Automotive06.01.2023

Peugeot Inception Concept: dit mag je verwachten vanaf 2025


Het is zover, Stellantis, of meer specifiek Peugeot, presenteert vandaag vanaf de CES in Las Vegas het Peugeot Inception Concept. Een studiemodel wat laat zien hoe nieuwe modellen van Peugeot er vanaf 2025 uit gaan zien. Ontwikkelt vanuit een nieuwe filosofie over het merk en zijn toekomstige berijders. Meest opmerkelijk, maar eigenlijk ook volstrekt logisch, is dat je ziet dat dit Peugeot Inception Concept een opvolging is van het design van de laatste modellen, met name van de Peugeot 408.

Peugeot Inception Concept is scherper, meer futuristisch, krachtiger ook. Als je hem vanuit alle hoeken goed bekijkt zie je in alles Peugeot, volstrekt herkenbaar. Het is naar de toekomst kijken vanuit de bestaande context. Daardoor is het Inception Concept ook geloofwaardig. Geen overdreven design waarvan je nu al zegt: ‘Dat gaan ze toch niet op de markt brengen.’ Het Peugeot Inception Concept oogt daardoor realistisch, waarbij de i-Cockpit nog wel in wat blauwe wolken gehuld is. Maar ook hiervan weten we dat Peugeot zomaar het stuur echt volledig kan vervangen.

Het meest opvallende design element is echter de enorme voorruit die lijkt te verdwijnen in de motorkap. Het is een detail waarvan je afvraagt hoe dit vertaald gaat worden in de toekomstige modellen.

Naast het ontwerp, wat duidelijk een doorontwikkeling is van de huidige designtaal, is het belangrijkste natuurlijk de onderliggende techniek en alle nieuwe features die passen bij een studiemodel dat naar de toekomst durft te kijken. In het geval van het Peugeot Inception Concept begint die toekomst in 2025.

Peugeot Inception Concept
Peugeot Inception Concept
In alles herkenbaar als een Peugeot
In alles herkenbaar als een Peugeot
No words
No words

De ambities zijn ongekend hoog

De toekomst is echter dichterbij, want de komende jaren komt Peugeot met vijf volledig nieuwe elektrische modellen op de markt. Dit kunnen dus ook vervangers zijn van de huidige modelreeks. Duidelijk is dat de weg naar de productie van alleen nog elektrische modellen nu vol wordt ingezet. De ambities zijn ongekend hoog want Peugeot wil rond 2030 de meest toonaangevende EV-brand zijn.

Met torenhoge ambities moet Peugeot denken buiten de bestaande kaders
Met torenhoge ambities moet Peugeot denken buiten de bestaande kaders

Stellantis DNA en het STLA Large-platform

De Peugeot Inception Concept is ontworpen op een van de vier toekomstige STLA ‘BEV-by-design’-platforms van de Stellantis Group. Die platforms zijn specifiek ontworpen voor toekomstige elektrische modellen. Het belangrijkste kenmerk hiervan is dat het passagierscompartiment van de Peugeot Inception Concept ook volledig nieuw ontworpen is, met als gevolg een compleet nieuwe ervaring voor passagiers.

De belangrijkste kenmerken van het STLA Large-platform

  • Het STLA Large-platform heeft het silhouet van een lage (1.34 meter) sedan met een lengte van exact 5 meter. Het platform maakt ook deel uit van de nieuwe uitstraling van PEUGEOT, die nog steeds in overeenstemming is met het DNA van het merk.
  • Dit nieuwe ‘BEV-by-design’ platform introduceert o.a. technologische modules die worden aangedreven door kunstmatige intelligentie.
  • De 100% elektrische Peugeot Inception Concept is uitgerust met 800V-technologie. Dankzij de batterij van 100 kWh kan hij 800 kilometer afleggen op één volle lading. Het energieverbruik is met slechts 12,5 kWh per 100 km bovendien bijzonder laag (overigens bijna ondenkbaar in 2023). De batterij laadt op met het equivalent van 30 km per minuut of 150 km in vijf minuten. Ook moet Peugeot Inception Concept via inductie kunnen worden opgeladen, wat het laden vereenvoudigt, aangezien er geen kabel noodzakelijk is.
  • Twee compacte elektromotoren, één vooraan en één achteraan, maken van de Peugeot Inception Concept een vierwielaangedreven auto. Het gecombineerde vermogen ligt dicht bij de 680 pk (500 kW). Een acceleratie van 0 naar 100 km/u in minder dan 3 seconden is mogelijk.
De grootste uitdaging, behoud van het DNA van Peugeot
De grootste uitdaging, behoud van het DNA van Peugeot

I-Cockpit the next generation

I-Cockpit inmiddels het handelsmerk van Peugeot en kent al jaren een stilzwijgende evolutie. Bij ieder nieuw model of model-update evolueert I-Cockpit. Belangrijkste pijlers zijn steeds meer functionaliteit en minimalistisch. Het is de uitdaging van het merk om dit te blijven perfectioneren. Maar het is ook de speeltuin van ideeën. Een omgeving die smeekt om creativiteit, die uitdaagt en intern waarschijnlijk altijd onder druk staat. De omgeving waar je als ontwerper nog kunt losgaan en je je moet verdedigen tegenover tradities.

Logisch dat bij het Peugeot Inception Concept de lat niet slechts een paar centimeter omhoog gaat maar eerder met een halve meter. De doorbraak die we hier zien, zit met name in het stuur. De vorm is typisch Peugeot en volstrekt denkbaar. Het Hypersquare besturingssysteem (het woord stuurwiel kan vanaf hier in de prullenbak) is het console waarmee vrijwel alle functies kunnen worden bediend. Het is de controller van een Playstation, vertaald naar de praktische omgeving van auto.

Even wegdromen in de verre toekomst

Het Hypersquare-besturingssysteem heeft een rond flexibel scherm (Halo-Cluster) op de achtergrond, dat rij- of infotainment informatie in 360° weergeeft. Vanaf hier duiken we wel even wat verder in de toekomst want ooit is het de bedoeling dat tijdens de overgang naar (deels) autonoom rijden de Hypersquare zich intrekt en er een groot panoramisch scherm uit de vloer komt om een nieuwe passagiersruimte-ervaring te bieden.

Je kunt over dit alles alleen maar opmerken: ‘doe het Peugeot, maak het waar’. Zeker wat betreft het Hypersquare-besturingssysteem. De ‘Halo-mode’ is nog wat meer bedoeld voor de playstation-fase. Het is een belangrijk statement naar een toekomstige nieuwe generatie van gebruikers. Een signaal dat je ze begrijpt en het moment dat je je daadwerkelijk wilt onderscheiden.

i-Cockpit volgens het Peugeot Inception Concept
i-Cockpit volgens het Peugeot Inception Concept
Het stuur als ultieme controller voor alle functies
Het stuur als ultieme controller voor alle functies
Peugeot Inception Concept
Peugeot Inception Concept
Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

Verder lezen over Peugeot

5 tips als je een auto wil gaan kopen

Je gaat de stap zetten: je gaat een nieuwe auto kopen. Heel erg spannend natuurlijk, maar waar begin je? Met deze 5 tips kom je sneller een stapje dichter bij die nieuwe bolide en rijdt je straks de auto die bij je past....

Automotive29.03.2024

5 tips als je een auto wil gaan kopen

Internationale media-drive van nieuwe Stellantis Pro One Bedrijfswagens

Het gaat goed met de Stellantis Pro One op de wereldwijde markt voor bedrijfsvoertuigen. In 2023 boekte het programma van Stellantis Pro One successen (1.7 miljoen verkochte voertuigen) die goed waren voor een derde van...

DC Business26.03.2024

Internationale media-drive van nieuwe Stellantis Pro One Bedrijfswagens

Peugeot E-Lion Day 2024: de leeuw als beschermde diersoort

Peugeot heeft vandaag het nieuwe gezicht van de E-Lion laten zien. De leeuw, symbool voor het Franse merk heeft hulp nodig en wordt hulpzaam. De eerste is duidelijk, er lopen nog maar 20.000 leeuwen rond op de wereld, de...

Automotive31.01.2024

Peugeot E-Lion Day 2024: de leeuw als beschermde diersoort

Nieuwe Peugeot e-3008 krijgt een fatsoenlijk bereik

Begin volgend jaar verschijnt de nieuwe Peugeot e-3008. Dat wordt, als de claims van eigenaar Stellantis straks ook met WLTP- en, belangrijker nog, ervaringscijfers gestaafd worden, de eerste elektrische Peugeot en midde...

Automotive14.09.2023

Nieuwe Peugeot e-3008 krijgt een fatsoenlijk bereik

Stellantis zet in op 700 kilometer, maar dat moet nog bevestigd worden
EV’s van Peugeot en BYD in prijs verlaagd

Tesla begon er eind vorig jaar mee. Inmiddels heeft de Amerikaanse EV-fabrikant al een paar prijsverlagingen doorgevoerd en daarmee een heuse prijzenoorlog ontketend. Concurrenten kunnen niet anders dan daaraan meedoen....

Automotive24.08.2023

EV’s van Peugeot en BYD in prijs verlaagd

Must have hypercar: de nieuwe Peugeot 9X8 van Lego Technic

Na de onthulling van de 9X8 hypercar vorig jaar ging Team Peugeot TotalEnergies een nieuwe technische uitdaging aan: het namaken van de nieuwe hybride hypercar met LEGO Technic. Liefhebbers van autosport en LEGO kunnen h...

Automotive16.04.2023

Must have hypercar: de nieuwe Peugeot 9X8 van Lego Technic

Wordt de Peugeot 408 het nieuwe gezicht van het Franse automerk

De Peugeot 408 is nu eens niet de nieuwe Peugeot 408. Misschien wat lastig om te begrijpen maar er is nooit eerder een 408 geweest. Tenminste niet de afgelopen 30 jaar. Het nummer fascineert want waar moet je deze Peugeo...

Automotive04.01.2023

Wordt de Peugeot 408 het nieuwe gezicht van het Franse automerk

Waterstof-elektrische bussen van Opel, Peugeot en Citroën komen naar Nederland

Enkele maanden geleden waren wij bij Stellantis in Rüsselsheim voor een presentatie en demonstratie van waterstof-elektrische bestelbussen. Deze week heeft de fabrikant bekend gemaakt dat deze bestelbusjes, de Opel Viv...

Automotive15.12.2022

Waterstof-elektrische bussen van Opel, Peugeot en Citroën komen naar Nederland