Van de bovenstaande routes is waarschijnlijk de Sauerlandroute de meest rustige route om te rijden. Deze ligt iets noordelijker en neem je deze route, dan leg je iets meer kilometers af. Maar dat heeft ook een heleboel extra voordelen. De kans op files of extra oponthoud op deze route is hier het kleinst. Er liggen veel laadpunten langs deze route, waardoor ook hier de kans op wachttijden aanzienlijk minder zal zijn. Van de genoemde routes is dit dus een prima alternatief en daarmee de beste keuze. Ook omdat je hier nauwelijks hinder gaat vinden boven Frankfurt en je eenvoudig richting Nürnberg en München kunt rijden. Richting Ulm krijg je onderweg de optie om via de A7 zuidwaarts te rijden. Ook dit is een veel rustigere optie dan bijvoorbeeld over Stuttgart.
Met een Kia EV6 AWD naar Oostenrijk
We hebben voor onze heenreis richting Innsbruck, met als eindbestemming Ischgl, de keuze gemaakt om deze Sauerlandroute te ervaren zodat we zelf kunnen ondervinden of dit een prima alternatief is.
We maakten deze roadtrip met een Kia EV6 AWD met een 77 kW batterijpakket, normaliter (onder gunstige omstandigheden) goed voor een range ver boven de 400 kilometer. Onze testauto beschikt tevens over de optie om het batterijpakket voor te verwarmen waardoor je tijdens het laden bij lage temperaturen toch op een hoog volume kunt laden. Dit gaat bij de Kia EV6, auto van het jaar in 2022, automatisch mits je de laadpunten als tussenstop kiest via het navigatiesysteem van de auto en je minimaal nog 60 kilometer te rijden hebt. De kruissnelheden worden bepaald door de toegestane snelheden op de Duitse autobaan. Dat betekent dat we normaal doorrijden zonder ons te bekommeren om de range.
Naar Oostenrijk via de A61: de linksrheinische Autobahn
Daarnaast rijden we ook een groot deel van de populaire A61, de linksrheinische Autobahn, om te zien waar hier de beste laadmogelijkheden zijn. Deze route wordt vaak gekozen is daarom tijdens het wintersportseizoen extra druk rond de weekenden. We gaan ervan uit dat je zoveel mogelijk tracht om altijd met een redelijk volle batterij Duitsland in te rijden, ongeacht welke route je gaat rijden.
De Sauerland route vanaf Ladepark Kreuz Hilden
De route die wij rijden gaat via de grensovergang bij Venlo. Onze eerste stop is bij het fameuze Ladepark Hilden. Hier staat een van de de grootste Tesla laadstations ter wereld met maar liefst 32 superchargers. Daarnaast staan er ook nog eens 8 FastNed 350 kW laadstations die deels worden gevoed door de zonnepanelen op het dak van dit laadstation. Natuurlijk is dit een razend populaire plek maar de doorloopsnelheid is er ook perfect. Hier kunnen 40 EV’s binnen 15 minuten tot 300 kilometer opladen.
Vanaf Hilden gaat de Sauerland route via Olpe (A45) richting Würzburg (A3), Nürnberg, Ingolstadt, München, Kufstein door naar Innsbruck. Ruim boven München kies je hier al de route richting Salzburg. Laden doen we altijd tot minimaal 80 procent. Een overzicht van onze stops en laadpalen:
1. A3 – Hilden (aanrader)
- Aanbieder: FastNed en Tesla (Charge Your Non-Tesla)
- Alle laadpunten zijn voorzien CCS
- Aantal fysieke plaatsen 12 FastNed – 32 Tesla Superchargers
- Vanaf de snelweg navigatie volgen
- Bijzonderheden: Ligt op afgelegen plek, maar er is gelukkig wel een restaurant