Nieuws07.11.2023

Nieuwe regels voor politieke advertenties in de EU


Ze gelden echter nog niet voor de Nederlandse verkiezingen van 22 november

Over vijftien dagen mogen we weer naar de stembus voor de Tweede Kamer verkiezingen. De dames en heren politici zijn dan ook volop bezig met campagnevoeren. Dat doen ze niet alleen in eigen persoon, maar ook met tientallen, nee honderden, advertenties op straat – de bekende aanplakbiljetten – in kranten, op tv en natuurlijk ook online. Je kunt er dus bijna niet ontkomen aan al die politieke advertenties en uitingen.

Politieke advertenties moeten duidelijker herkenbaar worden

Waar het op tv, radio en andere traditionele media duidelijk is welke partij een bepaalde advertentie uitzendt, print of uitspreekt, is dat online, en dan met name op social media, wel eens anders. Online wordt ten eerste veel vaker gebruik gemaakt van specifiek gerichte politieke advertenties en boodschappen, gebaseerd op iemands surf- en klikgedrag. Dat is precies waar Meta ook voor onder vuur ligt: het verzamelen van persoonlijke- gebruiksgegevens om een ‘advertentieprofiel’ van een gebruiker te maken. Onlangs besloten de gezamenlijke Europese privacy toezichthouders dat Meta in strijd handelt met de AVG en daar dus direct mee moet stoppen.

De vraag is nu natuurlijk waarom Politieke partijen die vorm van ‘targeting’ wel nog mogen gebruiken. Welnu, een vergelijkbare overeenkomst is deze week door de Raad van de Europese Unie geaccordeerd. Er werd overigens al langere tijd over gesproken en onderhandeld. In het nieuwe akkoord wordt feitelijk bepaald dat van politieke advertenties die straks getoond worden duidelijke moet zijn van welke partij ze afkomstig zijn. Daarnaast moet ook gemeld worden wie voor een bepaalde advertentie betaald heeft en bij elke advertentie met een politieke boodschap moet een label geplaatst worden dat het om een politieke advertentie gaat.

De nieuwe regels voor politieke advertenties steken ook een stokje voor buitenlandse inmenging. Het wordt namelijk verboden om politieke advertenties te laten betalen door personen en organisaties van buiten de EU. Tenminste, in de periode vanaf drie maanden voor een verkiezing of referendum.

Etnische afkomst of geaardheid

De nieuwe regels voor politieke advertenties verbieden partijen ook om advertenties en andere politieke boodschappen specifiek te sturen naar gebruikers op basis van hun etnische afkomst of (seksuele) geaardheid. Net als Meta zullen politieke partijen straks ook aan gebruikers expliciete toestemming moeten vragen voor het tonen van politieke advertenties.

Doel van dit akkoord, dat overigens nog wel door de lidstaten formeel bekrachtigd worden, is dat iedereen die dergelijke advertenties (online) ziet, direct kan herkennen van welke partij, of politieke stroming, deze afkomstig is.

Omdat de nieuwe regels van het akkoord nog officieel bekrachtigd moeten worden, gaat het dus nog niet gelden tijdens de verkiezingscampagne die momenteel in ons land volop woedt. Met andere woorden, wees de komende vijftien dagen dus nog op je hoede voor sneaky politieke boodschappen.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

Verder lezen over Online Advertising

Adverteren in een podcast: hoe effectief is dat?

Advertising10.04.2024

Adverteren in een podcast: hoe effectief is dat?

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

Eindhoven Airport kiest voor Techonomy als nieuwe partner in digital advertising, data en performance. Na een grondige aanbestedingsprocedure koos Eindhoven Airport onlangs Techonomy als haar digitale partner voor de kom...

DC Business06.03.2024

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Televisiereclames die door de jaren heen steeds opnieuw voorbij komen, lijken in staat ons collectief te hersenspoelen. Een fascinerend voorbeeld hiervan zijn de al sinds decennia voorbij komende televisiereclames van ee...

Nieuws05.02.2024

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!
​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

Na alle technologische ontwikkelingen in 2023 zijn de uitdagingen voor adverteerders dit jaar groot. De centrale vraag: hoe kun je gepersonaliseerde advertenties maken, zonder daarbij third-party cookies te gebruiken en...

Advertising10.01.2024

​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

​Waarom YouTube ineens een stuk trager is geworden

Er wordt steen en been geklaagd, want YouTube zou ineens een stuk langzamer zijn in sommige browsers. Er wordt daarbij vooral gesproken over Firefox. YouTube wast zijn handen echter in onschuld: het zou Firefox niet lang...

Video22.11.2023

​Waarom YouTube ineens een stuk trager is geworden

​Reclames kijken op TikTok? Je kunt het straks afkopen

TikTok komt met een nieuw abonnement. Hiermee kun je het videoplatform gebruiken zonder alle reclame te zien. Dat zorgt voor een stuk schonere ervaring, die je bovendien tijd scheelt, omdat je geen reclame meer hoeft te...

Social Media03.10.2023

​Reclames kijken op TikTok? Je kunt het straks afkopen

​‘Advertenties op Instagram binnenkort weg door abonnement’

Ben je de advertenties op Instagram helemaal zat? Of laat je je er te vaak door verleiden en wil je dat niet meer? Je kunt het waarschijnlijk binnenkort afkopen. Meta is van plan om in Europa met een abonnement te komen...

Social Media02.09.2023

​‘Advertenties op Instagram binnenkort weg door abonnement’

​TikTok toont nu ook al advertenties in de zoekresultaten

Gaat TikTok YouTube achterna? Het social media slash videoplatform is zich steeds meer aan het bezighouden met advertenties en dat blijkt ook nu weer. TikTok toont nu namelijk ook reclame in de zoekresultaten.

Social Media23.08.2023

​TikTok toont nu ook al advertenties in de zoekresultaten