Online01.10.2013

Enorme online omzetgroei tijdens de feestdagen: Hoe bereid je je website hierop voor?


Met de decembermaand in aantocht zijn veel bedrijven en e-commerce sites al druk bezig met de voorbereidingen. Tijdens de feestdagen zien veel e-commerce spelers dan ook grote pieken in bezoekersaantallen, online verkopen en omzet.

Uit onderzoek van Thuiswinkel.org bleek dat in 2012 de online consumentenbestedingen maar liefst 9,8 miljard euro bedroegen. Hiervan werd 5,14 miljard in de tweede helft van het jaar behaald. Dit is een patroon dat we de afgelopen jaren telkens terugzien. De voorspelling is dat ondanks de recessie, een lage koopbereidheid en een afvlakkende groei, in 2013 een recordomzet van maar liefst 10,5 miljard (+8%) behaald gaat worden, waarvan de meerderheid in de tweede helft van het jaar.

Uit onderzoek van Blauw Research bleek dat online retailers tijdens de feestdagendagen ongeveer 32% extra omzet boven de normale weekomzet behalen. Het mag duidelijk zijn dat voor een groot deel van de online shops de feestdagen de belangrijkste periode van het jaar is, een goede performance is hier dan ook cruciaal!

enorme-online-omzetgroei-tijdens-de-fees.jpg
enorme-online-omzetgroei-tijdens-de-fees.jpg

Wat betekent deze topdrukte voor de traffic naar je website
Veel webmasters zullen traffic spikes zien in hun web analytics software tijdens de feestdagen. Om een idee te geven van deze pieken publiceerde Frankwatching al een artikel met enkele interessante statistieken uit Google trends. Hierin zijn de stijgers en dalers wat betreft zoekvolumes in Google tijdens de decembermaand van 2012 weergegeven.

Screen Shot 2013-09-30 at 1.58.48 PM 

Los van al het verkeer via zoekmachines valt er voor de grotere websites ook een grote stijging in direct verkeer, en andere kanalen te verwachten. Uiteraard vergt dit het uiterste van je website, en zal je er dan dus ook alles aan moeten doen om deze traffic spikes te doorstaan.

Wat heb je te verliezen door een slechte website performance?
Je wilt natuurlijk enkele doemscenario’s tijdens de feestdagen voorkomen, je website is zo traag dat mensen voortijdig afhaken en niet meer terugkomen, of je website is helemaal niet meer bereikbaar! Iedereen kan zich zo voorstellen wat voor financiële gevolgen dit heeft tijdens de feestdagen.

screen-shot-2013-09-30-at-2-00-57-pm.jpg
screen-shot-2013-09-30-at-2-00-57-pm.jpg

Wat kun je daar tegen doen?
Om ervoor te zorgen dat alles op je website zo soepel mogelijk verloopt tijdens de feestdagen kun je verschillende dingen doen. Je wilt er namelijk voor zorgen dat zoveel mogelijk mensen je website zo vloeiend mogelijk en zo snel mogelijk kunnen gebruiken.

– Zoek uit wanneer je topdrukte kunt verwachten

Duik in je Google Analytics account en analyseer de afgelopen jaren en bepaal aan de hand van je data wanneer je de meeste bezoekers kunt verwachten, op deze manier kun je je maatregelen beter plannen.

screen-shot-2013-09-30-at-2-01-45-pm.jpg
screen-shot-2013-09-30-at-2-01-45-pm.jpg

– Optimize mobile en lightweight

Met het groeiend aantal online aankopen via mobile devices, wordt het steeds belangrijker een optimale experience via mobiele devices te bieden. Veel devices kunnen nog niet alle functionaliteiten van jouw website gebruiken en verbruiken dus bandbreedte aan elementen die ze niet kunnen zien (bijv. Flash, rich Javascript etc.). Maak dus geen gebruik van alle animaties, grote afbeeldingen en auto-video’s om zo bandbreedte en laadtijd te besparen. Zorg er vervolgens voor dat je bezoekers van mobiele devices redirect naar je mobiele website. Lees hier hoe je dit op verschillende manieren kunt doen.

Je doet er sowieso goed aan om een lichtgewichtversie van je website (of slechts enkele pagina’s) te gebruiken, die ook wordt getoond aan PC gebruikers in het geval van traffic spikes.

Als je geen resources hebt om je gehele website mobiel te maken, zorg er dan voor dat in ieder geval je homepage voor mobiel is geoptimaliseerd, vervolgens kun je nog enkele specifieke, high-traffic pagina’s optimaliseren voor mobiel.

Maar ik heb hier toch helemaal geen geld, mensen of tijd voor?” zul je denken. Mis! Check de lijst met tools van Mashable die je het werk uit de handen nemen.

– Verbeter je server response time

Een gemiddelde server response time dient ongeveer onder de 200ms te liggen. Als je server response erg fluctueert, is dat vaak een teken van performance problemen. Hier kunnen veel verschillende oorzaken aan ten grondslag liggen zoals een trage database, Resource starvation, trage frameworks, routing, bottlenecks in je software en uiteraard het gebrek aan servercapaciteit. Om de oorzaken te vinden dien je eerst te gaan testen. Op basis van deze data kun je de problemen gaan oplossen. Tijdens, en na deze procedures doe je er goed aan om gebruik te maken van een web application monitoring provider. Als je gebruik maakt van een populair framework als wordpress of magento, raadpleeg dan ook deze documentatie.

– Zorg voor genoeg bandbreedte

Dit lijkt misschien een inkoppertje, maar met een jaarlijks stijgende omzet en aantal online shoppers, kunnen website eigenaren voor onverwachte situaties komen te staan. Als je vorig jaar rond deze periode al erg krap zat wat betreft bandbreedte, zorg er dan voor dat je dit jaar genoeg hebt. Je doet er bijvoorbeeld goed aan om je VPS te upgraden naar dedicated servers. Waar je ook voor kunt kiezen is het tijdelijk opschalen van je servercapaciteit.

– Browser caching

Browser caching is een goede manier om de laadtijden van je website te verbeteren. In plaats van het continu opnieuw laden van alle elementen van de server als iemand je website bezoekt, worden elementen zoals afbeeldingen vanuit de cache van de browser geladen worden wat een positief effect heeft op de laadtijd van je website.

– Maak gebruik van CDN en betrouwbare third party diensten

Een CDN (Content Delivery Network) is een systeem van servers verspreid over de hele wereld. Jouw content, zoals afbeeldingen maar ook CSS en Javascript kunnen dan geladen worden vanaf deze servers vanaf de voor de gebruiker meest nabije server. Daarnaast zijn CDNs minder kwetsbaar voor Dos aanvallen.

Voor meer specifieke laadtijd optimalisatie tips voor je website zelf, check ons vorige artikel over laadtijd optimalisatie.

Je website is nu geoptimaliseerd, wat nu?

– Monitoren van laadtijden wereldwijd

Om inzicht te verkrijgen in de ontwikkelingen van je website performance voor en tijdens de piekuren doe je er allereerst goed aan om de laadtijden van je website te monitoren. Zodoende kun je problemen bijtijds opsporen en er direct naar handelen, om zo downtime te voorkomen.

– Maak gebruik van interne netwerk monitoring

Tijdens traffic spikes krijgt je server het zwaar te verduren. Normaal gesproken kan je server wel wat hebben, maar in extreme gevallen kan de CPU load van je server oplopen tot zo’n 80 a 90%. Dit kan komen doordat er meer requests binnenkomen dan je server aan kan. Uiteraard heeft dit ook geen positieve invloed op de performance van je website. Normaal gesproken kom je hier vaak pas achteraf achter. Maar als je gebruik maakt van pro actieve netwerk monitoring, kun je in het geval van een te hoge CPU load snel handelen door bijv. je server capaciteit te verhogen, om het vertragen, of zelfs downtime van je website te voorkomen.

Conclusie

De feestdagen zijn voor veel bedrijven dé periode van het jaar. Met een verwachtte recordomzet van maar liefst 5,5 miljard euro in de tweede helft van 2013, is de te verdelen taart dit jaar nog een stukje groter. Het is daarom noodzakelijk om je zo goed mogelijk voor te bereiden op deze periode.

– Optimaliseer je website aan de hand van bovenstaande tips.
– Optimaliseer de content op je website aan de hand van de tips uit ons vorige artikel.
– Monitor en analyseer je website performance.

Deze blogpost is geschreven door: @jorgbouman.

...

Verder lezen over Online Shop

Ook bekende webshops kunnen je oplichten tijdens Black Friday

Waar rook is, is vuur, en in dit geval: waar de massa is, daar zijn de oplichters. En die Black Friday-oplichters zijn soms gewoon de shops die je kent. Zo zit dat.

Cybercrime25.11.2024

Ook bekende webshops kunnen je oplichten tijdens Black Friday

Amazon komt met zijn eigen Temu-killer

Nu komt er al veel uit China wat je op Amazon ziet, maar hierbij gaat het echt om spotgoedkope dingen zoals je die ook kent van Temu en Shein.

Online14.11.2024

Amazon komt met zijn eigen Temu-killer

In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking

Met de feestdagen in aantocht bereiden veel webshops zich inmiddels voor op de jaarlijkse golf van online bestellingen. De bekende vraag ‘Waar blijft mijn pakketje?’ blijft dan niet uit. Om dergelijke leveringsvragen beter te managen, introduceert Sendcloud nu WhatsApp Tracking. Deze nieuwe feature helpt niet alleen om het aantal klantvragen te verminderen, maar verhoogt ook de klanttevredenheid.

Online14.11.2024

In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking

EU-toezichthouders eisen dat Temu zich aan de regels houdt

De webwinkel Temu moet de komende tijd heel duidelijk gaan aantonen dat het zich aan de consumentenregels van hier houdt.

Online08.11.2024

EU-toezichthouders eisen dat Temu zich aan de regels houdt

Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!

We gaan in sneltreinvaart richting de feestdagen. Black Friday, Cyber Monday, Sinterklaas en Kerstmis volgen elkaar in rap tempo op. En dus gaan we ook met zijn allen weer op zoek naar de leukste cadeaus en scherpste aanbiedingen. Maar daar spelen ook kwaadwillenden slim op in. En dus komt Autoriteit Consument & Markt nu alvast met een waarschuwing voor onbetrouwbare webshops in aanloop naar de feestdagen.

Online31.10.2024

Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!

Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshops
Is de kassaloze supermarkt mislukt?

Albert Heijn had ooit een kassaloze AH To Go en al was dat een experiment, kunnen we stellen dat de kassaloze supermarkt niet werkt. 

Technology08.10.2024

Is de kassaloze supermarkt mislukt?

Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten

Hoe heten de knoppen op jouw webwinkel? Dat kan veel uitmaken in het consumentenrecht.

Online07.10.2024

Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten

Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna

Achteraf betalen bij een webshop kan heel handig zijn, bijvoorbeeld met Riverty of Klarna. Wat zijn de verschillen en de risico's?

Online24.09.2024

Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna

Verder lezen over Uptrends

Bijna 26% van Nederlandse online shops onvoldoende bereikbaar

Met de traditioneel drukke decembermaand in aantocht bereiden veel Nederlandse online shops zich voor op de verwachte pieken in bezoekersaantallen, online verkopen en omzet. De verwachting is dat geheel volgens traditie...

Online30.10.2013

Bijna 26% van Nederlandse online shops onvoldoende bereikbaar

Optimaliseren van het online transactieproces: 30% meer conversies

In onze vorige post over de invloed van website laadtijden op de conversies en omzet van websites hebben we kunnen zien hoe groot de impact van een trage website kan zijn en wat we hier aan kunnen doen. Het werd duidelij...

Online30.07.2013

Optimaliseren van het online transactieproces: 30% meer conversies

Hoe het versnellen van je website meer conversies en omzet kan opleveren

Het is inmiddels algemeen bekend dat laadtijden een cruciale rol spelen in het succes van je website. Internetgebruikers hebben steeds minder geduld en het grootste gedeelte van de bezoekers zal een website verlaten als...

Online25.06.2013

Hoe het versnellen van je website meer conversies en omzet kan opleveren

Webshops van bijna 31% Nederlandse Online Retailers zijn niet goed bereikbaar

Met de drukke decembermaand voor de boeg publiceert Uptrends nu voor het 6e jaar op rij de onderzoeksresultaten van Nederlandse online shops om te kijken of ze klaar zijn voor deze belangrijke periode.In de periode van 2...

Online27.11.2012

Webshops van bijna 31% Nederlandse Online Retailers zijn niet goed bereikbaar

Bijna de helft van alle gemeentelijke websites niet goed bereikbaar

Gemeentes starten steeds meer projecten op om de diensten van de gemeentelijke overheid digitaal aan de burger aan te bieden. Burgers kunnen via een digitaal loket op de gemeentelijke website bepaalde gemeentelijke diens...

Online16.10.2012

Bijna de helft van alle gemeentelijke websites niet goed bereikbaar

Hoe staat het met de bereikbaarheid van de sites van politieke partijen?

Nederland maakt zich op voor de Tweede Kamerverkiezingen welke over een week worden gehouden. Op straat en op radio- en televisiestations verdringen de politieke kopstukken zich om hun standpunten kenbaar te maken en te...

Online05.09.2012

Hoe staat het met de bereikbaarheid van de sites van politieke partijen?

Global Luxury Brands: hoe bereikbaar zijn deze merken eigenlijk?

Breitling, Porsche, Hugo Boss, Loewe we weten er allemaal wel een paar te noemen. Grote, bekende en vooral luxe merken met een wereldwijde bekendheid. Benieuwd naar de online bereikbaarheid van deze merken heeft Uptrends...

Online18.08.2012

Global Luxury Brands: hoe bereikbaar zijn deze merken eigenlijk?

Populaire StemWijzer niet altijd goed bereikbaar

Gistermiddag is de internetapplicatie StemWijzer voor de Tweede Kamerverkiezingen op 12 september weer online gegaan. Met de StemWijzer is het mogelijk om aan de hand van 30 stellingen te achterhalen met welke politieke...

Online14.08.2012

Populaire StemWijzer niet altijd goed bereikbaar