Facebook toont geen politieke advertenties in week voor presidentsverkiezingen

Facebook toont geen politieke advertenties in week voor presidentsverkiezingen

Vorig artikel Volgend artikel

Facebook en advertenties, we kunnen er inmiddels een boek over schrijven. Er is al tijden veel te doen over de, al dan niet onbewuste, politieke invloed van het platform. En wat denk je van het advertentie-boycot van grote merken en bedrijven aan het begin van deze zomer? Dat lijkt toch heel langzaam te zijn uitgedoofd?

Ze begrijpen bij Facebook inmiddels wel dat ze heel voorzichtig moeten zijn bij het plaatsen en beoordelen van advertenties. En om te voorkomen dat ze straks worden beschuldigd voor het verspreiden van onjuiste politieke boodschappen, gaat Facebook in de week voor de presidentsverkiezingen in november geen nieuwe politieke advertenties tonen. Mark Zuckerberg maakte dit trouwens zelf bekend.

Verspreiding nepnieuws tegengaan

Het blijft een uitdaging om de verspreiding van nepnieuws tegen te gaan. Niet alleen voor Facebook, ieder social media platform worstelt hiermee. De Amerikaanse presidentsverkiezingen vinden plaats in een bijzondere tijd. Misschien verschijnt er op dit moment namelijk wel meer nepnieuws dan ooit online. Facebook zegt in ieder geval te willen bijdragen aan het verspreiden van de juiste politieke informatie. Daarom plaatsen ze geen nieuwe politieke advertenties in de week voor de verkiezingen. Maar dat niet alleen, ook fake berichtgeving over de verspreiding van het coronavirus wordt aangepakt. Denk bijvoorbeeld aan waarschuwingen dat je het virus kunt oplopen als je gaat stemmen. Dat kan een negatief effect hebben op het aantal mensen dat naar de stembus gaat.

Information center speciaal voor de verkiezingen

Vorige maand maakte Facebook bekend dat het platform een speciaal '2020 Voting Information Center' lanceert. Hiermee willen ze mensen in de Verenigde Staten de tools en informatie geven die ze nodig hebben om hun stem uit te brengen. Facebook benadrukt ook hier vaak dat het belangrijk is dat ze de integriteit van de preeidentsverkiezingen helpen beschermen. Dit nieuwe Information Center brengt iedereen op Facebook (en Instagram) in contact met gemakkelijk te vinden informatie over stemmen, ongeacht waar iemand woont. Alle info is uiteraard niet politiek getint.

Twitter is strenger

Deze nieuwe maatregel is overigens niet heel streng. Facebook blijft namelijk nog steeds politieke advertenties tonen, alleen kunnen er geen nieuwe geplaatst worden in de week voordat mensen mogen stemmen. Twitter is een stuk strenger. Sinds november 2019 mogen daar helemaal geen politieke advertenties meer geplaatst worden. Zuckerberg is van mening dat het helemaal verbieden geen zin heeft én denkt dat dan meer mensen naar de stembus gaan. Zijn eigen portemonnee zal het vast ook geen windeieren leggen. We kennen allemaal nog wel het Cambridge Analytica schandaal rondom de vorige verkiezingen. Laten we hopen dat Facebook hiervan heeft geleerd. Wordt ongetwijfeld vervolgd.

Irene Boskma

Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om uitgebreid te koken en bakken, hard te lopen en op reis te gaan. Of dat nu korte...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies