iOS games tellen nu echt mee, krijgen categorie op Metacritic

Vorig artikel Volgend artikel
iOS games tellen nu echt mee, krijgen categorie op Metacritic

Het is voor veel uitgevers van games de enige site die écht meetelt: Metacritic. Deze aggregator van rapportcijfers die alle games krijgen van de publicaties laat precies zien wat het gemiddelde is van de cijfers, zodat je met redelijke zekerheid kunt zeggen of een game goed, gemiddeld of slecht wordt gewaardeerd. Sterker nog, er zijn genoeg verhalen bekend van ontwikkelaars die een bonus kregen of verloren hebben, afhankelijk van het al dan niet halen van een bepaald gemiddelde op Metacritic.

Het zal Apple dus deugd gedaan hebben om te horen dat hun iOS games nu eindelijk een aparte catagorie hebben, zodat iedereen kan zien dat Angry Birds het beste spel ter wereld is omdat er zoveel recensies zijn die dat bevestigen. Of niet? Er zitten namelijk nogal wat haken en ogen aan de nieuwe categorie.

Het grappige is namelijk dat, nee, Angry Birds bij lange na niet de best gerecenseerde app is, maar een 'aardige' middenmoter met 79%. Helemaal bovenaan staat World of Goo met 96%, direct gevolgd door Super Quickhook en iBlast Moki. Zeggen die laatste twee iemand wat? De rest van de top tien is iets bekender met het te gekke Cut the Rope, Real Racing 2 en Plants vs. Zombies er in, maar toch staan er relatief veel onbekenden bovenaan.Afbeelding 21

Dat ligt aan meerdere dingen, maar vooral aan het feit dat er gewoonweg niet zoveel recensies zijn van iOS games, waardoor de cijfers die we nu zien gebaseerd zijn op ongeveer tien recensies per titel. Zet dat even af tegen de de consoles, waar de scores (in elk geval van de top tien) berekend zijn op basis van 70 en 100 recensies per titel en dan weet je waar het realistischere beeld vandaan komt. Het betekent wel dat we ongetwijfeld veel meer recensies zullen gaan zien van mobiele titels, al lijkt het vaak wat overbodig voor een game die 80 cent kost. Want ja, hoe groot is de buil die je daaraan kunt vallen?

Misschien dat het beter zou zijn om een soort advieslijst te hebben van games die hoe dan ook de moeite waard zijn, al volgen de releases op iOS zich in zo'n tempo op dat je het nooit bijhoudt. Waar hebben mobiele spelers van games eigenlijk behoefte aan? Willen jullie eigenlijk überhaupt horen wat er goed of niet zou zijn, of gelooft iedereen de top 25 wel?

Meer content

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies