Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
De AI-hype brak pas echt uit met modellen als ChatGPT. Maar kunstmatige intelligentie is geen nieuwe rage op de markt! In 1996 gebruikte de schaakcomputer “DeepBlue” bijvoorbeeld zijn veldstukken om de koning van toenmalig wereldkampioen Garry Kasparov schaakmat te zetten. Was dit de geboorte van mens versus machine?
Nee, zelfs als de AI de afgelopen jaren was blijven leren en zelfs Grzegorz “MaNa” Komincz had verslagen in zijn vlaggenschip-videogame Starcraft. Het gaat niet om wie uiteindelijk de overhand heeft, maar om hoe AI een revolutie teweegbrengt in de game-industrie. In dit artikel zullen we bekijken hoe deze technologie al wordt gebruikt in gaming.
Spelontwikkeling, verbeteren van de spelervaring etc. – de invloeden van kunstmatige intelligentie bij gokken
Een paar jaar geleden waren de zaken duidelijk: gokkers konden er niet aan ontkomen om naar een fysiek casino te gaan om blackjack te spelen, maar naarmate de technologie voortschreed, is de industrie veranderd. Tegenwoordig kruipen gokkers met een ijskoude cola op de bank, halen hun smartphone tevoorschijn en proberen in het online casino zo dicht mogelijk bij de 21 te komen. Dit betekent dat de deur naar duizelingwekkende jackpots op elk moment en uur voor de gokker openstaat.
Kunstmatige intelligentie levert nu al een grote bijdrage aan het speelplezier. Het vergroot de kans op het winnen van een jackpot niet, maar het maakt het spel wel veiliger – een aspect dat het vertrouwen van de speler vergroot. Omdat AI binnen enkele seconden enorme hoeveelheden gegevens evalueert, detecteert het zelfs de kleinste tekenen van gokverslaving.
Met deze informatie kan de aanbieder optreden en de speler eventueel voor een bepaalde periode uitsluiten van gokken. Met behulp van verschillende analyses herkent AI ook online slots of andere kansspelen die momenteel bijzonder populair zijn. Met deze informatie kan de aanbieder zijn spelaanbod aanpassen aan de behoeften van zijn klanten.
Kunstmatige intelligentie identificeert bestaande problemen vooraf
Gamers kijken letterlijk uit naar nieuwe releases van videogames! Zodra het in de uitverkoop is, gaan ze naar de elektronicawinkel om het spel in handen te krijgen. Het probleem? Deze videogames zitten vaak vol met bugs en andere problemen.
Dit is geen toeval. Voordat een game op de markt verschijnt, wordt deze slechts door een kleine testgroep op de proef gesteld – de redenen hebben vooral te maken met het budget en de benodigde tijd.
Kunstmatige intelligentie technology identificeert dergelijke problemen vooraf. Gamefabrikanten creëren AI-spelers die videogames onafhankelijk op fouten scannen. Het informeert de ontwikkelaars over ontdekte kwetsbaarheden, zodat ze de fout vóór publicatie kunnen herstellen.
pMachine learning maakt het gedrag van NPC’s realistischer
Iedere game-ontwikkelaar wil één ding: ze willen het gedrag van NPC’s (non-player characters) in de virtuele werelden zo realistisch mogelijk maken. Zo eenvoudig is het echter niet, zoals veel videogames in het verleden hebben laten zien. Game-ontwikkelaars gebruiken hiervoor al enkele jaren machine learning. NPC’s handelen daardoor dynamisch en reageren individueel op elke speler.
Een bekend voorbeeld is de voetbalsimulatie ‘FIFA’ van Electronic Arts (EA). De videogamefabrikant maakt al jaren gebruik van machine learning zodat de NPC’s zo authentiek mogelijk reageren. Fans van de videogameserie hebben het verbeterde gedrag van de NPC’s de laatste tijd zeker opgemerkt.
In het verleden trokken NPC’s de aandacht vanwege vreemde bewegingen of probeerden ze door de poort te rennen. Tegenwoordig lijken hun bewegingen op het schouwspel dat een toeschouwer in het Parc des Princes ervaart als Mbappé op het doel van de tegenstander stormt.
Kunstmatige intelligentie creëert met één druk op de knop virtuele werelden
Videogamewerelden zoals Assassin’s Creed, Ghost of Tsushima of Grand Theft Auto verrukken duizenden gamers voor hun scherm. Maar wat sommige mensen vergeten is dat game-ontwikkelaars weken of zelfs maanden besteden aan het ontwikkelen van deze virtuele werelden. Kunstmatige intelligentie maakt het dagelijkse werk nu al eenvoudiger voor ontwikkelaars.
Een goed voorbeeld hiervan is de videogame ‘No Man’s Sky’. Als de ontwikkelaars elk van de 18.446.744.073.709.551.616 planeten nauwgezet hadden gecreëerd, zou het waarschijnlijk een levenswerk zijn geweest. Naast de individuele levensvormen heeft kunstmatige intelligentie ook de talrijke planeten geschapen.
In de toekomst zal AI zelfs hele videogames ontwikkelen, aldus de verklaringen van onderzoeker Michael Cook. De toekomstige game-ontwikkelaar zou ‘Angelina’ kunnen heten – een AI die exclusief is ontworpen voor de ontwikkeling van videogames. Zelfs de oude, gepixelde klassieke games profiteren van AI. Het Playfab-team van Microsoft streeft ernaar Nintendo-gameklassiekers om te zetten in high-definition met behulp van AI-technologie.
Hier gaan geavanceerde algoritmen verder dan louter pixelaanpassing om nieuwe beeldinformatie te genereren die naadloos in het oorspronkelijke scenario kan worden geïntroduceerd. Deze aanpak belooft een automatische upgrade van gepixelde klassiekers naar de huidige normen voor hoge beeldresolutie.
Vormt de komende AI-wet een bedreiging voor het gebruik van AI?
In 2021 heeft de Europese Unie een voorstel gedaan voor de AI-wet. De EU wordt beschouwd als een mondiale pionier als het gaat om AI-wetgeving, maar lijkt verrast door de snelle adoptie ervan in verschillende sectoren. Er bestaat geen twijfel over dat deze wet er moet komen!
Het is echter nog steeds niet van kracht; dit wordt verwacht voor mei of juni 2024. De lange periode daartussen laat ook zien dat overheden kunstmatige intelligentie pas later verwachten.
De AI-wet gaat slechts kort in op de gamingindustrie
Maar wat betekent de AI-wet voor de gamingindustrie? Zal dit in de toekomst verdere uitdagingen opleveren voor game-ontwikkelaars? Zoals het er tot nu toe uitziet, zal dit nauwelijks gevolgen hebben voor de sector. Politici richten zich niet expliciet op gaming. De AI-wet richt zich op andere terreinen van de economie, zoals gegevensbescherming. Gamen is echter niet volledig vrijgesteld.
Als gamers binnen de game met een AI communiceren, moeten ze hiervan op de hoogte worden gesteld. Hoe zo’n bericht eruit ziet, is nog niet bekend. Er zijn momenteel twee opties waaruit u kunt kiezen:
- permanente hints onderaan het scherm
- Infobox met bevestigingsvinkje aan het begin van het spel
Bovendien zullen de onderwerpen AI en gegevensbescherming, gebruiksrechten en veiligheid in de toekomst ook tot beslissingen van sommige rechters leiden.
Verder lezen over ChatGPT
Online04.04.2024
Dall-E en ChatGPT verenigen zich: beeld aanpassen in de chat
Online02.04.2024
Onverwachte wending: je kunt ChatGPT nu zonder account gebruiken
Online26.03.2024
5 voorbeelden van OpenAI’s Sora die je zullen verwonderen
Online06.03.2024
AI in de keuken: koken met ChatGPT
Online06.03.2024
ChatGPT Read Aloud: je favoriete chatbot leert praten en antwoorden in 32 talen
Online16.02.2024
OpenAI’s nieuwe tool Sora maakt AI-video’s
Online14.02.2024
ChatGPT leert je straks steeds beter kennen: wil je dat?
Online08.02.2024
Heeft AI dé carnavalskraker van 2024 geschreven?
Verder lezen over Games
Gaming23.04.2024
Dit zijn de vier ‘gemene’ emotes die je kunt uitschakelen in Fortnite
Gaming15.04.2024
Zo ziet de trailer van Grand Theft Auto 6 eruit in het echt
Gaming11.04.2024
Netflix Games Review: Dead Cells is lekker hardcore
Gaming28.03.2024
Zo omzeil je drukke servers in Call of Duty
Gaming26.03.2024
Sonic krijgt zijn eigen Fall Guys-achtige game: Sonic Toys Party
Gaming20.03.2024
Netflix Games-review: Immortality speelt weg als een film
Gaming20.03.2024
De Steam Deck-introductie was gefilmd met.. Steam Deck-belichting
Social Media18.03.2024
LinkedIn werkt aan nieuwe tak van sport: gaming
Verder lezen over Kunstmatige Intelligentie
Metaverse27.04.2024
Meta verliest elke maand weer miljarden euro’s door virtual reality
Online25.04.2024
Vage, oude video’s worden scherp door nieuwe tool Adobe
Social Media23.04.2024
Veel consumenten bezorgd om nepnieuws rondom verkiezingen
Online22.04.2024
Een realistische video van jou is gemaakt met één foto
Online19.04.2024
AI organiseert eigen missverkiezing: wie wordt Miss AI 2024?
Technology17.04.2024
SAP opent een experience center dat volledig is gericht op AI
Technology17.04.2024
AI in de Zorg: Inzichten van HLTH Europe Roadshow 2024
Mobile16.04.2024