Marketing23.02.2024

Paarse koeien willen Tony’s Chocolonely verbieden in Duitsland


Onder de noemer ‘Niet cacaoboeren, maar advocaten winnen’, is Tony’s Chocolonely gedwongen om hun ‘Fair Alternative’ campagne in Duitsland aan te passen. Een relletje met een ludieke insteek die niet wordt gewaardeerd door de paarse Milka koeien. En daar willen de juristen van de paarse chocoladerepen een stokje voor steken.

‘Fair Alternative’, een stoere actie met als doel bewustzijn creëren rond moderne slavernij

Tony’s, je weet wel van al die gekleurde repen wil de chocolade industrie inspireren om de prijs voor een leefbaar inkomen te betalen. Begin februari lanceerde Tony’s Chocolonely in Duitsland een maatschappelijke campagne ‘Fair Alternative’ met een gelimiteerde speciale range van 4 chocoladerepen.

De campagne heeft een duidelijk doel: bewustzijn creëren voor het feit dat er nog steeds illegale kinderarbeid en moderne slavernij plaatsvindt in de cacao-industrie. Dit omdat een groot gedeelte van de industrie er niet in slaagt de prijs voor een leefbaar inkomen te betalen aan cacaoboeren. Alle winst van de campagne wordt gedoneerd aan een goed doel.

Milka pikt het niet dat er ook een paarse Tony’s Chocolonely in de schappen ligt

De fabrikant van Milka heeft juridische stappen tegen Tony’s ondernomen, waarna een Gerechtelijk bevel is uitgesproken. De kleurrijke chocolademaker pikt dat niet en is tegen dit bevel in beroep gegaan. In de tussentijd moeten wel alle paarse repen en afbeeldingen van de Duitse markt worden gehaald.

De vier tijdelijke chocoladerepen in deze campagne, zijn herkenbare parodieën, geïnspireerd op het design en de smaak van grote chocoladefabrikanten. Het idee hierachter: als Tony’s chocolade kan maken waarvoor ze de prijs voor een leefbaar inkomen betalen, dan kunnen de andere chocoladebedrijven dat ook.

De campagne is bedoeld om de industrie aan te moedigen om ook een hogere prijs te betalen. Want alleen door hogere prijzen kunnen boeren een leefbaar inkomen verdienen.

Dank je wel Milka want nu krijgt de actie van Tony’s Chocolonely pas echt aandacht

De campagne is positief ontvangen door de Duitse media en door chocolade-lovers op social media. Maar in plaats van het gesprek aan te gaan over de problemen in de cacao-industrie, heeft Milka besloten om juridische stappen te ondernemen tegen de campagne, wegens inbreuk op het handelsmerk doordat de kleur paars is gebruikt. En dat is een cadeautje voor Tony’s want dat rumoer zorgt ervoor dat de actie nu pas echt aandacht krijgt. Dat hadden de marketeers van de paarse koeien blijkbaar iets ander ingeschat.

Het gaat om kinderarbeid en niet om de kleur van een chocoladereep

Het hogere doel is een oproep aan alle chocolademakers om boeren een hogere prijs te betalen om zo deze problemen fundamenteel aan te pakken, in plaats van nu via advocaten die discussie uit de weg te gaan. We gaan in beroep tegen het gerechtelijk bevel, maar in de tussentijd hebben we geen keuze dan om ons eraan te houden.

Het antwoord van Tony’s Chocolonely zijn grijze repen met een nieuwe boodschap

Het ludieke antwoord zijn nieuwe grijze repen van de chocolademaker die tijdens het restant van de campagne worden gebruikt om het gebrek aan een leefbaar inkomen voor cacaoboeren onder de aandacht te brengen.

Wel met een hashtag: #payfarmersnotlawyers.

De tegenreactie van Tony`s Chocolonely
De tegenreactie van Tony`s Chocolonely
Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

Verder lezen over Viral Marketing

Heineken introduceert telefoon die amper iets kan: Boring Phone

Verlang je soms terug naar die tijd van eenvoud: dat je je telefoon alleen gebruikte voor telefoneren en Snake? Die tijd kun je herbeleven: dit is de Boring Phone.

Mobile17.04.2024

Heineken introduceert telefoon die amper iets kan: Boring Phone

Bijzondere marketingcampagne McDonald’s: billboard ruiken

McDonald's heeft een billboard gemaakt met geen enkele boodschap erop. Niet eens een logo. Je moet eraan ruiken om te weten waar reclame voor wordt gemaakt.

Advertising15.04.2024

Bijzondere marketingcampagne McDonald’s: billboard ruiken

5 x waarom bedrijven zich allemaal storten op ADE

Volgende week is het zover: dan start het Amsterdam Dance Event. Van woensdag 18 oktober tot zondag 22 oktober moet je eraan geloven: talloze stories met mensen die uit hun dak gaan op grote feesten, kleine feesten, midd...

Events11.10.2023

5 x waarom bedrijven zich allemaal storten op ADE

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

HEMA lanceert als eerste Nederlandse merk een collectie op Roblox. Het maakt deel uit van de SLAYMA summer school-campagne van het merk. Het is voor het eerst dat een merk uit ons land Roblox inzet binnen een marketingca...

Marketing18.08.2023

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

Rookworstkettingen, tompoucejurkjes en hotdogtasjes
Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022

Op woensdag 19 april 2023 is het zo ver. Dan worden de winnaars van de verkiezing van de Beste Brabantse Marketeer van 2022 bekendgemaakt. De uitreiking zal plaatsvinden in het Parktheater Eindhoven. Na twee spannende we...

Marketing10.03.2023

Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022

Een iconische Black Friday

In de Verenigde Staten wordt is Black Friday inmiddels een traditie geworden op de dag na Thanksgiving. Het luidt het begin van het seizoen van kerstinkopen aan. En hoewel voor ons de benaming Thanksgiving bekender is, v...

DC Business30.11.2021

Een iconische Black Friday

Goossens aan het werk om marketing te verbeteren

Corona heeft niet alleen het hybride werken gebracht, maar ook zijn we veel meer online gaan winkelen. Het is dan ook voor bedrijven verstandig om eens goed te kijken naar hun marketing. Goosens is dan ook gebruik gaan m...

DC Business13.09.2021

Goossens aan het werk om marketing te verbeteren

Zo verover je de wereld met een fabeltje, in 7 stappen

Hagelslag is bijzonderder dan je denkt. Nederlanders beseffen het niet altijd, maar ze eten gewoon dagelijks chocolade op brood. Pure chocolade! (of melk natuurlijk). Elke dag! Daar zit een geweldig exportartikel in, dac...

Marketing13.04.2019

Zo verover je de wereld met een fabeltje, in 7 stappen

Bedenk een pakkend verhaal rond je product