Overstappen.nl geeft extra service met virtuele assistent “Lot”

Overstappen.nl geeft extra service met virtuele assistent “Lot”

Vorig artikel Volgend artikel

Chatbots, of virtuele assistenten, zie je steeds meer. Of het nu is om een verkeersboete aan te vechten of je van het laatste nieuws voorzien, ze kunnen steeds meer. Facebook moest zelfs een koppel uitzetten omdat ze een eigen taal tegen elkaar begonnen te spreken. Allemaal leuk, maar uiteindelijk zijn bots het handigste als wij als gebruikers er ook echt iets aan hebben.

Overstappen.nl heeft deze week hun virtuele assistent, genaamd Lot, gelanceerd. De chatbot heeft als doel om consumenten te helpen besparen op hun energiecontract. Aan de hand van een kort gesprek vergelijkt Lot bij welke energieleverancier je het voordeligst uit bent en daarna kan zij het contract afsluiten. Hiermee wil de website de interactie met klanten persoonlijker maken buiten kantooruren.

Voordelen

Jeroen Bosscha, ontwikkelaar van Lot: “met onze chatbot bieden we consumenten een extra communicatiekanaal. Wij hebben een goede NPS score en we krijgen de beste beoordelingen van klanten die persoonlijk contact hebben gehad met de klantenservice. Die is bereikbaar tussen 08:00 en 20:00, maar met Lot kunnen consumenten ook buiten deze openingstijden een persoonlijke conversatie voeren waarbij het aanvoelt alsof je met een medewerker spreekt."

De site heeft Lot zelf ontwikkeld en laten leren door de gesprekken die zij met consumenten voert. "Lot heeft veel geleerd over klantintenties waardoor wij onze service verder kunnen verbeteren”, aldus Bosscha.

Als zelflerende chatbot wordt Lot slimmer van ieder gesprek dat zij voert waardoor zij vragen steeds beter kan beantwoorden. Lot kan nu al een energiecontract afsluiten zonder dat hier een mens aan te pas komt. In de toekomst kan Lot ook helpen bij het vinden van de best passende autoverzekering, zorgverzekering of telecom-provider.

Bespaar Met Lot

Even babbelen

Je kunt met Lot praten op haar eigen pagina www.bespaarmetlot.nl en op Facebook Messenger onder de naam Bespaar met Lot. Bosscha: “Een chatbot past perfect bij een medium als Facebook, maar wij willen het gebruik niet beperken tot consumenten met een Facebook account. Op onze pagina helpt Lot zonder accounts aanmaken of ander gedoe iedereen overstappen naar een nieuw energiecontract”.

Als je een gesprek start vraagt Lot naar je verbruik en woonsituatie. Aan de hand van deze gegevens wordt een vergelijking gemaakt en wordt het goedkoopste energiecontract getoond. Je kunt dan kiezen om dat contract af te sluiten of dat je meerdere deals wil zien, zoals de groenste en best beoordeelde. Binnen 2 minuten kan een nieuw energiecontract afgesloten zijn. “Met Lot is het zo simpel als een praatje maken”, aldus Bosscha.

Of Lot (of een zusje ervan) ook gaat helpen op de andere website van overstappen.nl die je helpt met energie vergelijken is op dit moment nog niet bekend, maar één ding is zeker: Lot doet goed werk dus de kans op navolging is meer dan aanwezig.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies