Automotive31.03.2023

De A45 in Duitsland kun je tot 2035 beter mijden


Dit wordt de grootste 'baustelle' van deze eeuw

Jarenlang was de A45 tussen Dortmund en Asschaffenburg (bij Frankfurt) een prima alternatief voor de doorgaans veel drukkere A61 en A3. De Duitsers noemen de A45 ‘Die königin der Autobahnen’. Die naam heeft deze autosnelweg meer dan verdiend. Al was het maar omdat het traject van 257 kilometer maar liefst 89 bruggen en viaducten telt. De bouw nam meer dan 15 jaar in beslag en toen in 1978 het laatste traject geopend werd, was het de duurste autobahn die Duitsland ooit gebouwd had. Niet alleen een goede alternatieve route, maar ook een met prachtige uitzichten over het Sauerland en Siegerland.

De grootste baustelle van de eeuw

Tot nu dan, want de komende, minimaal, 12 jaar kun je de A45 beter mijden. Al in 2021 moest de brug bij Lüdenscheid (Talbrücke Rahmede) noodgedwongen gesloten worden omdat die ‘op instorten stond’. Onderzoek heeft daarna uitgewezen dat alle 38 bruggen en de ruim 60 viaducten en flyovers aan vervanging toe zijn.

Hoe het kan dat na 60 jaar (de start van de bouw van de A45) al zoveel bruggen en viaducten ‘op instorten staan’, en allemaal tegelijk, zo lijkt het, is een raadsel. Weersinvloeden? Constructiefouten? Kwalitatief slechter beton en/of staal gebruikt? Of is het gewoon een staaltje ‘Deutsche Gründlichkeit’. Zo van ‘laten we het dan maar meteen goed doen en alles vervangen’. Het zou zomaar kunnen. Feit is wel dat de A45 niet de enige Duitse autobahn is waar bruggen en viaducten op instorten staan.

Hoe dan ook, de vernieuwing van de A45 wordt een enorme operatie, ‘de grootste baustelle van de eeuw’. Met omleidingen die niet alleen heel veel extra reiskilometers met zich meebrengt, maar door de ligging van de dorpen en steden in dit middengebergte, ook tot de nodige files en andere opstoppingen zal leiden. Er zijn in die contreien nu eenmaal niet heel veel andere wegen met voldoende capaciteit.

Sloop oude bruggen een klus op zich

En dan hebben we het nog niet gehad over de planning en doorlooptijd van de afbraak van al die oude bruggen en viaducten. De genoemde brug bij Lüdenscheid is inmiddels al meer dan een jaar (2 december 2021) dicht. Pas op 7 mei a.s. (2023) zal hij opgeblazen worden. Bij die brug kan dat.

In Siegen staat de Siegtalbrücke. Die zal op een andere manier gesloopt moeten worden, want onder die brug lopen diverse wegen en staan honderden huizen en bedrijven. En dit zijn is maar twee voorbeelden van de enorme kluif werk die met de renovatie en vervanging van de hele A45 gepaard gaat. Zoals gezegd, het gaat om 89 bruggen, viaducten en flyovers.

Het goede nieuws is dat er inmiddels ook al een paar bruggen gesloopt zijn. Zoals Talbrücke Eisern.

Kies je voor de route links of rechts van de Rijn

Wanneer je voor een zakelijke- of vakantiereis het Duitse Ruhrgebiet moet doorkruisen, dan kun je kiezen uit verschillende routes. De twee bekendste zijn de zogenoemde Links-Rheinische (A61) en Rechts-Rheinische (A3) autobahnen. Daar is het, zeker tijdens de vakantieperiodes, doorgaans erg druk.

Het grote nadeel van de A61 is bovendien dat die de Eifel en Hunsrück, met de nodige stevige beklimmingen waar ook al het vrachtverkeer overheen moet. De A3 is dan weer de hoofdverbinding tussen Köln-Bonn-Düsseldorf en Frankfurt. Daar is het ook vrijwel altijd druk.

Het alternatief voor de A61 en A3

Er was dus al bijna 60 jaar nog een derde optie: de A45 tussen Dortmund en Aschaffenburg bij Frankfurt. Voor reizigers die uit Nederland vertrekken en naar het zuiden van Duitsland is dat een prima alternatief. Je denkt na het passeren van de grens misschien dat je wat ver naar het oosten moet rijden om de A45 te kiezen. Dat valt echter alleszins mee.

Voor de meeste zuidelijke bestemmingen (zoals Oostenrijk of Kroatië) moet je die afstand tussen oost en west uiteindelijk toch overbruggen Of je dat nu tussen Duisburg en Dortmund doet of pas tussen Koblenz en Frankfurt, dat maakt weinig tot geen verschil. Tot nu dan dus, en zeker ook voor de komende 12 jaar.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

Verder lezen over Auto

Dit is de opvolger van de veiligste autostoel: Anoris T2 i-Size

Een goede en veilige kinderstoel is essentieel om kinderen tijdens een autorit goed te beschermen. Ze verminderen het risico op letsel bij ongelukken door kinderen op de juiste manier te positioneren en beschermen tegen impact. Een goedgekeurde kinderstoel die past bij de leeftijd, lengte en gewicht van het kind is cruciaal voor maximale veiligheid. Het is belangrijk om de kinderstoel correct te installeren en ook regelmatig te controleren. Kies dan ook altijd voor een stoel die voldoet aan de Europese veiligheidsnormen.

Technology16.09.2024

Dit is de opvolger van de veiligste autostoel: Anoris T2 i-Size

De Ferrari onder de autostoelen?
Japanse kleine autootjes vormen een groot probleem in Amerika

Kei-cars zijn ontzettend schattig, maar je ziet ze weinig. Steeds minder zelfs, want ze worden op meer plekken in de wereld geband.

Automotive16.08.2024

Japanse kleine autootjes vormen een groot probleem in Amerika

Waarom sommige auto’s in China sinds een paar dagen misvormd lijken

Chinezen zetten de laatste dagen video's online van auto's die rare bollingen hebben. Wat gebeurt er?

Automotive12.08.2024

Waarom sommige auto’s in China sinds een paar dagen misvormd lijken

Dodge Charger Daytona: dit is wat de elektrische muscle car kost

Eén van de eerste elektrische muscle cars is de Dodge Charger Daytona en de e-bolide heeft nu een prijskaartje gekregen. Dit betaal je ervoor.

Automotive09.08.2024

Dodge Charger Daytona: dit is wat de elektrische muscle car kost

Grote recall bij meerdere automakers om gevaarlijke airbags

De airbags van Takata blijken zodanig onveilig dat er vier automerken zijn die grote terugroepacties hebben.

Automotive11.07.2024

Grote recall bij meerdere automakers om gevaarlijke airbags

Eerste teaser voor Apple’s F1-film bevat glimp van Max Verstappen

Apple werkt met Brad Pitt al een hele tijd aan een film over de Formule 1. Geen Drive to Survive-praktijken, maar over het racen zelf: F1.

Automotive08.07.2024

Eerste teaser voor Apple’s F1-film bevat glimp van Max Verstappen

Uber betaalt Amerikanen 1.000 dollar om hun auto te laten staan

Een opmerkelijk aanbod van Uber voor Noord-Amerikanen. Als ze hun auto vijf dagen laten staan, dan krijgen ze 1.000 dollar. Een flink bedrag.

Automotive28.06.2024

Uber betaalt Amerikanen 1.000 dollar om hun auto te laten staan

Flitsmeister-alternatieven voor wie geen abonnement wil

Flitsmeister wil dat je geld betaalt voor het gebruik van zijn app met je infotainmentsysteem van de auto. Helaas, want het is veel veiliger om met CarPlay en Android Auto te rijden. Gelukkig zijn er alternatieven.

Automotive20.06.2024

Flitsmeister-alternatieven voor wie geen abonnement wil