Nederlandse innovatie blijft ver te zoeken

Vorig artikel Volgend artikel
1103801371ict

Het is droevig gesteld met het innoverend vermogen van ict in Nederland. Dat stelt Ernst & Young in zijn rapport 'Trends in ict 2005', gepubliceerd in Computable. Het gebrek aan innovatievermogen blijkt volgens onderzoek uit het ontbreken van eigen research, het ontbreken van eigen productontwikkeling en het ontbreken van de ontwikkeling van nieuwe vormen van dienstverlening. Het regeringsinitiatief, het Innovatieplatform, wordt door de ondervraagden zwaar bekritiseerd. De verwijten over het gebrek aan innovatie in Nederland worden heen en weer geschoven van overheid naar ict-bedrijven en terug. Ernst & Young pleit ervoor dat ict-bedrijven actief werken aan bijvoorbeeld de vernieuwing, verandering of verbetering van hun dienstverlening.

De overheid ziet Nederland graag als ‘innovatie’- of ‘kennisland’, maar de pratijk is weerbarstig, aldus E&Y. Op dit moment weet de ene minister niet wat de andere doet of wil. Ambtenaren lijken het spoor bijster te zijn en voeren tegenstrijdig beleid uit, schrijft het bedrijf in zijn rapport. Voorbeelden zijn de investering in de Betuwelijn, in 1996, in plaats van de verglazing van netwerken tot aan de voordeur. Vervolgens kan er veel meer geinvesteerd kan worden in thuiswerken als oplossing van het fileprobleem, niet in tolheffingen, aldus E&Y.

Ict-conjunctuur Ongeveer 15 procent van de ondervraagden van het Ernst & Young-onderzoek zag in september 2004 het aantal externe ict’ers groeien, terwijl 12 procent een daling constateerde. In alle andere gevallen bleek het aantal externen gelijk, waaruit E&Y concludeert dat de markt voor externe ict’ers zich heeft gestabiliseerd. Uit de cijfers over de magere groei van internet ict’ers leidt het bedrijf af dat de arbeidsmarkt voor ict-professionals de komende tijd nog niet zal aantrekken. Wat betreft de investeringen in ict, meldt het rapport dat er vooral binnen het mkb afgelopen jaar een stijging van het ict-budget te zien is. Bij de grotere ondernemingen bleef het min of meer gelijk. Voor het komende jaar verwacht 31 procent van de respondenten een stijging van het ict-budget, terwijl 20 procent een daling voorziet.

Uitgesplitst naar hardware, software en dienstverlening denkt 34 procent dat de bestedingen aan hardware het komende jaar zullen toenemen, terwijl 19 procent denkt dat ze afnemen. 40 procent van de ondervraagden verwacht dat de software-bestedingen de komende twaalf maanden zullen toenemen, 14 procent denkt dat deze afnemen en de rest verwacht geen verandering. Het slechte nieuws zit volgens de onderzoekers van E&Y in de verwachting voor de bestedingen aan ict-dienstverlening het komende jaar. Die blijft per saldo min of meer op het niveau van 2004. Gevraagd naar extra bezuinigingen, geven de respondenten aan dat vooral nieuwe maatwerksoftware (41 procent), ict-consultancy (39 procent), printers/copiers (31 procent) en bedrijfsconsultancy (23 procent) het onderspit moeten delven. Er zal zeker niet bezuinigd worden op beveiligingssoftware, pc’s, netwerkdiensten en nieuwe versies van besturingssystemen.

Rapportcijfers Als belangrijkste hardwareleverancier wordt Hewlett-Packard genoemd, gevolgd door Dell, IBM, Siemens/Fujitsu, Toshiba, Packard Bell, Apple en Acer. Het gemiddelde waarderingscijfer ligt op 7,68, een stijging ten opzichte van de 7,15 uit 2003. Op individueel niveau wordt Apple het beste beoordeeld qua apparatuur (8,4), gevolgd door Acer (7,9) en HP (7,7). Onder de softwareleveranciers is Microsoft de onbetwiste winnaar. Het steekt met kop en schouders uit boven Adobe, SAP, Exact en Oracle. Het gemiddelde rapportcijfer voor de kwaliteit van geleverde softwarepakketten ligt op 7,1. Dit is een fractie minder dan de 7,15 van vorig jaar (toen de hardware- en softwarekwaliteit nog niet gesplitst was, zoals dit jaar). Adobe voert de lijst aan van beste kwaliteit met een cijfer van 7,7. Microsoft en Oracle delen de tweede plek met een rapportcijfer van 7,3.

Bij telecommuunicatie is KPN de belangrijkste leverancier van netwerken voor zakelijke telefonie, gevolgd door Vodafone, Telfort, T-Mobile, Orange en Debitel. Deze leveranciers onderscheiden zich vrijwel niet qua producten of diensten. Voor wat betreft dienstverlening en ondersteuning scoort Orange het beste, gevolgd door Telfort. Het rapportcijfer voor de kwaliteit van producten en diensten in de zakelijke mobiele telefonie ligt op 7,31, een stijging van 0,11 punt ten opzichte van vorig jaar. Getronics wordt het meest genoemd door de respondenten als belangrijkste ict-dienstverlener. Van deze dienstverleners scoort IBM het beste met een cijfer van 7,4, gevolgd door Capgemini (7,3) en Getronics (7,1). Het gemiddelde waarderingscijfer voor producten en diensten in de dienstverlenersector kwam uit op 6,95, een trieste teruggang volgens E&Y van de 7,4 in 2003.

Over de verwachte bestedingen aan ict-beveiliging is E&Y tevreden. De trend naar meer investeringen in beveiligingen zet door (38 procent verwacht een toename, 6 procent verwacht een afname).

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies