Bijna 26% van Nederlandse online shops onvoldoende bereikbaar

Vorig artikel Volgend artikel
Bijna 26% van Nederlandse online shops onvoldoende bereikbaar

Met de traditioneel drukke decembermaand in aantocht bereiden veel Nederlandse online shops zich voor op de verwachte pieken in bezoekersaantallen, online verkopen en omzet. De verwachting is dat geheel volgens traditie het record online consumentenbestedingen zal worden verbroken met een geschatte 10,5 miljard euro, wat een groei van 8% betekent.

Uit onderzoek is gebleken dat online retailers tijdens de feestdagen zo’n 32% extra omzet boven de normale weekomzet behalen. Om optimaal te kunnen profiteren van deze belangrijke periode is een goede bereikbaarheid (uptime) van uw website een minimale, maar zeker belangrijkste vereiste. Voor het 7e jaar op rij publiceert Uptrends daarom de onderzoeksresultaten van de bereikbaarheid van Nederlandse online shops om te kijken of ze klaar zijn voor de belangrijke decembermaand. In de periode van 3 tot 18 oktober heeft Uptrends 1.869, bij Thuiswinkel.org aangesloten, websites gemonitord op bereikbaarheid. Gedurende deze periode zijn iedere 5 minuten de voorpagina’s van deze websites gecontroleerd op uptime.

De belangrijkste conclusies:

  • 485 van de 1869 (25.95%) websites voldeden niet aan de 99.9% bereikbaarheidsscore en presteerden ondermaats

  • 1384 van de 1869 (74.05%) websites voldeden wel aan de 99.9% bereikbaarheidsscore

  • 816 van de 1869 (43.66%) websites waren gedurende de gehele periode bereikbaar (100%)

  • Vergeleken met 2012 (69.37%), is de algemene bereikbaarheid van de websites in 2013 (74.05%) verbeterd

Websites uit de Twinkle top 100 met een goede bereikbaarheid
Enkele voorbeelden van websites die in de Twinkle top100 voorkomen (of onderdeel zijn van de grotere holdings) en die de volledige periode bereikbaar waren (100%), zijn onder andere de verschillende websites van Coolblue.nl, De Bijenkorf, Wehkamp, Neckermann, Zalando, WE fashion, Vliegtickets.nl, H&M, Bax-Shop.nl, Bart Smit, D-reizen.nl, Anwb.nl, Marskramer en Kijkshop. Uiteraard is dit slechts een selectie van de websites die de volledige periode bereikbaar waren. In het onderzoeksrapport kunt u de volledige gegevens vinden.

Websites uit de Twinkle top 100 met 100% uptime

Screen Shot 2013-10-29 at 3.34.41 PM 

Websites met een minder goede bereikbaarheid

Ruim een kwart van de gemonitorde websites (25.95%) voldeden niet aan de 99.90% bereikbaarheidsscore en waren variërend van 23 minuten tot bijna twee en een halve dag onbereikbaar voor hun (potentiële) klanten. De top 5 van de minst bereikbare websites wordt met een bereikbaarheidsscore van 84.26% aangevoerd door kerstverlichting-kopen.nl. Tijdens de onderzoekperiode was deze website 58 uur onbereikbaar. De top 5 van de minst bereikbare websites wordt verder ingevuld door Switchtoled.nl (84,43% Uptime; 57.4 uur onbereikbaar), Routemobiel.nl (84,9%; 55.6 uur) en Garden-lights-kopen.nl (85%; 55.36 uren), (85,18%; 54.66 uren). Hierbij moet wel vermeld worden dat in de methodologie geen rekening is gehouden met gepland onderhoud aan de website. Echter, tijdens onderhoudsperiodes is de website nog steeds onbereikbaar voor (potentiële) klanten.

De top 5 minst bereikbare websites

Screen Shot 2013-10-29 at 3.34.59 PM

Bekende namen met een minder goede bereikbaarheid

Screen Shot 2013-10-29 at 3.35.17 PM

Bent u benieuwd hoe uw website heeft gepresteerd? Het volledige rapport is gratis bij Uptrends op te vragen.

Uptime
"Wij beschouwen een uptime percentage van 99,90% tot het minimum vereiste voor online shops. Wanneer uw online shop niet bereikbaar is, dan zal uw (potentiële) klant op zoek gaan naar alternatieven wat kan resulteren in verlies van omzet en schade aan de reputatie van uw bedrijf." Aldus Joost Weissenbach, sales director bij Uptrends.

Monitoren
Naast het feit dat uptime een minimale voorwaarde is voor een succesvolle online business, zijn er uiteraard nog vele andere facetten van website performance die een cruciale rol spelen in het succes van uw business. De laadtijden van uw website worden steeds belangrijker maar websites worden groter, wat een continue monitoring hiervan noodzakelijk maakt. Uw websites bestaan uit steeds meer externe elementen en bij iedere stap van een aankoop of transactie op uw website kan er iets mis gaan waardoor u omzet kunt verliezen. Het monitoren van de verschillende stappen in uw transactieproces is voor iedere serieuze online business daarom ook sterk aan te bevelen.

[Gebruikte afbeelding: © vector_master - Fotolia.com]

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies