Mobiele inspirator: Raimo van der Klein [interview]

Vorig artikel Volgend artikel
Mobiele inspirator: Raimo van der Klein [interview]

Raimo is een passievolle man met hart voor mobiel. Vanuit zijn werk voor KPN en Nokia groeide hij door via mede-initiator van Mobile Monday Amsterdam naar zelfstandig ondernemerschap. De meesten kennen hem als CEO van zijn laatste bedrijf Layar. Samen met Maarten Lens-Fitzgerald en Claire Boonstra heeft hij de wereld van AR sterk kunnen beïnvloeden. Hij ziet teleurstelling in 2013 maar ook kansen voor startups.  

Even voorstellen: Wie ben je, wat is je rol in je bedrijf en zonder welke mobiele applicaties/sites (max 4) kom jij de dag niet door?

Ik ben Raimo. Momenteel druk bezig met het opzetten van een nieuw bedrijf. Dus even "bedrijfsloos". Om de kachel te laten branden thuis help ik ook bedrijven met vraagstukken op gebied van mobiel en innovatie. Dit doe ik via een workshop of een interim klus. Ik ben in 1999 begonnen in mobiel. Eerst bij Nokia Networks als Product Marketing Manager, later bij Nokia Mobile Phones als Key Account Manager. Verder bij KPN gewerkt als Principal Innovatie Manager.  Vanaf 2007 ben ik ondernemer. 

Apps die elke dag meerdere keren per dag gebruik: Gmail, Facebook, Twitter & Browser(Chrome of Safari). Verder begin ik verslaafd te worden aan Ebay (dure hobby). 

Van welke opdrachten/projecten kunnen we je kennen?

Ik heb Mobile Monday opgericht in 2007. Ik heb gewerkt aan Vodafone Mobile Clicks. Ik heb de NOS Olympics app in 2008 ontwikkeld. Afgelopen jaren ben ik CEO geweest van Layar.

Wat zie jij op mobiel gebied als belangrijkste trend(s) in 2012?

Er zijn een paar trends die ik graag volg. Allereerst de worsteling van bestaande web giganten die worstelen met de lage advertentie inkomsten op mobiel. Facebook en Google dus. Ik vind het erg vermakelijk om te zien hoe ze proberen vast te houden aan het advertentiemodel. Verder kan ik genieten van de strijd van de locatie diensten om te bewijzen dat ze relevant zijn. Langzaam zie ik Foursquare wegzakken. Ik verbaas me verder dat Twitter nog steeds groeit. Persoonlijk heb ik geen idee meer wat Twitter is en waar ik het nu voor moet gebruiken. Soms zit ik glazig naar mijn timeline te kijken. Ik gebruik het nu hoofdzakelijk om hashtags te volgen.  

Wellicht voor de hand liggend, maar.. Van welke mobiele ontwikkeling verwacht je het meest in 2013?

Ik verwacht dat  2013 een beetje een teleurstellend jaar gaat worden op mobiel als je innovatie verwacht. Ik denk dat de diensten die succesvol zullen zijn vooral "utilities" zijn rondom data storage/syncing(Dropbox, Evernote, Spotify) en commerce(Pinterest, Etsy, Amazon, Marktplaats en Ebay). Veel bestaande "startups" die ons erg indrukwekkende cijfers gaan presenteren over groei. Voor kleine startups gaat het over het algemeen moeilijk worden als je niet in gaming of content zit. Verder verwacht ik dat Facebook het lastig gaat krijgen op mobiel door nieuwe vormen van social sharing die niet in een timeline te vangen zijn. Daar is dus ruimte voor kleine startups. Een voorbeeld is Snapchat.

Welke rol gaat het mobiele kanaal in de (nabije) toekomst spelen voor merken?

Loyalty en commerce. Mobiel is ideaal om impuls aankopen te stimuleren en om brand loyalty te creeeren. Ik zou mobiel niet gebruiken "voorin de keten". 

Welke bedrijven inspireren jou met hun aanpak (al dan niet geïntegreerd binnen andere kanalen) van mobiel?

Ebay en Etsy. Ik ben grote fan geworden van hun apps en het feit dat ik een transactie kan sluiten via mijn mobiel blijft iets magisch. 

Meer content

Mark de Kock

Een Digital Marketeer, ondernemer met een passie voor alles dat (gemotoriseerd) snel gaat.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies