Van Londen naar New York vliegen in 3,5 uur?

Van Londen naar New York vliegen in 3,5 uur?

Vorig artikel Volgend artikel

Eerder schreven we al over een ontwerp van een vliegtuig dat in een uur van Amsterdam naar New York zou kunnen vliegen. Dat was misschien iets te optimistisch. Nu is er weer een nieuw concept bedacht: Boom. Boom is een nieuwe start-up die probeert supersonisch reizen realiteit te maken.

De snelheid van het vliegtuig zou 2,6 keer de snelheid van het geluid halen. Dat wil zeggen dat het vliegtuig een snelheid haalt van meer dan 2500 kilometer per uur. Dat betekent: in 3,5 uur reis je van Londen naar New York en in 4,5 uur vlieg je van San Francisco naar Tokio. De afstand tussen Los Angeles en Sydney zou straks dan in zes uur kunnen worden afgelegd. Bizar!

Prototype

Het bedrijf werkt nog aan een eerste prototype in Denver, maar ze hebben veel ervaren medewerkers in dienst die weten wat ze doen. Het 11-koppige team heeft gezamenlijk bijgedragen aan meer dan dertig vliegtuigen, waaronder het autopilot systeem van de 787, gevechtsvliegtuigen en de dynamiek van Spaceship Two. Ze hebben gewerkt bij NASA, Boeing en Lockheed, dus dat betekent alleen maar veel goeds voor Boom. Het eerste prototype hopen ze aan het eind van 2017 uit te brengen.

boom-vliegtuig

Het nieuwe supersonische vliegtuig zou 40 zitplaatsen krijgen en dus vliegen met een snelheid van 2500 kilometer per uur.

Een ticketprijs tussen bijvoorbeeld Londen en New York moet 5000 dollar gaan kosten. Voor een vlucht van San Francisco naar Tokio moet 6500 dollar worden neergelegd. Er wordt nu dus nog aan een prototype gewerkt, maar de bedoeling is dat het toestel eind volgend jaar een eerste testvlucht maakt en binnen enkele jaren moet het vliegtuig commerciële vluchten gaan uitvoeren.

Virgin Group, een Britse holdingmaatschappij die verschillende luchtvaartmaatschappijen bezit, heeft aangegeven met Boom in zee te willen. Virgin neemt een optie op de eerste tien Boom-toestellen.

We can confirm that The Spaceship Company will provide engineering, design and manufacturing services, flight tests and operations and that we have an option on the first 10 airframes. It is still early days and just the start of what you’ll hear about our shared ambitions and efforts.
- Woordvoerder van Virgin

Meer content

Tedje van Gils

Tedje is blogger voor Stylecowboys, Dutchcowboys en Travelvalley. Verder is ze tekstschrijver bij Red Banana. Ze is film- en serieverslaafd en houdt van...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies