Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
Het klinkt misschien raar maar de nieuwe Peugeot e-208 is niet de eerste elektrische auto van het Franse concern. Daarvoor moeten we terug naar de vorige eeuw waar Peugeot in een samenwerkingsverband met Mitsubishi en Citroën een elektrische variant van de Peugeot 106 heeft ontwikkeld. Maar die informatie is alleen nog terug te vinden in de geschiedenisboeken. Daarom is de nieuwe Peugeot e-208 wat ons betreft toch de eerste echte volledig elektrisch aangedreven auto van het huidige PSA en onvergelijkbaar met welke voorganger dan ook.
Peugeot e-208, zelfde uiterlijk, toch een andere auto
De Peugeot e-208 is buiten de ‘e-‘ aanduiding vrijwel gelijk aan de nieuwe Peugeot 208. Goed hij heeft geen uitlaat, wel een stekker, is aanzienlijk sneller, vrij van emissie en valt in het voordelige bijtellingstarief. Maar veel belangrijker, het is wel degelijk een elektrische auto die volop gaat meespelen in dit marktsegment. De Peugeot e-208 is verder familie van de nieuwe Opel Corsa-e en DS 3 Crossback e-Tense. Allen staan op hetzelfde e-CMP-platform. Of alle zusjes gelijk geprijsd gaan worden weten we niet maar de Peugeot e-208 gaat ruim 36.000 euro kosten en dat is zoals verwacht wel aanzienlijk prijziger als de benzine en diesel uitvoering.
Hoe (on)belangrijk is de range van een Peugeot e-208
We weten het inmiddels wel. Zodra er een stekker aan een auto zit moeten we het gaan hebben over de range. Vertaald: hoe ver of hoe lang kun je ongeveer rijden met de nieuwe Peugeot e-208. De range is namelijk heel (on)belangrijk voor dit type auto. Wij hebben daar nog steeds onze eigen mening over. Kort gezegd, die range is veel minder belangrijk als dat velen je willen doen laten geloven.
Allereerst zijn ze ook bij Peugeot ervan overtuigd dat deze e-208 je veel eerder gaat terugzien in een stedelijke omgeving. En daar doen de km’s er sowieso veel minder toe als dat je iedere dag op neer moet rijden vanuit Breda naar Amsterdam. Wie dat moet voor zijn werk, kiest meer dan waarschijnlijk niet voor een e-208. Daar zijn echt betere alternatieven voor. Om bij PSA te blijven, bijvoorbeeld de nieuwe Plug-in Hybride versies van de Peugeot 3008 en 5008 en natuurlijk het flagship, de Peugeot 508.
Een range van 340 km zegt eigenlijk helemaal niets
De Peugeot e-208 heeft een range volgens de boeken van 340 kilometer. En dat is volledig afhankelijk van je rijgedrag en weersomstandigheden en het gebruik van gear, airco en meer. De e-208 is pittig genoeg en dat is altijd leuk autorijden. Ietsje meer gas, sneller optrekken, wat sportiever rijden en weg is die range. Maar 340 km minus sportief rijden in een stedelijke omgeving, dat moet genoeg zijn voor heel wat dagen stekkerloos rondrijden. En dan is er nog altijd de slimme software die je verteld op basis van je rijgedrag wanneer je het beste kunt gaan laden. En dat laden doe je zeer waarschijnlijk thuis voor de voordeur of op je oprit.
Het echte probleem zijn het tekort aan laadpalen
De Peugeot e-208 is absoluut een van de ‘gamechangers’ in de markt. Een gewone auto, zo wil Peugeot hem graag positioneren naast de Peugeot 208, alleen elektrisch. De Peugeot e-208 is samen met de Opel Corsa-e een van de auto’s die elektrisch rijden nog wat dichter bij de mensen gaat brengen. Geen exotisch ogend model, auto’s voor de massa maar wel met een stekker. Het zijn vanwege hun bewezen populariteit ook de auto’s die zomaar bestaande rijders over de streep kunnen gaan trekken om over te stappen op emissie vrij rijden.
Of de Peugeot e-208 en zijn zusjes een concurrent zijn voor andere elektrische auto’s is ook maar de vraag. We schatten in dat dat wel mee zal vallen. Ze vergroten eerder de doelgroep van rijders met een elektrische auto. En daar kan het de komende jaren nogal misgaan. Het groeiende gebrek aan oplaadpalen en superchargers. Oplaadstations waar je in pakweg 30 minuten een forse boost kan geven aan je batterij-capaciteit. Vooralsnog lijken overheden en gemeentes zich nauwelijks bewust te zijn, wat er zich buiten hun gezichtsveld afspeelt, als je ziet hoe weinig laadstations er buiten de grote steden te vinden zijn. Al is ook daar het probleem inmiddels vrijwel net zo groot.
Peugeot e-208 specificaties
De Peugeot e-208 heeft een vermogen van 100 kW (136 pk) en een koppel van 260 Nm. Dat is meer dan voldoende om de 1.455 kilo wegende e-208 in 8.1 seconde van nul naar honderd te laten accelereren. Z’n topsnelheid is wel begrensd en houdt op bij 150 km/h. Voor het gebruik is dat allemaal meer dan voldoende. Dit is allemaal wel in de sportmode die dus wel direct km’s van je ‘range’ aan het opeten is. Wie zuinig wil rijden heeft de opties om te kiezen voor de Normal- of Eco-mode. Bij die Eco-mode daalt het vermogen tot 60 kW (81 pk) en kun je sportief rijden volledig vergeten.
Accu en laadduur
Je kunt de Peugeot e-208 op twee manieren opladen. Het beste alternatief is dat je dit doet via een (11 kW) wallbox aan de muur van je woning. Met een dergelijke lader duurt het ongeveer 9 uur voordat de lege accu’s weer zijn opgeladen. Onderweg heb je natuurlijk de mogelijkheid om de e-208 onderweg aan een snellader van 100 kW te hangen. In dat geval kun je in 30 minuten tijd de capaciteit van je accu laden tot zo’n 80 procent.
Rijden met de Peugeot e-208
Rijden met de Peugeot e-208 in de nazomer in Portugal is een heerlijk feestje. Met de ramen open, stilletjes op prachtige wegen in de volle zon. Het is pure beïnvloeding van je emoties. Net even anders als in het gure weer in Nederland.
We roepen maar alvast even dat de e-208 ook gelijk de ‘lekkerste’ Peugeot 208 is. De franse elektrische bolide rijdt echt ‘magnifique’. Hij heeft ondanks zijn begrenzing bij iedere snelheid meer dan voldoende power om te versnellen en doet dat ook nog eens heel smooth. Ook van stilstand optrekken gaat vlekkeloos. De besturing is heel erg direct, maar dat is ook een persoonlijk ding wat ik zelf bijzonder prettig vindt. In de bochten gedraagt de e-208 zich zoals je mag verwachten van een auto met zware accu’s die op de bodem zijn geplaatst. Het voelt juist hierdoor nog wat beter aan als de andere versies.
Peugeot i-Cockpit 3D
Het fraai ontworpen interieur van de Peugeot e-208 is identiek aan dat van de ‘gewone’ Peugeot 208. Dat is eigenlijk best een verademing omdat veel elektrische auto’s niet altijd een luxe interieur krijgen. Peugeot kiest er echter voor om alle uitvoeringen (benzine, diesel en elektrisch) juist dezelfde looks te geven.
De e-208 trakteert je van binnen wel op innovatie die goed past bij een moderne auto. De speciaal voor deze 208 ontworpen i-Cockpit 3D mag er wederom wezen met een fraai ontworpen scherm en een dito middenconsole.
Meest opvallend is het 3D scherm boven het stuur waarbij in twee lagen los van elkaar informatie wordt getoond. Uniek en een innovatie die zeker gaat doorbreken. Volgens de wetenschappers zorgt deze weergave van informatie dat je tot een halve seconde sneller reageert.
Peugeot e-208 nu al populair
Dat een nieuwe Peugeot 208 de handen wel op elkaar weet te krijgen zal niemand verbazen. Het is immers een van de meest succesvolle modellen van de Fransen. De nieuwe 208 ziet er zoals dat heet, gewoon lekker uit. De nieuwe looks zijn modern, passen mooi in het huidige tijdsbeeld en de van binnen maakt de i-cockpit het ook in de 208-reeks helemaal af.
De voorspellingen voor de Peugeot e-208 waren op voorhand al hoog volgens het concern. Peugeot’s topman Jean-Philippe Imparato voorspelde dat 10% van de productie van de nieuwe 208 elektrisch zou zijn. Inmiddels is dat getal al bijgesteld naar 20%. In PSA termen betekent dit dat er volgend jaar zo’n 60.000 van de 300.000 te produceren 208’s met een stekker de fabriek uitrijden. Volgens de eerste berichten zouden in Nederland en Noorwegen waar de interesse veel hoger is voor elektrische auto’s dit percentage zelfs boven de 50% liggen. Heel eerlijk het zou ons zeker niet verbazen.
Verder lezen over Elektrische auto
Automotive11.12.2024
Opel Frontera: is dit de betaalbare SUV voor jonge gezinnen?
Automotive20.11.2024
Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?
Automotive09.11.2024
Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?
Tech in Asia14.10.2024
Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven
Automotive14.10.2024
Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer
Automotive11.10.2024
Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive
Automotive07.10.2024
Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile
Vanaf Q1 2025 ook in NederlandAutomotive30.09.2024
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken
Verder lezen over Peugeot
Automotive23.05.2024
VivaTech 2024: Peugeot zet hoog in op rijplezier met Hypersquare
Automotive29.03.2024
5 tips als je een auto wil gaan kopen
DC Business26.03.2024
Internationale media-drive van nieuwe Stellantis Pro One Bedrijfswagens
Automotive31.01.2024
Peugeot E-Lion Day 2024: de leeuw als beschermde diersoort
Automotive14.09.2023
Nieuwe Peugeot e-3008 krijgt een fatsoenlijk bereik
Stellantis zet in op 700 kilometer, maar dat moet nog bevestigd wordenAutomotive24.08.2023
EV’s van Peugeot en BYD in prijs verlaagd
Automotive16.04.2023
Must have hypercar: de nieuwe Peugeot 9X8 van Lego Technic
Automotive06.01.2023