dat Tesla Roadster van 0-100 gaat in 1 seconde

Elon Musk maakt graag grote statements en zo ook met de Tesla Roadster. Nu stelt hij dat de bolide van 0 naar 100 kilometer per uur gaat in slechts een seconde. Dat is voor een gewone elektrische auto vrij ondenkbaar, al...

Automotive29.02.2024

Elon Musk stelt dat Tesla Roadster van 0-100 gaat in 1 seconde

Sneller dan geluid
Oude auto’s op een dystopische sloperij: AI of echt?

Als je afbeeldingen van mensen genereerd met AI, dan kom je vaak teleurgesteld uit: het is een complexe taak om een mens mooi te maken met normale oren, ogen, tanden en handen. Echter leert de AI steeds meer en zul je oo...

Online28.02.2024

Oude auto’s op een dystopische sloperij: AI of echt?

Tijdmachine: de autotelefoon was voor de echte zakenman

De tijdreis die we vandaag gaan maken is bijzonder, want we gaan terug naar een tijd waarin er iets werd uitgevonden zodat je kon bellen in de auto. Niet handsfree zoals we nu gewend zijn, maar gewoon met een telefoon in...

Mobile19.02.2024

Tijdmachine: de autotelefoon was voor de echte zakenman